کد خبر : 272921
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
-

حقوق بشر آمریکایی از ادعا تا واقعیت و افول!

حقوق بشر آمریکایی از ادعا تا واقعیت و افول!

در حالی آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر مدعی حفظ حقوق بشر شده و سایر کشورها را به نقض آن محکوم می‌کنند که این روزها بیش از هر زمانی تناقض‌های رفتاری این دولت متخاصم مشخص شده و دنیا شاهد جنایاتی است که سیاستمداران بر مردم این کشور روا داشته‌اند.

به گزارش عصرقائم، حقوق بشر، بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به ‌طور ذاتی، فطری و به‌ صرف انسان بودن از آن بهره‌مند است و این حق از دیرباز موردتوجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق‌العاده یافته و تاکنون اسناد بین‌المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است. در این میان‌ ایالات متحده که خود را پرچم‌دار رعایت حقوق بشر تلقی می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر در داخل و خارج از آمریکا به شمار می‌آید.

حقوق بشر برای آمریکا ابزاری علیه کشورهای مستقل، جهت تحت ‌فشار قرار دادن آنان است تا به اهداف سلطه‌گرایانه خود دست یابد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب به عنوان یک کشور قدرتمند آماج حملات ضدبشری آمریکا قرار گرفت؛ اقداماتی همچون حمله ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شخصیت‌های برجسته سیاسی و انقلابی کشور، ترور ۱۷ هزار انسان بی‌گناه و… از جمله جنایاتی است که توسط آمریکا علیه ملت ایران اعمال شده است، اگرچه این اقدامات تا به امروز ادامه داشته و آمریکا از هیچ ابزاری جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده است.

از اعمال تحریم‌های ظالمانه و محروم‌سازی ایران در دسترسی به منابع مالی خود برای مدیریت امور و منع ارسال اقلام بهداشتی مرتبط با ویروس کووید-۱۹ با هدف نجات جان ایرانیان گرفته تا ترور سردار مدافع واقعی حقوق بشر حاج قاسم سلیمانی که تروریسم دولتی محسوب می‌شود. در حقیقت رژیم آمریکا از روی استیصال اقدام به رهبری کارزاری جهانی برای استفاده از تروریسم اقتصادی، درمانی و دولتی علیه حقوق بشر ایرانیان می‌کند.

از سوی دیگر آمریکا که ادعای حمایت از حقوق بشر دارد؛ نه‌تنها علیه مردم دیگر کشورها فعالیت‌های ضد حقوق بشری انجام می‌دهد، بلکه نسبت به مردم خودش نیز همین سیاست را اعمال می‌کند. به طوری که امروز شاهدیم چگونه حقوق کودکان و زنان، حقوق مهاجرین، حقوق اقلیت‌های دینی به خصوص مسلمانان و حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا نقض می‌شود. در صفحات تاریخ نقض حقوق مردم آمریکا مشاهده می‌کنیم؛ چگونه سیاه‌پوست‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند به بردگی گرفته شدند و امروز زیر پای حقوق بشر آمریکایی از حق نفس کشیدن محروم می‌شوند.

بدین‌سان مردم ایران نقض دهشتناک و مرگ‌آور حقوق بشر از سوی رژیم آمریکا را هرساله در تاریخ ۶ تا ۱۲ تیرماه، یادآوری می‌کنند تا با افشای جنایات آمریکا بر همگان نشان دهند، آمریکایی‌ها صلاحیت ارزیابی وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها را ندارند؛ همان طور مقام معظم رهبری (مدظله‌ العالی) فرمودند: هرکس دیگری درباره‌ی حقوق بشر حرف بزند، آمریکایی‌ها حق ندارند درباره‌ی حقوق بشر حرف بزنند؛ چون‌ دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده‌ی حقوق بشر در دنیا است؛ نه‌فقط دیروز، بلکه همین امروز.

به همین دلیل خبرگزاری فارس با همکاری مؤسسه صیانت از حقوق زنان، نشستی را با عنوان حقوق بشر آمریکایی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه کشور؛ زهره سادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان برگزار کرد که در زیر می‌خوانید.

 افول تمدن غربی یک واقعیت جدی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور در خصوص اهمیت و فایده موضوع حقوق بشر آمریکایی گفت: در خصوص مسئله حقوق بشر آمریکایی و تبیین آن باید با رویکرد تهاجمی وارد شویم؛ زیرا آمریکا به عنوان محور و قطب تمدن غربی که بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای تمدن غرب را به خود اختصاص داده است، شناخته می‌شود. بنابراین فایده بحث پیرامون حقوق بشر آمریکایی این است که نخست می‌توانیم اشکالات فکری و معرفتی و بعد دروغین شعارهای تمدن غرب را نمایان کنیم و در نهایت نشان دهیم که افول تمدن غربی یک واقعیت جدی است؛ چراکه وقوع چالش‌های اساسی در اصلی‌ترین ابعاد یک تمدن نشان از وقوع بحران دارد.

وی ادامه داد: در خصوص چرایی اهمیت موضوع حقوق بشر آمریکایی باید گفت، پرداختن به این موضوع ضمن ارائه رویکرد تهاجمی و ایجاد موازنه میان تمدن اسلامی و غربی، ابعاد بحرانی تمدن غرب را نیز برجسته می‌کند. بنابراین چنانچه این موارد را با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص دستیابی به تمدن نوین اسلامی و افول تمدن غربی در نظر بگیریم، درمی‌یابیم که در منظومه فکری معظم له، این موضوع کاملاً راهبردی است. همچنین باید به این مسئله توجه کنیم که رویکرد ما در مقابل تمدن غربی تدافعی نیست؛ بلکه رویکرد تهاجمی است و به تعبیری با این رویکرد باید ابعاد حقیقی تمدن غربی را افشا کنیم و خودمان را به‌ عنوان یک تمدن جایگزین معرفی کنیم.

حسینی کوهساری تصریح کرد: در خصوص چیستی حقوق بشر آمریکایی می‌توانیم به چهار محور اشاره کنیم؛ نخستین محور، ابعاد مضمونی و محتوایی حقوق بشر و اشکال معرفتی است که در کنوانسیون‌ها و تعاریف حقوق بشر وجود دارد؛ به طوری که فلسفه اسلامی و مباحث فقهی نیز به آن اشکالات جدی وارد می‌کند. محور دوم، مباحث حقوق بشر و چالش‌های آن نه در مقام نظر؛ بلکه در مقام عمل است.

وی ادامه داد: به ‌گونه‌ای که یک سرفصل طولانی از اشکالات تمدن غربی در مقام اجرا به وجود آمده است. یکی از چالش‌های اساسی این است که آمریکا به عنوان کشور مدعی حقوق بشر، بسیاری از کنوانسیون‌های حقوق بشر را امضا نکرده و در بعضی از مواردی که آن را در سازمان ملل پذیرفته است، سیر قانونی آن در مجامع و مجاری قوانین داخل آمریکا مورد پذیرش قرار نگرفته است، همچنین از بعضی معاهدات بین‌المللی نیز بیرون آمده است.

این کارشناس بین الملل گفت: آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ از ۸ الی ۹ کنوانسیون و سازمان بین‌المللی خارج شده است. محور سوم، مصادیق نقض حقوق بشر در داخل کشور آمریکا است، به طوری که لیست طولانی از نقض حقوق مردم آمریکا یا مهاجرانی که در این کشور زندگی می‌کنند، وجود دارد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: محور چهارم، مصادیق نقض حقوق بشر در عصر بین‌الملل است که آمریکا در بیش از ۱۰۰ جنگ دوران معاصر در سده اخیر یا طرف جنگ بوده یا نقش محوری در آن داشته است. همچنین بر اساس مستندات، دست آمریکایی‌ها در کشته شدن صدها میلیون نفر در جهان آلوده است، به عنوان نمونه در قاره آفریقا ۵۰ میلیون آفریقایی و در عراق و افغانستان بیش از ۱ تا ۵ میلیون نفر توسط آمریکا قربانی شده‌اند که در کتاب ۵ جلدی چاپ شده توسط این مؤسسه مصادیق نقض حقوق بشر منتشر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین به شکل خاص در مورد چیستی حقوق بشر آمریکایی در مورد جنایاتی که آمریکا علیه ملت ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب انجام داده است؛ طبق تحقیقات انجام‌ شده یک‌صد مورد نقض حقوق بشر و جنایت علیه ملت ایران سیاهه شده است که حقیقتاً در طول تاریخ، دولت و کشوری را رسواتر از آمریکا نمی‌توان اسم آورد که در این حجم وسیع و گستره جنایت مرتکب شده است.

