کد خبر : 272943
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

ابتلا به کرونا در این بیماران شدیدتر است

ابتلا به کرونا در این بیماران شدیدتر است

محققان «دانشگاه سویل» در اسپانیا در این مطالعه جدید که با همکاری ۱۲ نفر از محققان بیمارستان‌ های اسپانیا انجام شده است، ویژگی‌ های بالینی دریافت‌ کنندگان پیوند عضو را که به کووید-۱۹ مبتلا هستند، ارزیابی کردند.

به گزارش عصرقائم، این مطالعه بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد بیماران که به تازگی تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار گرفته اند برای جلوگیری از خطر ابتلا به عفونت کووید-۱۹ تأکید می کند.

محققان «دانشگاه سویل» در اسپانیا در این مطالعه جدید که با همکاری ۱۲ نفر از محققان بیمارستان‌ های اسپانیا انجام شده است، ویژگی‌ های بالینی دریافت‌ کنندگان پیوند عضو را که به کووید-۱۹ مبتلا هستند،  ارزیابی کردند.

آنها در این مطالعه، ۲۱۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند.  ۱۴۰ نفر از این افراد مرد و بقیه زن بودند؛  میانگین سنی این افراد  ۶۳ سال بود. این مطالعه نشان داد که ۹۰ درصد بیماران از سینه‌ پهلو رنج می‌ بردند که شایع‌ ترین نشانه‌ های آن تب، سرفه، اختلالات دستگاه گوارش و تنگی نفس است. ۱۷ درصد از بیماران نیازمند پذیرش در بخش مراقبت‌ های ویژه بودند و ۵/۷ درصد آنها از اختلال عملکرد پیوند رنج می‌ بردند. همچنین ۴۵ نفر از بیماران مورد بررسی نیز فوت کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که مواردی مانند سن بالا، نارسایی تنفسی، افت لنفوسیت‌ ها و افزایش آنزیم «لاکتات دهیدروژناز» (lactate dehydrogenase)  از عوامل مرتبط با بستری شدن این بیماران در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان و یا علل فوت آنها بود.

این مطالعه، شرح دقیق‌ تری در مورد عوارض ناشی از کووید-۱۹ در گیرندگان پیوند عضو ارائه می‌ دهد و شاخص‌ های بالینی سودمندی را برای شناسایی زودهنگام بیماری فراهم می‌کند.

نتایج این مطالعه کمک می‌ کند تا اقدامات و مراقبت‌ های درمانی، براساس ارزیابی‌ های فردی هر بیمار صورت گیرد. این مطالعه بر لزوم اقدامات پیشگیرانه در مورد بیمارانی که به تازگی پیوند عضو انجام داده‌ اند، برای پیشگیری از خطر ابتلا به کووید-۱۹ تاکید می کند.

دکتر الیسا کوردرو که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت،  گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که ابتلا به کرونا در بیمارانی که پیوند عضو انجام داده‌ اند به ویژه در نخستین ماه‌ های پس از پیوند عضو، شدیدتر است. در نتیجه، انجام دادن اقدامات جدی احتیاطی، موضوع بسیار مهمی است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

ابتلا به کرونا در این  بیماران شدیدتر است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − یک =