کد خبر : 272729
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۴۰
-

ترکیب واکسن های فایزر و آسترازنکا ایمنی بیشتری در برابر کرونا ایجاد می کند

ترکیب واکسن های فایزر و آسترازنکا ایمنی بیشتری در برابر کرونا ایجاد می کند

طبق پژوهشی که در انگلستان انجام شده ترکیب واکسن های کرونا با یکدیگر می تواند ایمنی بیشتری در برابر این ویروس ایجاد کند. بر همین اساس بدن افرادی که برای دوز اول واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند و برای دز دوم واکسن فایزر به آنها تزریق شده تا ۹ برابر ایمن تر از افرادی است که صرفا واکسن آسترازنکا زده اند.

به گزارش عصرقائم، طبق پژوهشی که در انگلستان انجام شده ترکیب واکسن های کرونا با یکدیگر می تواند ایمنی بیشتری در برابر این ویروس ایجاد کند. بر همین اساس بدن افرادی که برای دوز اول واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند و برای دز دوم واکسن فایزر به آنها تزریق شده تا ۹ برابر ایمن تر از افرادی است که صرفا واکسن آسترازنکا زده اند.

البته آنتی بادی ها صرفا بخشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا محسوب می شوند اما آنطور که محققان دانشگاه آکسفورد گفته اند این یافته ها حکایت از آن دارند که ترکیب واکسن های کرونا میتواند ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

با این حال پروفسور متیو اسنپ بازرس ارشد این پروژه تحقیقاتی گفته است که کشورها باید فعلا همان برنامه استاندارد واکسیناسیون خود را دنبال کنند تا اینکه شواهد و دلایل کافی در تایید این نظریه ارائه گردد.

قانون پیشفرض و کلی این است که ما مسیری را دنبال کنیم که قبلا کاربردی بودنش به اثبات رسیده است با این حال یافته های اخیر درها را برای عرضه آسانتر واکسن کرونا به کشورهایی باز می کند که پیشتر با مشکلاتی برای تامین واکسن روبرو بوده اند و این کشورها می توانند بخشی از واکسن مورد نیازشان را از فایزر و بخش دیگر را از آسترازنکا تامین نمایند.

ترکیب واکسن های کرونا

دانشمندان حالا قصد دارند که با دقت ۸۳۰ داوطلبی را که این واکسن کرونای ترکیبی را دریافت کرده اند تحت نظر بگیرند تا مشخص شود که استراتژی ترکیب واکسن های کرونا تا چه اندازه میتواند بدن را در برابر این ویروس ایمن کند.

در پژوهشی که اخیرا انجام شده دانشمندان به بررسی اثربخشی دریافت دو دوز واکسن فایزر یا دو دوز آسترازنکا یا ترکیب این دو پرداختند. در این آزمایش دوز دوم با فاصله چهار هفته ای به فرد داوطلب تزریق شد و داوطلبان که تعدادشان به ۸۳۰ نفر می رسید همگی بیشتر از ۵۰ سال سن داشتند.

در نهایت مشخص شد که تزریق ترکیبی واکسن ها (یعنی آسترازنکا در دز اول و فایزر در دز دوم) سطوح آنتی بادی و سلول های تی شکل بدن را نسبت به مدل معکوس تزریق (یعنی اول فایزر و سپس آسترازنکا) به میزان چشمگیری بالا می برد.

گفتنی است که آنتی بادی ها و سلول های تی که در واقع نوعی سلول گلبول سفید خون محسوب می شود نقشی کلیدی در حفاظت از بدن در برابر ویروس کرونا ایفا می کنند.

به گفته دانشمندان بیشترین سطح آنتی بادی بعد از تزریق دو دوز واکسن فایزر ایجاد می شود و بالاترین مقدار سلول های تی هم بعد از تزریق یک دوز واکسن آسترازنکا و یک دوز واکسن فایزر ایجاد می شود. گفته می شود تعداد زیادی از داوطلبان شرکت کننده در این طرح دچار برخی عوارض هر دو واکسن شده اند که این نیز طبیعی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + چهارده =