حسینی کوهساری گفت: همچنین این نکته قابل توجه است، آمریکا در محورهای مختلفی در مواجهه با ایران دچار شکست‌های سهمگینی شده است؛ حمله به عین الاسد، فاجعه شهادت سردار سلیمانی که رئیس‌جمهور یک کشور دیگر به ‌طور رسمی مسئولیت این جنایت آشکار بین‌المللی را بر عهده گرفته است، حمل نفت‌کش‌ها به ونزوئلا و حوادثی که در تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا اتفاق افتاده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: همچنین در قضیه محکوم کردن جنایت‌های آمریکا باید گفت ما تنها نیستیم، آمریکا در جنگ‌های بسیاری زیادی شرکت کرده است، به طوری که سفارتخانه‌های آمریکا پرونده سیاهی دارند و اسناد آن‌ها توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکا منتشر شده است. در حقیقت کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی متعددی مانند سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر و ده‌ها نهاد و تشکل در آمریکا در خصوص جنایات آمریکا با ما همراه هستند.

وی افزود: سخن آخر اینکه باید نگاهی جامع در مورد چگونگی مواجه در پرداختن به موضوع حقوق بشر آمریکایی اتخاذ شود، در مقوله حقوق بشر آمریکایی با رویکرد تهاجمی و به عنوان یک پاشنه آشیلی که بتوانیم آینده دنیای اسلامی را رقم بزنیم؛ نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی، تشکل‌ها، ظرفیت‌های علمی و محتوایی در همه ابعادیم و باید حوزه‌های علمیه در ابعاد اشکالات معرفتی وارد شوند و نهادهای حقوقی نیز در مورد ابعاد حقوقی مسئله و مراکز علمی و بین‌المللی نیز ورود پیدا کنند و به راه میانبری جهت دستیابی به آینده مطلوب و موردنظر خودمان دست یابیم.

 جنایت های آمریکا علیه مردم خودش هم علنی شده است

در ادامه این نشست، زهره سادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق بشر آمریکایی گفت: مهم‌ترین دستاورد قدرت‌های بزرگ برای تحت‌ فشار دادن کشورهای مستقل و رسیدن به اهداف سلطه‌گرایانه، حقوق بشر است و کشور ایران بیشترین آسیب را از این ناحیه متحمل شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برخی از جنایات آمریکا در ایران را برشماریم، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: حمله به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۰ که در آن زنان و کودکان بی‌گناه مسافر به شهادت رساندند. شهادت ۱۷ هزار انسان بی‌گناه در اثر اقدامات تروریستی در سال ۱۳۶۰ به طوری که در سال‌های اولیه دهه ۶۰، شاهد ترور روزانه ۳۰ نفر از مردم در تهران بودیم و هرکسی را به صرف داشتن ظاهر حزب الهی بدون هیچ گناهی ترور می‌کردند؛ اگرچه در آن سال‌ها به همت نیروهای انقلابی و کمک مردم و دادستانی ریشه منافقان در داخل کشور خشکانده شد؛ اما امروز آن‌ها در خارج از کشور مشغول توطئه هستند.

لاجوردی گفت: شهادت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در جریان جنگ تحمیلی که آمریکا مستقیم یا غیرمستقیم در آن دخالت داشته است، مجروحیت بیش از ۷۰۰ هزار نفر در جریان جنگ تحمیلی، شهادت بیش از ۱۳ هزار نفر در اثر کاربرد سلاح شیمیایی و بیش از ۴ هزار مأموران انتظامی که در راه مبارزه با موادمخدر به شهادت رسیدند. از بعد دیگر نقض گسترده حقوق ملت ایران در اثر تحریم‌های ظالمانه هم اقدامی بوده که تا امروز ادامه داشته و سال‌به‌سال هم تشدید شده است، تحریمی که فشارش بر ملت ایران بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین امروز وضعیت حقوق بشر در داخل آمریکا به ‌گونه‌ای شده است که شاهد رفتارهای جنایت‌آمیز آمریکا با مردم خودش هستیم، رفتاری که علنی شده و تمام جهانیان نظاره‌گر آن هستند. رفتار نژادپرستانه آمریکا با سیاه‌پوستان موجب اعتراضات مردمی شده که نه‌تنها سیاهان بلکه همه مردم آمریکا نسبت به این مسئله موضع گرفتند.

