کد خبر : 273351
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
-

جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه

جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه

شورای امنیت سازمان ملل سه شنبه میزبان نشستی درباره اوضاع انسانی در سوریه و تمدید ماموریت سازمان ملل برای کمک رسانی به سوریه از طریق گذرگاه‌های مرزی بود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، زمان ماموریت سازمان ملل برای ارسال کمک‌ها به شمال سوریه از طریق گذرگاه‌ها شنبه به پایان می‌رسد و شورای امنیت قصد دارد این ماموریت را تمدید کند.

درحالی که روسیه و چین به اهمیت تمدید این ماموریت شک دارند اعضای غربی شورای امنیت خواهان گسترش و تمدید آن هستند.

مسئولان سازمان ملل می‌گویند “هیچ جایگزینی برای عملیات ارسال کمک‌ها از طریق مرزها وجود ندارد.”

مارک کاتس، معاون هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه بحران سوریه در نشست شورای امنیت در نیویورک که کانادا، جمهوری دومینیکن، هلند، قطر و ترکیه آن را برگزار کردند، گفت: عملیات ارسال کمک‌ها از طریق مرزها امن ترین و بهترین راه است. طی سال میلادی گذشته بیش از ۱۰۰۰ کامیون در ماه به شمال غرب سوریه می‌فرستادیم. لازم است اکنون نیز ارسال کمک‌ها ادامه یابد.

در این نشست ایرلند و نروژ که مسئول پرونده انسانی در سوریه و عضو غیردائم شورای امنیت هستند، پیش نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید ورود کمک‌ها به سوریه از طریق گذرگاه “باب الهوی” به مدت یک سال و بازگشایی گذرگاه “الیعربیه” در مرز عراق برای ارسال کمک به شمال شرق سوریه ارائه کردند.

در نشست شورای امنیت درباره وضعیت انسانی سوریه سفیر ایرلند در سازمان ملل گفت: ما امیدواریم که این هفته این پیش نویس تصویب شود. نمی توان میزان فاجعه انسانی را تصور کرد. این پرونده در سطح سیاسی بسیار حساس است.

سفیر نروژ در سازمان ملل نیز گفت: مسائل زیادی هست که باید مورد بررسی قرار گیرد. مسئله درباره مرگ و زندگی بسیاری از مردم است. ما درباره میلیون ها فرد در سوریه صحبت می کنیم که باید کمک بیشتری به آن ها برسد.

به گفته منابع قرار است فردا(پنجشنبه) شورای امنیت نشستی را برای تصویب این قطعنامه برگزار کند.

از سوی دیگر دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند، روسیه سه شنبه نشست شورای امنیت درباره تمدید ارسال کمک‌ها به سوریه از طریق مرزها را ترک کرد.

منابع گفتند به رغم اینکه روسیه در مذاکرات سه شنبه شرکت نکرد اما دیپلمات‌ها اعلام کردند که این کشور همچنان مشغول مذاکرات جداگانه با اعضای اصلی است.

روسیه می‌گوید: عملیات ارسال کمک‌ها نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است.

مسکو و پکن تحریم‌های آمریکا را بخشی از مشکلات سوریه می‌دانند.

سفیر چین در سازمان ملل نیز سه شنبه گفت: ما خواهان راهکارهایی برای حل نگرانی ها درخصوص تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه و افزایش ارسال کمک‌ها از طریق مسیرها در داخل خود این کشور و تقویت شفافیت درباره روند ارسال هستیم.

از سوی دیگر لیندا توماس گرینفلند، سفیر آمریکا در سازمان ملل در حاشیه نشست اعلام کرد که مذاکرات شامل تحریم‌ها نیست و موضوع نیازهای انسانی است.

وی گفت: بستن یک گذرگاه مرزی باقی مانده به روی ارسال کمک‌ها پیامدهای واضحی دارد؛ مردم از گرسنگی می‌میرند.

جلسه شورای امنیت درباره اوضاع سوریه/تلاش غرب برای تمدید کمک‌رسانی مرزی به رغم مخالفت مسکو و پکن
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × سه =