کد خبر : 272609
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
-

آمریکا، توسعه و ساخت و ساز زرادخانه اتمی چین را نگران کننده دانست

آمریکا، توسعه و ساخت و ساز زرادخانه اتمی چین را نگران کننده دانست

آمریکا اعلام کرد، توسعه و ساخت و ساز زرادخانه اتمی از سوی چین نگران کننده است و از پکن خواست تا در اقدامات عملی برای کاهش خطرات رقابت‌های تسلیحاتی بی ثبات کننده شرکت کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، کارشناسان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند، چین در حال ساخت بیش از ۱۰۰ سیلوی جدید برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در صحرایی در نزدیکی شهر “یومن” واقع در شمال غربی این کشور است؛ امری که می‌تواند نشان‌دهنده توسعه وسیع توانایی‌های اتمی پکن باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت، دیگر نمی‌شد این ساخت و سازها را پنهان کرد و به نظر می‌رسد که این کشور پس از دهه‌ها استراتژی هسته‌ای مبتنی بر حداقل بازدارندگی، از آن عدول کرده است.

وی گفت: این گزارش‌ها و سایر تحولات نشان می‌دهد که زرادخانه اتمی چین خیلی سریع دارد پیش می‌رود و در سطحی بالاتر از آنچه پیشتر پیش بینی می‌کردیم، این اقدام صورت می‌گیرد. این ساخت و ساز نگران کننده است، این مساله سوالاتی را درباره تمایل چین مطرح می‌کند. برای ما این مساله بیش از گذشته حائز اهمیت است که اقداماتی را برای کاهش خطرات اتمی در نظر بگیریم. ما به پکن تاکید می‌کنیم تا با ما در اقدامات عملی برای کاهش چنین خطراتی همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد، به همین دلیل است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ثبات استراتژیک را در دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روسش در اولویت قرار داد و افزود: چنین رویکرد مشابهی را با چین نیز مد نظر داریم. واشنگتن مراسم صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین و سخنرانی شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور را به دقت زیر نظر داشت اما به دنبال اظهارنظر درباره این مساله نیست.

واشنگتن پست اخیرا تصاویر یک ماهواره و تحلیل‌هایی از سوی مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین در کالیفرنیا را چاپ کرد و نوشت: ۱۱۹ مکان ساختمانی تقریبا یکسان حاوی ویژگی‌هایی است که تاسیسات پرتاب برای زرادخانه موجود موشک‌های بالستیک هسته‌ای چین را منعکس می‌کند.

آمریکا، توسعه و ساخت و ساز زرادخانه اتمی چین را نگران کننده دانست
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − دوازده =