کد خبر : 273573
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

احتمال کشف راز ستاره‌ای ۱۳ میلیارد ساله در کهکشان راه ‌شیری

احتمال کشف راز ستاره‌ای ۱۳ میلیارد ساله در کهکشان راه ‌شیری

به گفته‌ی دانشمندان، یک انفجار بزرگ و خشن در فضا ممکن است به یافتن راز ستاره‌ای ۱۳ میلیارد ساله در کهکشان ما کمک کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان می‌گویند انفجار بزرگ جدیدی که به تازگی کشف شده و “فرانواختر مغناطیسی” نام دارد می‌تواند ترکیبات غیرمعمول ستاره‌ای در کهکشان راه شیری را توضیح دهد.

به گفته‌ی دانشمندان این انفجار از منبعی که پیش از این ناشناخته بود نشات گرفته و انرژی آن ۱۰ برابر یک ابرنواختر معمولی است.

این ستاره دارای میزان زیادی آهن، طلا و اورانیوم است که در هیچ ستاره‌ی مشابهی به این میزان یافت نمی‌شود. به طور معمول این مواد از ستاره‌های نوترونی تشکیل می‌شوند اما میزان آن در این ستاره بیش از حد است.

محققان تصور می‌کنند که فروپاشی شدیدی در ستاره‌ای اولیه رخ داده که باعث به وجود آمدن نوترون‌های مورد نیاز برای تشکیل این ترکیبات شده است. سرعت زیاد چرخش این ستاره و میدان مغناطیسی قوی آن باعث شدت گرفتن انفجار شده است.

این انفجار در روزهای آغازین جهان رخ داده یعنی در حدود یک میلیارد سال پس از مه‌بانگ.

چیاکی کوبایاشی(Chiaki Kobayashi) از دانشگاه هرتفوردشایر(Hertfordshire) می‌گوید: ما شواهدی از نوع جدیدی از فرانواختر یافته‌ایم که همه‌ی عناصر پایدار جدول تناوبی را به یک باره تولید می‌کند.

دیوید یونگ(David Yong) دانشمند دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: نسبت آهن به هیدورژن ستاره‌ای که ما در حال بررسی آن هستیم سه هزار برابر از خورشید کمتر است که به این معناست که این ستاره بسیار نادر است. علاوه بر آن این ستاره میزان غیرقابل انتظاری عناصر سنگین در خود دارد که آن را خاص‌تر نیز می‌کند. او افزود: ما دریافتیم که ۱۳ میلیارد سال قبل ستاره‌ی “J۲۰۰۳۲۲.۵۴-۱۱۴۲۰۳.۳” از بقایای این فرانواختر شکل گرفته است.

دانشمندان از دهه ۱۹۹۰ تاکنون در مورد فرانواخترها می‌دانند اما این اولین انفجاری شناخته شده‌ای است که به سرعت درحال چرخش است و میدان مغناطیسی قوی دارد.

این ستاره در فاصله‌ی ۷۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و در هاله‌ی کهشان راه‌شیری قرار گرفته است.

احتمال کشف راز ستاره‌ای ۱۳ میلیارد ساله در کهکشان راه ‌شیری
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =