کد خبر : 273275
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
-

سه پیشنهاد به دولت برای جلوگیری از قطعی برق

سه پیشنهاد به دولت برای جلوگیری از قطعی برق

یک کارشناس حوزه کار با طرح سه پیشنهاد به دولت رییسی برای جلوگیری از قطعی برق و مدیریت مصرف آن در کشور گفت: دولت سیزدهم ابتکار عمل استفاده از انرژی های خورشیدی را به دست گیرد.

به گزارش عصرقائم، حمید نجف در گفتگو ، درباره تاثیر قطعی مکرر برق بر فعالیت کارخانه ها و بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: بخشی از قطعی های مکرر برق ناشی از بحث ماینرها و استخراج رمز ارزها و بخشی دیگر ناشی از مصرف بیش از حد در فصل تابستان است. بارها در این مورد هشدار داده بودیم که یک تابستان خیلی داغ را پیش رو خواهیم داشت و برق کشش لازم را ندارد.

وی افزود: در حال حاضر دو راهکار اورژانسی برای جلوگیری از قطع مکرر برق داریم اول اینکه مردم صرفه جویی کنند، مثلاً اگر کولر هایشان روشن است سایر دستگاههای برقی و چراغ ها را خاموش کنند؛ همه دستگاه‌های برقی همزمان با هم کار نکنند و الگوی مصرف را رعایت کنند.

نجف افزود: راهکار فوری دوم این است که وزارت نیرو مناطقی که به استخراج رمز ارز مشغولند و برق زیادی مصرف می کنند را شناسایی کند و از این طریق  مانع از مصرف بیش از حد استاندارد برق شود تا به شبکه خانگی و کارخانه ها فشار وارد نیاید.

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد:در  شرایط حاضر کمبود برق داریم و این مسأله در تولید داخلی، فعالیت کارخانه ها و اشتغال کارگران تاثیر می گذارد لذا تا بیش از این به بخشهای اقتصادی و تولیدی لطمه وارد  نشده باید اقدام عاجل صورت گیرد.

وی درباره علل مصرف بیش از حد برق در کشور گفت: درست است که جمعیت کشور دوبرابر نشده ولی ساختمانها، مراکز تجاری و کارخانه ها نسبت به سال گذشته اضافه شده و این مسأله در افزایش مصرف داخلی موثر بوده است. از طرفی تحریم ها هم بی‌تاثیر نبوده است، شنیده می شود که دو نیروگاه کشور دچار مشکل شدند. وقتی که تحریم هستیم طبیعی است که واردات قطعات اتفاق نیفتد و به این دلیل نیروگاهها دچار مشکل شده باشند.

این کارشناس حوزه کار با اشاره به عوامل تاثیر گذار در قطعی مکرر برق سه پیشنهاد برای جلوگیری از این رخداد به دولت ارائه کرد و گفت: فارغ از عدم صرفه جویی مردم و مصرف بیش از حد برق، فعالیت ماینرها که در حال حاضر به صورت شبکه های زیرزمینی در حال استخراج رمز ارز هستند یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار است. اگر دولت پیش از این لایحه ساماندهی ماینرها را به مجلس ارائه کرده بود اکنون پیامدهای زیانبار آن را شاهد نبودیم؛ لذا با توجه به عمر کوتاه دولت فعلی که بعید است لایحه مذکور را به مجلس ببرد، پیشنهاد می شود که دولت آقای رئیسی لایحه ساماندهی استخراج رمز ارز را به جهت جلوگیری از قطعی مکرر برق و قانونمند شدن فعالیت رمز ارزها در کشور به مجلس ارائه کند.

نجف صادرات برق به کشورهای دیگر را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قطعی برق دانست و افزود: بارها تاکید کردیم که در بحث قراردادهای خارجی که بسته می شود اولویت با منافع داخلی است و هر چه را که قرار است صادر کنیم انرژی یا محصولات دیگر، باید مازادش را صادر کنیم تا در داخل به مشکل برنخوریم.

وی پیشنهاد کرد: وقتی در داخل به انرژی نیاز داریم آن هم در ماه‌های اوج مصرف، می توانیم صادرات برق نداشته باشیم یا بندی در قرارداد اضافه کنیم که در صورت نیاز داخلی، صادرات برق را کاهش دهیم. ما نمی توانیم به خاطر کشورهای همسایه در داخل کشورمان بحران ایجاد کنیم. شبکه اینترنت با قطعی برق دچار اختلال می شود، دستگاههای Pos و بیمارستانها همه با برق کار می کنند، بنابر این باید با تدبیر ویژه و مدیریت اصولی در چنین مواقعی جلوی بحران را بگیریم.

این کارشناس حوزه کار در بخش دیگری از گفتگو ، پیشنهاد جایگزینی انرژی های خورشیدی را به جای برق مطرح کرد و گفت: ما می توانستیم ۱۰ سال قبل روی این پروژه سرمایه گذاری و اکنون از آن بهره برداری کنیم ولی از آنجا که در دولت ها دچار روزمرگی می شویم هیچ وقت به سمت این داستان نرفتیم.

نجف افزود: انرژی خورشیدی از نظر سرمایه گذاری مقرون به صرفه تر است و جزو انرژی های پاک و ارزان به شمار می رود لذا به دولت سیزدهم پیشنهاد می کنم برنامه ریزی بلند مدتی برای جایگزینی انرژی‌های خورشیدی داشته باشد. در حال حاضر منطقه وسیعی از بیابان ها در کشور داریم که می‌توانیم برای این منظور استفاده کنیم.

وی گفت: بخشی از کارخانه های تولیدی که اکنون انبارها و سوله های بزرگ خود را به استخراج رمز ارز اختصاص داده اند چرا به جای برق از انرژی خورشیدی استفاده نکنند؟ وزارت نیرو می تواند به تمام دستگاه ها، ادارات و سازمان ها، مجموعه ها و نهادها ابلاغ کند و به مردم و ساکنین برج ها و آپارتمانها فراخوان بدهد که از انرژی خورشیدی استفاده کنند یا در کنار مصرف برق و مواجهه با قطعی آن، انرژی خورشیدی را به عنوان انرژی جایگزین مورد بهره برداری قرار بدهند.

وی خاطرنشان کرد: برای تشویق کارخانه ها و مردم به استفاده از انرژی خورشیدی، دولت و وزارت نیرو می توانند به بانک ها ابلاغ کنند که وام و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهند یا تخفیف ها و معافیت های مالیاتی برای استفاده کنندگان در نظر بگیرند.
این کارشناس حوزه کار یادآور شد: سال‌های سال است که بسیاری از صاحبنظران و اساتید دانشگاه و لزوم استفاده از انرژی های پاک و خورشیدی در کشور تاکید دارند ولی دولتها علاقه‌ای به آن نشان نداده یا چشم اندازی در برنامه ریزی های بلندمدت خود ترسیم نکردند. ما ساعات طولانی خورشید را در آسمان داریم و فضاهای بسیار زیادی برای این منظور در اختیارمان هست، لذا امیدواریم که دولت سیزدهم ابتکار عمل این کار را به دست گیرد و نگاه بلند مدتی به استفاده از انرژیهای پاک و خورشیدی داشته باشد.

سه پیشنهاد به دولت برای جلوگیری از قطعی برق
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + شش =