وی ادامه داد: امروز نمود صحبت‌های مقام معظم رهبری که فرمودند؛ آمریکا رو به ‌زوال و افول است را شاهد هستیم. هنری کیسینجر نظریه‌پرداز آمریکایی در مورد افول آمریکا گفته است، به نظرم ترامپ شاید یکی از همان چهره‌هایی در تاریخ باشد که گاه‌گاه برای اعلام پایان یک عصر سر برمی‌آورد. در واقع وضعیت به‌ گونه‌ای است که نظریه‌پردازان آمریکایی یکی از عوامل مؤثر در افول آمریکا را ترامپ می‌دانند.

لاجوردی گفت: آنچه به نظر می‌رسد امروز باید از فرصت به وجود آمده استفاده کنیم، ایران باید از این فرصت افول آمریکا برای نفوذ و حضور خودش استفاده کند. همچنین رسانه‌ها با پرداختن به وضعیت آمریکا این رسالت را بر دوش داشته باشند که افول آمریکا و حقیقت آمریکا را با وجود جنایت‌ها و تحریم‌ها علیه ملت ایران نشان دهند.

توحش غربی‌ها بیشتر شده است

در ادامه این نشست، معصومه طاهری عضو کانون بانو امین با اشاره به سخنان حضرت امام خمینی (ره) در مورد حقوق بشر گفت: بنا بر نظر حضرت امام خمینی (ره) افرادی که به مبدأ و معاد اعتقاد ندارند، نمی‌توانند بحث حقوق بشر را مطرح کنند، تنها کسی مثل حضرت علی می‌تواند از حقوق بشر صحبت کند. در واقع بر مبنای این سخن پرچم‌داران حقوق بشر باید ادیان الهی باشند و در رأس آن‌ها نیز مسلمانان و شیعیان قرار گرفته باشند.

وی ادامه داد: اگرچه اصول حقوق بشر اسلامی توسط علامه جعفری تنظیم شد و در تقویم هم روزی به نام حقوق بشر اسلامی تعیین شد؛ اما تاکنون هیچ اقدام عملی جهت اجماع مسلمانان بر سر این اصول صورت نگرفته است. در غرب تمدن در مقابل توحش قرار دارد و هر چیزی که به اسم تمدن به زبان می‎آورند، جنایت است؛ در واقع این‌ها ضد بشر هستند و تنها دم از بشر می‌زنند.

عضو کانون بانو امین گفت: امروز توحش غربی‌ها از دورانی که تنها با شمشیر و نیزه حمله می‌کردند، بیشتر شده است؛ به طوری که اکنون توحش خودشان را با پرتاب یک بمب شیمیایی نشان می‌دهند. نمونه‌های بارز این توحش در حمله به کشورهای دیگر مانند جنگ ژاپن، جنگ ویتنام، استثمار کشورهای آفریقایی، حمله شیمیایی به سردشت و مناطق غیرنظامی که ۸۵۷ نفر شهید و ۴ هزار نفر جانباز شدند، مشخص شده است. نمونه دیگر این توحش شهادت مروه شربینی است که در دادگاهی در آلمان جلوی همسر و فرزندانش با هجده ضربه چاقو کشته شد، ضارب شخصی بود که شربینی از او به اتهام اهانت به دلیل پوشیدن حجاب شکایت کرده بود.

وی ادامه داد: همچنین در داخل آمریکا نیز شاهد نقض حقوق مردم آن به ویژه سیاه‌پوستان هستیم، به نقل از یکی از سیاه‌پوستان آمریکایی که بیان می‌کرد، مشکل ما در اصل این است که ما در آمریکا قانون نداریم! در واقع سیاه‌پوستان از تبعیض سیستماتیک رنج می‌برند و روش آمریکایی‌ها نیز نقض ساختاری حقوق این افراد است. البته نمونه‌های زیادی وجود دارد و جای تأسف است که این موارد به‌درستی اطلاع‌رسانی نمی‌شود. در آخر باید گفت باید برای آگاهی‌رسانی به مردم برنامه‌ریزی سیستماتیک داشته باشیم و با برگزاری دوره‌های مطالعاتی برای مسلمانان و آزاده‌های جهان، موارد نقض حقوق بشر آمریکا را توسط سفیران کشورهای دیگر به اطلاع جهانیان برسانیم.

آمریکای مدعی حقوق بشر خودش بزرگترین ناقض آن است

اسدزاده، دکتری حقوق خصوصی دیگر مهمان این نشست در مورد اینکه امروز حقوق بشر آمریکایی به ‌صورت نرم در کشورها نفوذ پیدا کرده است: امروز شاهد چگونگی نفوذ نرم حقوق بشر آمریکایی در فضای مجازی، سایت‌های اینترنتی و دخالت در بحث‌های خانواده، فرهنگی و… هستیم. خانواده اولین رکنی است که بنا بر آموزه‌های دینی مورد توجه قرار گرفته و تأکید گسترده‌ای بر بزرگداشت مقام زنان شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که با بررسی حقوق بشر آمریکایی در خصوص زنان و کودکان به این نتیجه خواهیم رسید که آمریکایی‌ها از زمان جنگ جهانی که لوای رعایت حقوق بشر را بر عهده گرفتند، به ‌صورت غیرمستقیم حقوق این گروه را نقض می‌کنند و متناقض با ادعاهای خود راهبرد عملی اتخاذ می‌کنند. در این خصوص به سه مورد اساسی که حقوق بشر آمریکایی در خصوص زنان و کودکان نقض می‌کند، می‌پردازیم.

کارشناس حقوق گفت: مورد اول خشونت‌های جنسی است که در کشور آمریکا رخ می‌دهد، بر اساس آخرین آماری که در سال ۲۰۰۹ ارائه شده ۶/۴۳ درصد از زنان آمریکایی مورد خشونت‌های جنسی قرار می‌گیرند، قابل تأمل است این آمار در کشوری منتشرشده که ادعای احترام به زنان و آزادی برای آنان وجود دارد. کشوری که درون خودش در برخورد با زنان دچار افول شده است، چگونه می‌تواند پرچم‌دار دفاع از باشد.

وی ادامه داد: مورد دوم، آزادی حمل سلاح است که حمل و فروش سلاح به‌ طور قانونی و آزادانه صورت می‌گیرد. بر اساس آماری که سال گذشته ارائه شد، ۷۵ درصد کشتارها به خاطر حمل سلاح بوده و سالانه ۱۶۰۰ کودک و نوجوان به خاطر این مسئله کشته می‌شوند. همچنین در سال ۲۰۱۸، ۹۴ مورد تیراندازی در مدارس گزارش ‌شده است. مورد سوم، نقض حقوق اقلیت‌های دینی است؛ کشوری که ادعای رعایت آزادی مذهبی دارد، حقوق مسلمانان که کمتر از ۱ در صد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، نقض می‌کند؛ به طوری که مسلمانان در محیط‌های مختلف مورد تعرض و زورگیری قرار می‌گیرند.

اسدزاده گفت: همچنین در خصوص دانش‌آموزان مسلمان گفته شده است، سالانه ۵۵ در صد از آنان در مدارس آمریکا دچار تعرض و زورگیری می‎‌شوند. امروز شاهدیم کشوری که مدعی حمایت از حقوق زنان و کودکان است تا این اندازه رفتار متناقض از خودش نشان می‌دهد و این رفتار را به‌ جوامع دیگر همانند کشورهای اروپایی منتقل کرده است. در آخر باید گفت از منظر کلی، حقوق بشری که به دنبال آن هستیم تحقق پیدا نکرده است و با توجه به اینکه کشور ما از لحاظ دینی و تاریخی بسیار غنی است؛ می‌تواند الگوی حقیقی سایر جوامع و سردمدار حقوق بشر باشد.

آمریکا دچار تناقض گویی در موضوع حقوق بشر است

رحیم خویی، دکتری حقوق بین‌الملل و عضو کانون حقوقی ضمن یادآوری جنایات آمریکا در هفته حقوق بشر آمریکایی با اشاره به حادثه هواپیمای ایرباس، حمله شیمیایی به سردشت و ترور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) توسط منافقین هم گفت: حقوق بشر به عنوان دستاویزی است که کشورهای قدرتمند از آن استفاده می‌کنند تا کشورهای دیگر را تحت ‌فشار قرار دهند و به اهداف سلطه‌گرایانه‌شان نیل یابند. آمریکا با دخالت در امور داخلی کشورها و تلاش‌هایی که با سیاست‌های خصمانه خود در جهت تضعیف قدرت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته و برخلاف ادعاهایی که به‌عنوان مدافع حقوق بشر دارد، دست به نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل می‌زند. همچنین با نژادپرستی‌های که اخیراً اتفاق افتاده شاهد هستیم که چه جنایاتی را مرتکب شده است.

وی ادامه داد: آمریکا در بطن خود دچار تناقض‌گویی است، ادعا می‌کند که می‌خواهد حقوق بشر را مستقر کند؛ اما خلاف آن عمل می‌کند. اخیراً هم با صدور قطعنامه‌ای از سمت شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشور، از ایران خواستار بازرسی از دو مرکز که به ادعای خودشان مشکوک به فعالیت هسته‌ای است، شده است. در واقع این سازمان‌ها بیشتر اهداف سیاسی را دنبال می‌کند تا حقوقی و اروپایی‌ها همواره بازیچه دست آمریکایی‌ها بوده‌اند. این قطعنامه اگرچه به لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست؛ ولی می‌تواند تبعاتی از جمله افزایش تحریم‌ها، ضربه به اصول دیپلماسی و از بین بردن برجام و ارجای آن به شورای امنیت را برای ایران به دنبال داشته باشد.

رحیم خویی اظهار کرد: ایران در قضیه برجام متعهد به تعهد خود بوده و اگر هم تعهدات خودش را کاهش داده، در لوای قرارداد و معاهده بوده است و این نباید دستاویزی برای افزایش تحریم‌ها شود. همچنین نباید فراموش کنیم، این آمریکایی‌ها بودند که در قضیه برجام بدعهدی کردند و همان ‌طور که مقام معظم رهبری هم ‌بارها تأکید کردند، نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و اخیراً هم اروپایی‌ها به جمع آن‌ها افزوده شده‌اند. در این قضیه عملکرد ایران درست بوده است، آمریکا با خروج از برجام و معاهده مودت که مواد ۴، ۸ و ۱۰  تأکید می‌کند که دولت‌هایی که عضو این معاهده هستند، باید نسبت به اتباعشان و اموال آن تبعه رفتار برابر داشته باشند.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: چطور است آمریکایی‌ها یک‌طرفه از معاهده‌ای که اسم صلح و مودت روی آن است، خارج می‌شوند و کنوانسیون ۱۹۶۱ حقوق دیپلماتیک و معاهدات وین را نقض می‌کنند. از سوی دیگر، درخواست‌های نامشروع و زورگویانه‌ای است که اروپایی‌ها مبنی بر اجازه ایران در بازرسی دارند. اگر درخواستی هست باید در چهارچوب برجام صورت بگیرد و کشورهای مستقل بر اساس قانون حق تعیین سرنوشت، تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کشور بر عهده خودشان هست و نمی‌توانند سرنوشت کشورشان را بر اساس خواسته‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که سیری‌ناپذیر هستند، قرار دهند.

وی افزود: آمریکا با پرونده سیاهی که در جرم و جنایت و قتل و کشتار داشته، همچنان مدعی رعایت حقوق بشر است. امروز از مدعیان حقوق بشر سؤال دارم، آیا ترور حقوق بشر است؟ آن‌ها چطور می‌توانند سردار شهید حاج قاسمی سلیمانی را ترور کنند و حرف از حقوق بشر بزنند. آیا تحریم حقوق بشر است؟ یک ملت را چهل سال تحریم کنند و بعد خودشان را مدافع حقوق بشر معرفی کنند. آیا تبعیض‌نژادی حقوق بشر است؟ اینکه شما پایتان روی گلوی یک انسانی بذارید که تنها رنگش با باقی انسان‌ها فرق دارد و فریاد نمی‌توانم نفس بکشم سر بدهد. آیا این حقوق بشر است؟ البته که حقوق بشر است اما حقوق بشر آمریکایی.

آیا تصاویر امروز از آمریکا مونتاژ است؟

در بخش دیگری از این نشست، حسنی حلم وکیل پایه ‌یک دادگستری و مدرس دانشگاه در خصوص اتفاقات هفته‌های اخیر در آمریکا گفت: اگر آمریکا مدعی حقوق بشر است، این تصاویر و فیلم‌های که در چند هفته اخیر منتشر شده آیا میکس و مونتاژ است یا واقعیت؟ همچنین مگر می‌شود زن یا مادری برحسب علاقه وارد شبکه‌های نظامی و نیروی ارتش آمریکا شود و در کشورهای دیگر به‌ عنوان نیروی نظامی به کار گرفته شود؛ جایی که بنا بر روایت اسناد رسانه‌های آمریکایی، بیشترین خشونت جنسی و تجاوز در آن رخ می‌دهد. در آخر باید گفت وظیفه رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی صحیح موارد نقض‌های حقوق بشری آمریکا به جوانان و افراد جامعه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 17 =