کد خبر : 272726
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

خواص شگفت انگیز عصاره اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص شگفت انگیز عصاره اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

یکی از مفیدترین و محبوب ترین عصاره های گیاهی که در رایحه درمانی تجویز می شود، عصاره اسطوخودوس یا لاوندر است. این عصاره از گیاه اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula angustifolia) و به روش تقطیر گرفته می شود. از این عصاره در رایحه درمانی و درمانی بسیاری از اختلالات و مشکلات استفاده می کنند.

به گزارش عصرقائم، یکی از مفیدترین و محبوب ترین عصاره های گیاهی که در رایحه درمانی تجویز می شود، عصاره اسطوخودوس یا لاوندر است. این عصاره از گیاه اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula angustifolia) و به روش تقطیر گرفته می شود. از این عصاره در رایحه درمانی و درمانی بسیاری از اختلالات و مشکلات استفاده می کنند. این عصاره را بیشتر از هر چیز به خاطر عطر بی نظیرش می شناسند. در ادامه با این عصاره، خواص و کاربردهای آن آشنا می شوید.

کاربردهای عصاره اسطوخودوس

عصاره ی لاوندر آرامش بخش است و می تواند در درمان بیماری ها و اختلالات زیر مؤثر باشد؛

عفونت های قارچی

انواع آلرژی

افسردگی

اضطراب

التهابات پوستی به ویژه اگزما

حالت تهوع

دردها و گرفتگی های دوران قاعدگی

در میان عصاره های گیاهی، عصاره ی اسطوخودوس خواص متعددی دارد و می تواند در شرایط مختلفی تجویز شود. برای عصاره ی اسطوخودوس، خاصیت های زیر را بیان کرده اند؛

ضدالتهاب

ضدقارچ

ضدافسردگی

ضدعفونی کننده

آنتی بیوتیک

ضدمیکروبی

ضداسپاسم

ضددرد

سم زدایی

کاهش دهنده ی فشار خون

آرام بخش

فواید عصاره اسطوخودوس برای سلامتی

درباره ی این عصاره ی مفید و خواص آن پژوهش های زیادی انجام شده است. با نگاهی گذرا به نتایج این پژوهش ها می توانیم اطلاعات مفیدی کسب کنیم.

۱٫ کاهش اضطراب

اگرچه تا به امروز آزمایش های بالینی گسترده ای درباره ی تأثیرات عصاره ی اسطوخودوس در افراد مبتلا به اضطراب انجام نشده است، تعدادی از مطالعات نشان می دهند که این عصاره می تواند به عنوان داروی ضداضطراب اثربخشی داشته باشد. در بعضی از این مطالعات که با تعیین گروه های هدف انجام شدند، اثربخشی عصاره ی اسطوخودوس در کاهش اضطراب بررسی شد. برای نمونه، در سال ۲۰۰۵، دویست نفر از افرادی که در کلینیک های دندان پزشکی منتظر طی شدن مراحل درمانی بودند تحت مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه مشخص شد استنشاق رایحه ی اسطوخودوس اضطراب این افراد را کاهش می دهد و باعث می شود که آن ها روحیه ی بهتری داشته باشند.

همچنین در سال ۲۰۱۲، تعدادی از زنان که دوران پس از زایمان پرخطری را سپری می کردند تحت مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه مشخص شد رایحه درمانی با استفاده از این عصاره اسطوخودوس می تواند به کاهش اضطراب در این افراد کمک کند.

در یک پژوهش دیگر، ۲۸ نفر از زنانی که در ۱۸ ماه گذشته زایمان کرده بودند مطالعه شدند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که رایحه درمانی به مدت چهار هفته و هر هفته دو جلسه ی ۱۵ دقیقه ای، علاوه بر اضطراب و تشویش، استرس را هم کاهش می دهد.

همچنین بعضی شواهد نشان می دهند مصرف خوراکی عصاره ی اسطوخودوس هم در کاهش اضطراب مؤثر است. در سال ۲۰۱۲، پژوهشگران ۱۵ آزمایش بالینی انجام شده را بررسی کردند. با تجزیه و تحلیل نتایج مشخص شد مصرف مکمل های حاوی عصاره ی لاوندر می تواند تأثیرات مثبتی در درمان اضطراب و استرس داشته باشد. در این آزمایشات بالینی، بیمارانی که به دلیل ابتلا به استرس یا اضطراب تحت درمان بودند گروه هدف را تشکیل می دادند. بررسی پژوهش هایی که در سال های اخیر انجام شده اند نشان می دهد بیماران مبتلا به اضطراب متوسط تا شدید می توانند از فواید این عصاره بهره مند شوند.

۲٫ درمان بی خوابی

بعضی از مطالعات نشان می دهند عصاره ی اسطوخودوس می تواند به درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب کمک کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد ترکیب راهکارهای مؤثر در بهداشت خواب و رایحه درمانی با عصاره ی لاوندر باعث می شود دانشجویان خواب شبانه ی بهتری داشته باشند در حالی که انجام راهکارهای مؤثر در بهداشت خواب به تنهایی نمی تواند به این اندازه تأثیرگذار باشد. ۷۹ نفر از دانشجویانی که بنا بر گزارش خودشان با اختلالات خواب مواجه بودند در این مطالعه شرکت کردند. همچنین در این مطالعه مشخص شد که استنشاق عصاره ی اسطوخودوس قبل از خواب باعث می شود این افراد در طول روز هم انرژی و نشاط بیشتری داشته باشند.

در سال ۲۰۱۸، سی نفر از افرادی که در خانه ی سالمندان زندگی می کردند تحت مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش مشخص شد رایحه درمانی با عصاره ی لاوندر نه تنها باعث می شود سالمندان شروع خواب بهتر و سریع تری داشته باشند، بلکه به بهبود کیفیت و مدت زمان خواب در آن ها هم کمک می کند.

۳٫ بهبود آکنه

عصاره ی لاوندر می تواند باکتری های پوست را از بین ببرد و از این طریق در کاهش آکنه و جوش صورت مفید است. این عصاره منافذ پوست را از هر آلودگی خالی می کند و وقتی آن را به شکل موضعی روی پوست استفاده کنید، التهاب را کاهش می دهد. برای اینکه از این عصاره برای آکنه استفاده کنید، آن را با مقداری روغن نارگیل یا روغن های حامل دیگر ترکیب کنید و بعد از شستن صورت روی پوست استفاده کنید.

با عصاره ی لاوندر می توانید یک تونر خوب برای پوست تهیه کنید. برای این منظور چند قطره از عصاره ی لاوندر را در یک قاشق غذاخوری عصاره ی فندق افسونگر بریزید. مقداری پنبه را در این ترکیب بخیسانید و به آرامی آن را روی پوست ماساژ دهید. برای از بین بردن جوش های سمج، می توانید از روغن آرگان و عصاره ی لاوندر استفاده کنید. یک قطره عصاره ی لاوندر را با یک قطره روغن آرگان ترکیب کنید و دو بار در روز آن را مستقیما روی جوش بگذارید.

۴٫ تسکین دادن اگزما و پوست خشک

اگزما ممکن است هر جایی از بدن خودش را نشان دهد. بر اثر اگزما پوست خشک می شود، خارش پیدا می کند و ممکن است پوسته پوسته شود. این بیماری پوستی ممکن است بسیار شدید و مزمن شود و در مناطق مختلف پوست دیده شود. از آنجا که عصاره ی لاوندر خاصیت ضدباکتریایی و کاهش التهاب دارد، می توانید از آن برای تسکین اگزما استفاده کنید.

از عصاره ی اسطوخودوس برای درمان پسوزیاریس هم می توانید بهره مند شوید. عصاره ی لاوندر پوست را تمیز می کند و قرمزی و التهاب آن را کاهش می دهد. برای استفاده از این عصاره به منظور تسکین اگزما، دو قطره از آن را با مقدار مساوی از عصاره ی درخت چای و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و از آن روزانه استفاده کنید.

۵٫ روشن کردن پوست

عصاره ی لاوندر با کاهش التهاب می تواند پوست را روشن تر کند. این عصاره می تواند با کاهش تغییر رنگ صورت، حلقه های تیره ی روی پوست را از بین ببرد. عصاره ی اسطوخودوس قرمزی و لک صورت را کاهش می دهد. اگر پوست شما دچار لک های ناشی از هایپرپیگمنتیشن شده باشد، از این عصاره برای درمان آن می توانید بهره مند شوید.

۶٫ کاهش چین و چروک پوست

رادیکال های آزاد مسؤول اصلی ایجاد چین وچروک و خطوط باریک روی پوست صورت هستند. عصاره ی لاوندر سرشار از آنتی اکسیدان است و از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. برای اینکه از عصاره ی اسطوخودوس به منظور کاهش چین و چروک استفاده کنید، چند قطره از آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید. از این ترکیب می توانید یک یا دو بار در روز به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید.

