کد خبر : 272811
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
-

آمریکا تجهیزات نظامی‌اش را از قطر به اردن می‌برد

آمریکا تجهیزات نظامی‌اش را از قطر به اردن می‌برد

ارتش آمریکا پایگاه‌های پراکنده خودش در قطر را که زمانی انبارهای آنها مملو از تسلیحات بود، تعطیل کرده و تجهیزات آن‌ها را به اردن فرستاده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از استارز اند استریپس، تحلیلگران می‌گویند که اقدامات واشنگتن به منظور تعامل بهتر با تهدیدات ایران و بازتاب تغییر اولویت‌های ارتش آمریکا در این منطقه است.

براساس بیانیه‌ هفته گذشته، رهبران ارتش آمریکا ماه گذشته پایگاه نظامی السیلیه ،پایگاه اصلی ایالات متحده در کنار پایگاه السیلیه جنوبی و یک مرکز تامین مهمات به نام فالکون را در قطر تعطیل کرد.

پایگاه السیلیه در میان نظامیان آمریکایی بابت برنامه استراحت و بهبودی آن شناخته شده است که به حدود ۲۰۰ هزار نظامی مستقر چهار روز تعطیلات ارائه می‌داد. این برنامه از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ در جریان بود و حاضران در آنجا از نوشیدنی‌هایی مثل آبجو و شراب، گلف و ساحل استفاده می‌کردند.

طبق این بیانیه، پایگاه مذکور همچنین کانون تامین ملزومات جنگی آمریکا در خاورمیانه بود و ۲۷ انبار تانک، نفربر زرهی و ادوات جنگی مختلف داشت. براساس بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا، قطعات سه پایگاه و همچنین یک ماموریت حمایتی مستقر در آنجا، اکنون بخشی از گروه حمایتی منطقه اردن شده است.

به گفته یک کارشناس امنیت ملی در مرکز گلوبال پالسی مستقر در واشنگتن، “تعطیلی این پایگاه‌ها و انتقال تجهیزات آنها به اردن می‌تواند در مناقشه‌های احتمالی با ایران به نفع آمریکا باشد. انتقال نیروهای آمریکایی به اردن تهدید حملات راکتی در منطقه خلیج فارس از جانب نیروهای تحت حمایت ایران را کاهش می‌دهد. تهدید حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی نظیر آنچه سال گذشته در حمله به پایگاه هوایی الاسد رخ داد که بیش از ۱۰۰ تن را مجروح کرد، یکی از ابزارهای مهم در استراتژی مذاکره با تهران است.”

تعطیلی این سه پایگاه در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا به منابعی در حوزه مسوولیت سنتکام تغییر مسیر داده است. این شامل کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از ۲۰ سال و همچنین خروج هشت سامانه ضد موشکی پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان می‌شود.

همزمان با خارج شدن نظامیان از افغانستان، هدف اعلام شده آمریکا از تمرکز نظامی مبارزه علیه شبه‌نظامی‌گری و درگیری‌ها در خاورمیانه، روی رقابت با قدرتهایی نظیر چین تغییر می‌کند. براساس بیانیه آمریکا، ارتش ایالات متحده همچنان از پایگاه هوایی العدید در قطر استفاده خواهد کرد.

آمریکا تجهیزات نظامی‌اش را از قطر به اردن می‌برد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =