کد خبر : 272536
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
-

نگرانی اسپانیا از اقدام احتمالی بایدن برای انتقال پایگاه نظامی به جنوب مراکش

نگرانی اسپانیا از اقدام احتمالی بایدن برای انتقال پایگاه نظامی به جنوب مراکش

منابع اسپانیا گفتند، دولت مادرید نگران امکان “انتقال پایگاه نظامی از اسپانیا به مراکش” است به خصوص که نقش پایگاه‌های نظامی آمریکا در شبه جزیره ایبری در سایه افزایش تهدیداتی که منطقه ساحل و صحرا در معرض آن قرار دارند، دیگر اهمیتی ندارد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از آی ۲۴ نیوز، همین منابع گفتند، حضور نظامی آمریکا در صحرا به واشنگتن برای مقابله گروه‌های تروریستی با کمک نیروهای مراکشی و کشورهای منطقه کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد “دیدار گذری” اخیر بین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا که کمتر از یک دقیقه طول نکشید برای مادرید مناسب بود تا نبض دولت آمریکا را درباره میزان آگاهی از سرنوشت دو پایگاه نظامی این کشور در روتا (قادس) و مورون د لا فرانترا (اشبیلیه) بگیرد.

به رغم اینکه مادرید قبلا وجود مذاکرات برای انتقال یکی از شاخه‌های فرماندهی نظامی آمریکا از اسپانیا به صحرا در اقلیم‌های جنوبی را تکذیب کرده بود اما نگرانی‌هایی درباره انتقال پایگاه نظامی از اسپانیا به مراکش دارد زیرا سانچز بعد از دیدار با بایدن از تقویت توافق دفاعی دو جانبه صحبت کرد که شامل دو پایگاه آمریکایی و مشکلات مهاجرت می‌شد.

در این زمینه محمد اکضیض، کارشناس امور امنیتی و استراتژیک می‌گوید: احتمال انتقال پایگاه نظامی آمریکا از اسپانیا به مراکش در سایه تحولات کنونی در منطقه از جمله نزدیکی نظامی بین آمریکا و مراکش که در بزرگترین رزمایش‌ موسوم به “شیر آفریقا” نمود پیدا کرد، بعید نیست. این رزمایش‌ها که اخیرا برگزار شدند بزرگترین نمونه رزمایش‌های واشنگتن در سال جاری هستند که در صحرای مراکش با مشارکت بسیاری از کشورها و دولت مراکش برگزار شدند.

اکضیض معتقد است، تکرار رزمایش‌های شیر آفریقا از سال‌ها پیش یک نگاه باز به ناتو و آمریکا می‌بخشد مبنی بر اینکه تغییر آثار و محل‌های استقرار پایگاه‌های نظامی‌شان در مناطق جهان، مهم است زیرا در راستای تحولات جهانی به لحاظ استراتژیک نظامی مقابله با تروریسم در وهله نخست قرار دارد که در حال حاضر به سمت کشورهای ساحل و صحرا کشیده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو − 1 =