۷٫ خاصیت ضدالتهابی

التهابات دردناک را می توانید با عصاره ی اسطوخودوس تسکین دهید. تأثیرات مسکن و بی حس کننده ی این عصاره می تواند التهاب را کاهش دهد. برای استفاده از این عصاره به منظور کاهش التهاب، یک تا سه قطره از آن را با دو قاشق روغن نارگیل ترکیب کنید. از این ترکیب می توانید تا سه بار در روز استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، اسپری های عصاره ی لاوندر می تواند برای درمان آن مفید باشد. یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا را با ۲ قاشق آب مقطر و ۱۰ تا ۱۲ قطره عصاره ی لاوندر و روغن جوجوبا ترکیب کنید. آن را در یک بطری اسپری بریزید و تکان دهید و روی ناحیه ی آفتاب سوخته اسپری کنید. از این اسپری دو تا سه بار در روز استفاده کنید تا آفتاب سوختگی درمان شود.

۸٫ ترمیم زخم

اگر دچار سوختگی، بریدگی، خراش یا هر نوع زخم دیگری در سطح پوست شده اید، عصاره ی لاوندر می تواند فرایند ترمیم پوست را سریع تر کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، محققان پی بردند که عصاره ی لاوندر می تواند ترمیم بافت پوست را سرعت ببخشد.

برای استفاده از این عصاره روی زخم های کوچک، سه تا چهار قطره از عصاره را با چند قطره روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را با پنبه روی محل مورد نظر استفاده کنید. اگر زخم شما قبلا ترمیم پیدا کرده، این ترکیب می تواند جای زخم را از بین ببرد و کم رنگ تر کند.

۹٫ دافع حشرات

عصاره ی لاوندر هم می تواند حشرات را دور کند و هم جای نیش حشرات را تسکین دهد و خارش آن را کمتر کند. بسیاری از محصولات دورکننده ی حشرات از عصاره ی لاوندر در تهیه ی آن ها استفاده شده است. هم اسپری های حاوی عصاره ی لاوندر و هم شمع های عطری با عطر لاوندر می توانند حشرات را از شما دور نگه دارند. برای درست کردن اسپری می توانید ۲۵۰ میلی لیتر آب را با ۴ قطره عصاره ی اسطوخودوس ترکیب کنید. آن را در بطری اسپری بریزید و تکان دهید. چون یک ترکیب کاملا طبیعی است، می توانید آن را قبل از بیرون رفتن و حضور در طبیعت، روی بدن و لباس خود اسپری کنید.

جای نیش حشرات قرمز می شود و باعث ایجاد خارش و حتی درد می شود و حتی گاهی اوقات ممکن است عفونت کند. عصاره ی لاوندر با از بین بردن باکتری ها و کاهش التهاب، جای نیش حشرات را زودتر ترمیم می کند و به شکل طبیعی، درد را کاهش می دهد. برای درمان جای نیش حشرات با عصاره ی اسطوخودوس، یک تا دو قطره از آن را با یک روغن حامل مثلا روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را دو بار در روز روی جای نیش و گزیدگی بگذارید. اگر سوزش هم دارید می توانید از عصاره ی نعناع فلفلی به عنوان بی حس کننده استفاده کنید.

عوارض جانبی

بسیاری از افراد فکر می کنند استفاده از عصاره های گاهی، هیچ عوارض جانبی ندارد. اما این طور نیست و عصاره های گیاهی هم مثل داروها می توانند عوارض جانبی متعددی ایجاد کنند. البته عوارض آن ها به شدت داروهای شیمیایی نیست ولی باز هم باید قبل از استفاده حتما تست شوند و در استفاده از آن ها زیاده روی نشود.

در بعضی افراد عصاره ی لاوندر می تواند باعث تحریک پوست یا واکنش آلرژیک بشود. اگر بعد از اینکه عصاره ی اسطوخودوس را به هر شکلی استفاده کردید، به حالت تهوع، استفراغ یا سردرد دچار شدید، باید مصرف آن را قطع کنید.

مصرف خوراکی عصاره ی اسطوخودوس می تواند مسمومیت ایجاد کند و به همین دلیل نباید این عصاره به شکل خوراکی مصرف شود. البته با تجویز پزشک متخصص و با رعایت میزان مصرف تجویز شده، مصرف خوراکی عصاره ی اسطوخودوس مانعی ندارد.

