کد خبر : 273010
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
-

از رانت واکسن تا رسوایی دوپینگ

از رانت واکسن تا رسوایی دوپینگ

کاروان ورزش کشورمان در حالی قرار است کمتر از یک ماه دیگر در المپیک توکیو شرکت کند که با حواشی زیادی روبه‌رو شده است.

به گزارش عصرقائم، در حالی که کمتر از یک ماه دیگر به بازیهای المپیک زمان باقی مانده اما به نظر می‌رسد این روزها حاشیه‌های کاروان اعزامی به توکیو بیشتر شده؛ موضوعاتی که نگرانی‌های زیادی را برای ورزش دوستان و مسئولان ایجاد کرده است.

مهمترین اتفاقی که اخیرا سر و صدای زیادی به راه انداخت، دوپینگ ۲ رزمی‌کار در آستانه این بازیها بود. شوک خبر دوپینگ شانس مدال طلای المپیک و یک بانوی تکواندوکار به قدری زیاد بود که همه را در بهت فرو برد و جنجال زیادی هم در این فاصله کوتاه مانده به المپیک ایجاد کرد.

* رسوایی دوپینگ و ضربه‌ای که وزارت وارد کرد

با اینکه نقش فدراسیون پزشکی- ورزشی به عنوان متولی امر در خصوص تست نمونه دوپینگ و پالایش سلامت ورزشکاران در فاصله نزدیک به المپیک به خوبی مشهود است اما این فدراسیون به مدت بیش از یک سال با سرپرست اداره می‌شد و بلاتکلیف بود.

با وجود اینکه مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و همینطور فدراسیون پزشکی اعلام کرده‌اند در این زمان نزدیک به المپیک همه چیز تحت کنترل است اما به نظر می‌رسد بی‌ تدبیری وزارت ورزش در بلاتکلیفی یک فدراسیون پشتیبان، به بحران و مثبت شدن ۲ نمونه دوپینگ منجر شده؛ به طوری که عدم اطلاع کافی یک ورزشکار در استفاده از دارو باعث شد تا کاروان یک شانس مدال طلا را از دست بدهد. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود اینکه مقصر این اتفاق و ناکارآمدی ها کیست؟

* لشگر شکست خورده در المپیک

البته حاشیه‌های کاروان در المپیک به همین جا ختم نمی‌شود. اتفاقات دیگری هم در روزهای گذشته رخ داده که به نظر می‌رسد کاروان در آستانه اعزام، یک لشگر شکست خورده فرهنگی و اخلاقی است.

از واکسیناسیون برخی افراد غیرمرتبط گرفته تا اعزام نفرات اضافی به المپیک، از عدم رونمایی از لباس کاروان گرفته تا دوپینگ ۲ ورزشکار، همه از مشکلاتی است که در این چند روز اتفاق افتاده و گویای اوضاع مدیریتی کنونی بر این حوزه است. البته از حاشیه های مربوط به یک فدراسیون در فرودگاه امام خمینی (ره) بگذریم که مایه تاسف و شرمساری شده است.

در فاصله ۲ ماه مانده به المپیک توکیو بود که مسئولان ورزش کشور از واکسیناسیون کاروان اعزامی به توکیو خبر دادند، خبری خوب اما پر حاشیه. از آنجا که کمیته بین‌المللی المپیک واکسیناسیون را اجباری نکرده و گفته بود به هر کشوری که تمایل دارد واکسن می‌دهد، تهیه واکسن برای کاروان اعزامی انتقادات زیادی را وارد کرد چرا که این اتفاق زمانی رخ داد که هنوز واکسیناسیون کادر پزشکی و بسیاری از مشاغل حساس کامل نشده و خیلی‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند. از طرفی علاوه بر نفرات اعزامی، افرادی واکسینه شدند که حضورشان در المپیک الزامی نداشت. تمامی این اتفاقات باعث شد تا کاروان اعزامی با حاشیه‌های زیادی دست و پنجه نرم کند.

* لباس کاروان چه زمانی رونمایی می‌شود؟ 

یکی دیگر از مسائلی که این روزها مطرح می‌شود، در خصوص رونمایی از لباس کاروان اعزامی به المپیک است. با وجود اینکه بارها مطرح شده المپیک توکیو با دیگر بازی‌های ادوار گذشته تفاوت دارد و احتمالا افراد حاضر در مراسم رژه کاروان محدود خواهند بود، هنوز هیچ خبری از رونمایی لباس کاروان نیست. البته کشورهای مختلف حاضر در المپیک به صورت وبینار و برخی حضوری از لباس خود رونمایی کرده‌اند اما این اتفاق هنوز در کشور ما رخ نداده است. مسئولان کاروان و کمیته ملی المپیک نیز در واکنش به سوالات خبرنگاران در این خصوص امروز و فردا کرده‌اند اما این زمان هنوز فرا نرسیده است. فقط مسئولان اعلام کرده‌اند لباس‌ها سایزگیری شده و در مرحله دوخت است. اینکه به صورت دقیق چه زمانی قرار است از لباس‌ها رونمایی شود اطلاعاتی در دست نیست.

* ایجاد حاشیه برای فدراسیون‌های المپیکی 

المپیک توکیو از اول مرداد آغاز می‌شود و کاروان ورزشی ایران تاکنون ۶۶ سهمیه کسب کرده است. با اینکه به نظر می‌رسد تمامی کشورها در این فاصله کوتاه تمرکز خود را روی ورزشکاران و فدراسیون‌های المپیکی گذاشته‌اند اما وزارت ورزش این روزها با برگزاری انتخابات چند فدراسیون و برنامه‌ریزی برای چند فدراسیون دیگر، باعث ایجاد حاشیه و ورود فدراسیون‌های بین‌المللی به انتخابات شده است.

به نظر می‌رسد وزارت ورزش می‌تواند با تدابیر مناسب، آرامش را به ورزشکاران و فدراسیون‌ها تزریق کند تا با دغدغه کمتری بزرگترین رویداد را پشت سر بگذارند. بعد از المپیک این فرصت فراهم خواهد بود تا در آرامش برای فدراسیون‌هایی که دوره فعالیت مدیریت آنها به سر آمده، تصمیم‌گیری شود.

آنچه در این چند وقت رخ داده، چالش‌هایی بوده که با بی تدبیری دستگاه ورزش روی داده است. اکنون نیز در آستانه اعزام کاروان، شکست فرهنگی را می بینیم که حاصل رهاشدگی، عدم تدبیر و درایت مدیران ارشد این حوزه است. چنین اعزامی، بیشتر یک تور گردشگری در توکیو است که یک شکست بزرگ در حوزه فرهنگی و اخلاقی به شمار می رود.

از رانت واکسن تا رسوایی دوپینگ/ شکست فرهنگی و اخلاقی کاروان توریستی توکیو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − 6 =