کد خبر : 273139
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
-

زنان ایران برای حضور در المپیک توکیو چگونه رکوردشکنی کردند

زنان ایران برای حضور در المپیک توکیو چگونه رکوردشکنی کردند

زنان ورزشکار ایران در حالی موفق به رکوردشکنی در المپیک توکیو شده‌اند که نسبت به بازی‌های ریو رکوردهای ورودی کمتری ثبت کرده‌اند.

به گزارش عصرقائم، المپیک ۲۰۲۰ کمتر از ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود و ورزشکاران پس از تعویقی یک ساله، در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در این دوره از بازی‌ها ایران موفق به کسب ۶۶ سهمیه شده است که ۵۵ مرد و ۱۱ زن در کاروان اعزامی حضور دارند.

زنان ورزشکار ایران این دوره با کسب دو سهمیه بیشتر از بازی‌های ریو رکورد حضور تعداد نفرات در دوره‌های مختلف المپیک را شکستند و باید دید که آیا می‌توانند با مدال‌آوری در توکیو، سهمی در سبد مدالی ایران داشته باشند یا خیر.

نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده و هانیه رستمیان در تیراندازی، سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی در کاراته، ناهید کیانی در تکواندو، فرزانه فصیحی در دوومیدانی، نازنین ملایی در قایقرانی، ثریا آقایی در بدمینتون و پریسا جهانفکریان در وزنه برداری نماینده‌های ورزش زنان ایران در توکیو هستند.

نکته قابل توجه نحوه کسب سهمیه‌ها است. در حالی که تمام ۹ سهمیه زنان در المپیک ریو با ثبت رکوردهای ورودی بدست آمد اما در بازی‌های توکیو تعدادی از ورزشکاران بدون ثبت رکوردهای در نظر گرفته شده و به روش‌های دیگر سهمیه گرفتند. ورزشکاران در تیراندازی، تکواندو، کاراته و قایقرانی توانستند به رکورد تعیین شده برسند اما فصیحی از طریق سهمیه اعطایی یونیورسالیتی و ثریا آقایی و جهانفکریان با انصراف رقبا المپیکی شدند.

بر این اساس نباید تعداد ۱۱ سهمیه موجب غفلت مسئولان از این موضوع شود که اگر فدراسیون‌های جهانی سهمیه اعطایی توزیع نمی‌کردند یا ورزشکاری از حضور در المپیک انصراف نمی‌داد، تعداد سهمیه‌های زنان ایران از ریو کمتر می‌شد. شاید این مساله نشان‌دهنده نیاز ورزش زنان به توجه بیشتر است تا ضمن حضور پررنگ‌تر در میادین بین‌المللی، کیفیت حضورشان نیز افزایش پیدا کند.

زنان ورزشکار ایران در شرایطی موفق به رکودشکنی در توکیو شده‌اند که در بسیاری از رشته ها امکانات برابری با مردان ندارند و مشکلاتشان هم به مراتب بیشتر بوده است، اما تلاش کرده‌اند تا موانع را از پیش رو بردارند و در میادین بزرگ افتخارآفرینی کنند. آنها در این راه به حمایت بیشتر مسئولان نیازمند هستند. از طرفی بحث برابری جنسیتی سال‌هاست که در ورزش جهان مطرح شده و حتی در المپیک ۲۰۲۴ هم شاهد حضور برابر زنان و مردان خواهیم بود، بنابراین در ورزش کشور نیز باید این سیاست را در پیش گرفت و با اختصاص امکانات بهتر و اجرای برنامه‌های دقیق‌تر زمینه‌ساز حضور پررنگ‌تر زنان در کاروان‌های اعزامی ایران شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 10 =