مقدار و چگونگی مصرف

درباره ی اینکه هر روز باید چه مقدار از عصاره ی لاوندر را مصرف کنید تجویز خاصی وجود ندارد.

در رایحه درمانی برای استفاده از عصاره ها معمولا دو روش استفاده ی موضعی و استنشاقی توصیه می شود. بر اساس اصول علمی رایحه درمانی، برای مصرف عصاره ی اسطوخودوس می توانید ازهر دو روش استفاده کنید. هر دو روش پیام را به سامانه ی لیمبیک انتقال می دهند. سامانه ی لیمبیک ناحیه ای از مغز است که روی دستگاه عصبی تأثیر می گذارد و به تنظیم احساسات کمک می کند.

یکی از رایج ترین روش ها برای استفاده از عصاره ی اسطوخودوس، ترکیب آن با یک روغن رقیق کننده مانند روغن جوجوبا یا بادام شیرین است. می توانید از عصاره ی رقیق شده ی اسطوخودوس در حمام استفاده کنید یا اینکه پوستتان را با آن ماساژ دهید. همچنین می توانید چند قطره از این عصاره را روی پارچه ای بریزید و آن را استنشاق کنید یا از دستگاه بخور استفاده کنید. البته نباید عصاره ی رقیق شده را داخل دستگاه بخور بریزید.

هنگام خرید عصاره ی لاوندر دقت کنید محصولاتی را خریداری کنید که در بطری های تیره رنگ بسته بندی شده باشند. این عصاره باید دور از نور آفتاب نگهداری شود. سعی کنید عصاره های گیاهی را از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان معتبر تهیه کنید. محصولاتی که خلوص بیشتری دارند و برای تهیه ی آن ها از روش های مطمئن تری استفاده شده است را انتخاب کنید. محصولات ترکیبی که حاوی عصاره ی اسطوخودوس و روغن یا عصاره ی دیگری هستند، کیفیت مطلوبی ندارند.

آیا عصاره اسطوخودوس در درمان آلرژی هم مؤثر است؟

بسیاری از طرفداران عصاره های گیاهی توصیه می کنند که برای کاهش علائم آلرژی، از ترکیب عصاره های لاوندر، نعناع و لیمو استفاده کنید. این افراد ادعا می کنند که اسطوخودوس یک آنتی هیستامین طبیعی است. مطالعه ای در سال ۱۹۹۹ نشان داد که عصاره ی اسطوخودوس واکنش های آلرژیک از نوع فوری را در موش ها مهار می کند.

آیا اضافه کردن عصاره لاوندر به ریمل باعث رشد سریع تر مژه ها می شود؟

بعضی افراد ادعا می کنند که اضافه کردن عصاره ی اسطوخودوس به ریمل کمک می کند مژه ها سریع تر رشد کنند و ضخیم تر بشوند. اما شواهد و مدارک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

آیا عصاره اسطوخودوس طاسی را درمان می کند؟

بعضی از مطالعات نشان داده اند عصاره ی اسطوخودوس نه تنها می تواند از ریزش مو جلوگیری کند، بلکه باعث رشد مجدد مو هم می شود. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ روی موش ها انجام شد نشان داد استفاده ی موضعی از عصاره ی اسطوخودوس باعث تقویت رشد مو می شود. در مطالعه ای قدیمی تر که در سال ۱۹۹۸ انجام شد، افراد مبتلا به طاسی موضعی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه مشخص شد استفاده ی موضعی از ترکیب گیاهی حاوی عصاره ی اسطوخودوس، آویشن، رزماری و روغن درخت سرو باعث بهبود رشد مو می شود.

نکته پایانی

اگرچه اسطوخودوس می تواند به کاهش اضطراب های خفیف کمک کند اما نباید از دو نکته غافل شد؛ یکی اینکه اضطراب انواع و درجاتی دارد که هر کدام به درمان خاصی نیاز دارند و دیگر اینکه استفاده از این عصاره جایگزین مراجعه به متخصصین و روش های درمانی آن ها نیست. اگر علائمی از اضطراب مانند نگرانی دائمی، خستگی، بی خوابی یا تپش قلب را تجربه می کنید، به جای خود درمانی با استفاده از عصاره ی لاوندر، به پزشک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

این مطلب فقط جنبه ی آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: Healthline, Verywellmin

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =