کد خبر : 273353
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
-

پیش نویس قطعنامه تونس درباره سد النهضه روی میز شورای امنیت

پیش نویس قطعنامه تونس درباره سد النهضه روی میز شورای امنیت

منابع دیپلماتیک اعلام کردند تونس پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده که در آن از اتیوپی خواسته شده آبگیری سد النهضه را متوقف کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع دیپلماتیک اعلام کردند، در پیش نویس قطعنامه تونس تاکید شده است: شورای امنیت از مصر، اتیوپی و سودان می‌خواهد بنا به درخواست رئیس اتحادیه آفریقا و دبیرکل سازمان ملل ظرف شش ماه به توافق الزام آوری برای آبگیری سد النهضه و اداره آن برسند.

این توافق نامه باید امکان تولید برق از سد النهضه را برای اتیوپی فراهم کند و در عین حال مانع رسیدن خسارات هنگفت به امنیت آبی سودان و مصر شود.

همچنین در این پیش نویس از سه کشور خواسته شده از هرگونه اقدامی که احتمالا روند مذاکرات را در معرض خطر قرار می‌دهد، امتناع کنند و اتیوپی نیز باید از ادامه آبگیری سد النهضه به صورت یکجانبه خودداری کند.

شورای امنیت هنوز موعدی برای رأی گیری درباره پیش نویس قطعنامه تونس تعیین نکرده است و دیپلمات‌ها بعید دانستند که در جلسه فردای شورای امنیت درباره سد النهضه این پیش نویس مطرح شود.

در این راستا محمد حجازی، معاون اسبق وزیر خارجه مصر اعلام کرد که شورای امنیت طی نشست فردا با سه سناریو درباره سد النهضه روبروست.

وی گفت: سناریوی اول تصویب موضع مصر و سودان درباره لزوم مذاکره و رسیدن به توافق الزام آور در مدت زمانی مشخص و عدم اتخاذ اقدامات یکجانبه درباره آبگیری سد النهضه است. اما این قطعنامه برای تصویب باید ۹ رأی بیاورد و هیچ کدام از کشورهای عضو دائم علیه آن از حق وتو استفاده نکنند.

حجازی افزود: سناریوی دوم صدور بیانیه ریاستی است که بر طرف‌ها تأثیر و نفوذ لازم را داشته باشد و سناریوی سوم صدور بیانیه مطبوعاتی است که تأییدکننده موضع مصر و سودان باشد.

وی گفت: مصر قادر به دفاع از امنیت ملی خود است اما از تمام ابزارهای دیپلماتیک ممکن استفاده کرده و در چارچوب جامعه بین المللی و قوانین بین المللی تلاش می‌کند و به آنچه می‌خواهد می‌رسد.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

پیش نویس قطعنامه تونس درباره سد النهضه روی میز شورای امنیت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =