کد خبر : 273260
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
-

سهراب مرادی چگونه المپیکی نشد

سهراب مرادی چگونه المپیکی نشد

سهراب مرادی تنها در صورتی به سهمیه المپیک می رسید که دو وزنه بردار دارای سهمیه از رنکینگ نهایی حذف می‌شدند که این اتفاق رخ نداد و مرادی حتی در صورت معرفی از سوی فدراسیون، هیچ راهی برای المپیکی شدن نداشت.

به گزارش عصرقائم، سهراب مرادی وزنه بردار دسته ۹۶ کیلوگرم ایران تلاش زیادی برای کسب سهمیه المپیک داشت اما کمبود امتیازش به ویژه در دوره دوم مسابقات گزینشی المپیک،  مانع رسیدن او به سهمیه المپیک شد. اکنون این بحث مطرح شده که حضور نام سهراب مرادی در لیست موقت نشان می دهد شانس کسب سهمیه المپیک را داشته است در صورتی مرادی به هیچ عنوان المپیکی نمی‌شد.

وزنه برداران در دو صورت می توانستند سهمیه المپیک بگیرند یا جزو هشت نفر اول رنکینگ اوزان خود باشند یا در رنکینگ بهترین وزنه بردار قاره ی خود باشند.
سهراب مرادی با توجه به کمبود امتیازی که داشت هیچ راهی نداشت که بتواند جزو هشت نفر اول رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم باشد. تنها شانس او رسیدن به سهمیه بهترین وزنه بردار قاره آسیا بود.

مرادی در ابتدا دو وزنه بردار از چین تایپه و قرقیزستان را پیش رو داشت که با امتیازی که در مسابقات قهرمانی آسیای ازبکستان گرفت توانست نماینده چین تایپه را پشت سر بگذارد اما امتیازش از وزنه بردار قرقیزستان کمتر بود.
او در مسابقات گزینشی کلمبیا که آخرین رقابت کسب سهمیه در رده بزرگسالان بود، شرکت کرد تا بتواند اختلاف امتیاز خود با نماینده قرقیزستان را کم کند اما در آن مسابقات هم به دلیل مصدومیت اوت شد و امتیازی کسب نکرد از این رو اختلاف امتیاز سهراب مرادی و رسول بیکوف وزنه بردار قرقیزستان پابرجا ماند.

در این میان سهراب مرادی بدشانسی دیگری هم آورد و فدراسیون جهانی تغییراتی در سیستم کسب سهمیه ایجاد کرد به طوری که قبلا وزنه برداران حتما باید در شش گزینشی المپیک شرکت می کردند اما فدراسیون جهانی تعداد مسابقات را به چهار رقابت کاهش داد. این تغییر قانون باعث شد نفراتی مانند علی میری و ایوب موسوی در رنکینگ المپیک بالا بیایند و حتی از وزنه بردار قرقیزستان و سهراب مرادی هم بالاتر قرار گرفتند. علی میری شانس مسلم کسب سهمیه المپیک در دسته ۹۶ کیلوگرم بود اما فدراسیون ایران برای اینکه شانس سهراب مرادی را نگه دارد نامه انصراف این دو وزنه بردار را ارسال کرد و میری و  موسوی از رنکینگ المپیک حذف شدند تا با انصراف دو وزنه بردار ایران و اینکه ممکن است کشورهای دیگر هم نماینده خود را در دسته ۹۶ کیلوگرم اعزام نکنند، شانس سهراب مرادی حفظ شود.

احتمالات رسیدن سهراب مرادی به سهمیه المپیک:

بلاروس تنها یک سهمیه المپیک دارد از آنجا که در سه وزن ۷۳،  ۹۶ و ۱۰۹ کیلو گرم واجد شرایط بود این احتمال وجود داشت که شاید نماینده خود در دسته ۹۶ کیلوگرم را ثبت نام نکند.
از طرفی ژاپن هم می‌توانست چهار وزنه بردار به المپیک بفرستد و این احتمال هم برای ژاپن در نظر گرفته شده بود که شاید در دسته ۹۶ کیلوگرم نماینده خود را معرفی نکند.
کلمبیا هم که سه وزنه بردار با دوپینگ مثبت داشت، در صورت کامل شدن پرونده دوپینگی های این کشور، یک سال تعلیق می شد و المپیک را از دست می داد.
اگر تنها دو وزنه بردار از این سه کشور در دسته ۹۶ کیلوگرم ثبت نام نمی کردند، وزنه برداران کوبا و قرقیزستان وارد رنکینگ هشت نفره می‌شدند و در اینصورت سهمیه قاره آسیا خالی می‌ماند و چون سهراب مرادی پس از وزنه بردار قرقیزستان در رنکینگ قرار داشت، سهمیه به او می‌رسید اما وقتی رنکینگ نهایی اعلام شد، علاوه بر اینکه ژاپن و بلاروس وزنه برداران خود را در دسته ۹۶ کیلوگرم ثبت نام کردند، کلمبیا هم تعلیق نشد بنابراین هیچ تغییری در رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم ایجاد نشد و وزنه‌بردار قرقیزستان به عنوان بهترین وزنه‌بردار قاره آسیا معرفی شد و سهمیه را گرفت.

چرا اسم سهراب مرادی در لیست موقت بود؟
فدراسیون جهانی ۲۰ خرداد اسامی وزنه‌برداران واجد شرایط را به کشورها اعلام کرد که ایسنا در خبری با عنوان حذف کیانوش رستمی از رنکینگ موقت المپیک/ سهراب مرادی باقی ماند  به حضور نام سهراب در لیست اشاره کرد.
یک روز بعد یعنی ۲۱ خرداد لیست نهایی اعلام شد و ایران باید نام دو وزنه بردار نهایی خود را  انتخاب می کرد.  برای ایران سهراب مرادی، علی هاشمی و علی داودی نفراتی بودند که نامشان در لیست قرار داشت.
معرفی سهراب مرادی تیری در تاریکی بود چرا که ایران پس از آن باید منتظر می ماند تا مشخص شود کشورهایی نظیر بلاروس و ژاپن نمایندگان خود را معرفی می کردند یا نه. با توجه به این که اکنون در رنکینگ مشخص است که نمایندگان بلاروس و ژاپن ثبت نام شده اند سهراب مرادی اگر از سوی ایران به عنوان یکی از دو وزنه‌بردار معرفی می‌شد، به هیچ عنوان سهمیه المپیک را نمی گرفت و حتی سهمیه دوم ایران هم از بین می رفت. ایسنا در خبری دیگر تحت عنوان تنها راه المپیکی شدن سهراب مرادی که در ۲۰ خرداد منتشر شد، به این مسئله اشاره داشت‌.

بنابراین سهراب مرادی تنها در یک صورت می توانست سهمیه المپیک بگیرد که دو وزنه بردار از رنکینگ هشت نفره دسته ۹۶ کیلوگرم خارج شوند که اصلاً این اتفاق هم رخ نداد و تمام نفرات ثبت‌نام نهایی را انجام دادند و در رنکینگ باقی ماندند.

آنچه علی مرادی در مورد سهراب گفت

علی مرادی در حاشیه مراسم رونمایی از تالار مشاهیر پارالمپیک که اول تیر ماه برگزار شد نیز در جمع خبرنگاران در این مورد صحبت کرد و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نام سهراب مرادی در لیست بود اما فدراسیون خودش او را انتخاب نکرده است، بیان کرد: نام سهراب مرادی، علی هاشمی و علی داودی در لیستی بود که فدراسیون جهانی به ما اعلام کرد و باید از میان آنها دو نفر نهایی را انتخاب می کردیم. نکته این بود که سهراب مرادی نه در رنکینگ هشت نفره بود و نه بهترین وزنه بردار قاره و در صورتی که دو کشور که در رنکینگ هشت نفره بودند، ثبت نام نمی کردند می توانست سهمیه بگیرد. ما شب قبل از آخرین فرصتی که برای اعلام اسامی نفرات داشتیم جلسه ای در رامسر  با کادرفنی برگزار کردیم که این جلسه تا ساعت دو، سه نیمه شب زمان برد در نهایت به این نتیجه رسیدیم اگر اسم سهراب مرادی را  رد کنیم و کشورهای بلاروس و ژاپن هم ثبت نام کنند، مرادی سهمیه نمی گیرد و سهمیه علی هاشمی هم می سوزد. بنابراین تصمیم گرفتیم دو سهمیه خود را حفظ کنیم. اگر ما اسم سهراب را رد می کردیم و سهمیه دوم می سوخت همین شما رسانه ها نمی گفتید چرا فدراسیون تحلیلی نداشت تا دو سهمیه ایران را حفظ کند؟

تصمیم منطقی فدراسیون وزنه‌برداری در معرفی نکردن سهراب

با معرفی وزنه‌برداران شرکت کننده در بازیهای المپیک مشخص می‌شود تصمیم فدراسیون در معرفی نکردن سهراب مرادی به عنوان یکی از دو وزنه‌بردار ایران، تصمیمی منطقی بوده است و اگر در آن زمان فدراسیون به جای علی هاشمی، سهراب مرادی را معرفی می‌کرد، نه تنها مرادی به دلیل قرار نگرفتن در رنکینگ المپیکی نمی‌شد، بلکه سهمیه علی هاشمی نیز می‌سوخت و در واقع وزنه‌برداری ایران یک سهمیه المپیک را از دست می‌داد و تنها با یک ورزشکار باید در المپیک شرکت ‌می‌کرد، بنابراین فدراسیون وزنه‌برداری بهترین انتخاب را داشت تا از هر دو سهمیه ایران در المپیک توکیو استفاده کندو

رنکینگ موقت 

سهراب مرادی چگونه المپیکی نشد

رنکینگ نهایی دسته ۹۶ کیلوگرم 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + چهار =