کد خبر : 271364
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
-

همایش «تأثیرات فرهنگ رضوی در تقریب مذاهب اسلامی» برگزار شد

همایش «تأثیرات فرهنگ رضوی در تقریب مذاهب اسلامی» برگزار شد

حجت‌الاسلام سیّد اقبال احمد رضوی در همایش «تأثیرات فرهنگ رضوی در تقریب مذاهب اسلامی» در کراچی پاکستان اظهار کرد: امام رضا(ع) بحث و گفت‌وگو با علمای مذاهب و ادیان مختلف را بنا نهاد و با صبر، اخلاق و رفتار حسنه، تعالیم اسلامی را به مردم معرفی کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و مقارن با روز میلاد حضرت امام رضا(ع)، همایش «تأثیرات فرهنگ رضوی در تقریب مذاهب اسلامی» با حضور حسن نوریان، سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در کراچی، بهرام کیان، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی، علمای شیعه و سنی، اصحاب رسانه، فرهنگیان، ایرانیان مقیم در محل این نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

بهرام کیان، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کراچی در سخنانی، اظهار کرد: مسئله وحدت اسلامی همواره یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و نیز از اولویت‌های رهبران دینی و زعمای اسلام بوده است؛ چرا که همواره دشمنان اسلام با استفاده از حربه‌های تفرقه‌آمیز درصدد شکاف بین مسلمانان و در نهایت براندازی نظام اسلامی بوده‌اند.

وی افزود: در روزگاری که شیاطین بذر نفاق و اختلاف و تفرقه در بین امت اسلامی می‌پاشند، تقریب مذاهب و مقوله وحدت در دین مبین اسلام اهمیت به سزایی دارد و از همین رو در قرآن کریم و سیره معصومین (ع) از جمله امام رضا (ع) بر آن تأکید شده است.

کیان تأکید کرد: قراین و شواهد حاکی است که امام رضا(ع) در طول حیات مبارک خود به عنوان رهبری شایسته با حکمتی برگرفته از قرآن کریم و سنّت نبوی، عامل تقریب مذاهب و وحدت اسلامی بوده‌اند. در زندگی امام رضا(ع) جلوه‌هایی از تقریب مذاهب با بهره گیری از محوریّت قرآن کریم، سنت پیامبر(ص)، اخلاق اسلامی، برابری انسان‌ها و آزادی اندیشه مشاهده می‌شود. می‌توان حضرت امام رضا(ع) را از بزرگترین منادیان وحدت امت رسول خدا و از پیشگامان تقریب مذاهب نامید.

پس از آن، حجت‌الاسلام سیّد اقبال احمد رضوی، معاون دبیرکل مجلس وحدت مسلمین طی سخنانی با اشاره به وضعیت دوران امام رضا علیه السلام گفت: در آن دوران مکاتب فکر مختلفی چه به لحاظ اسلامی، چه به لحاظ خداناباوری حتی بین شیعیان نیز شکل گرفته بود. همچنین مناظره‌های بسیار در آن دوران انجام می‌گرفت.

وی گفت: در چنین شرایطی و در سخت ترین صورت هم امام رضا علیه السلام با متانت به سوالات و شبهات پاسخ می‌داد. همچون سایر ائمه، اخلاق حسنه نیز جزء سیره امام رضا(ع) بود و این حسن امام همه را به یکدیگر نزدیک می‌کرد. امام رضا(ع) بحث و گفت و گو با علمای مذاهب مختلف را بنا نهاد و با صبر، اخلاق و رفتار حسنه، تعالیم اسلامی را به مردم معرفی کرد.

معاون دبیرکل مجلس وحدت مسلمین در ادامه، گفت: در عصر کنونی هم امام خمینی (ره) با پیروی از سنت ائمه ندای اتحاد امت را سرداد و در عمل زمینه را برای چنین رسالتی فراهم ساخت. به همین منظور در ایران نهادهایی مانند تقریب مذاهب اسلامی تأسیس شد. امروز بیش از هر زمانی نیاز به اتحاد میان مذاهب اسلامی احساس می‌شود.

نذیر لغاری، روزنامه نگار و تحلیلگر مشهور و رییس و سردبیر گروه رسانه‌ای تلویزیونی «BOL» در سخنانی، با اشاره به خدمات علمی ائمه اهل بیت(ع) مطرح کرد: ویژگی ائمه شیعه این بود که هرگز با حاکمان ستمگر سازش نکردند، بلکه همیشه مردم را از شخصیت منفی و ضد اسلامی آن حاکمان مطلع می‌کردند.

فراست رضوی، شاعر مشهور زبان اردو با خوانش اشعاری به ساحت امام علی بن موسی الرضا(ع) ادای احترام کرد.

حجت‌الاسلام غلام عباس رئیسی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) کراچی با ذکر عنوان کنفرانس گفت: امروز اختلاف و نزاع بین مسلمانان به بزرگترین نقطه ضعف تبدیل شده است، وحدت را می‌توان به سه نوع وحدت بین مسلمانان یعنی اتحاد میان مذاهب اسلامی، وحدت میان پیروان ادیان ابراهیمی و وحدت بین بشر دسته بندی کرد.

وی با اشاره به توطئه‌های قدرت‌های جهانی، به ویژه آمریکایی‌ها گفت: امروز قدرت‌های استعماری جهان از یک سو با تشدید اختلافات بین مذاهب و فرقه های مسلمانان، جنگ به راه می‌اندازند و از طرف دیگر به نام اتحاد میان ادیان ابراهیمی می‌خواهند دولت صهیونیستی اسرائیل را بر مسلمانان تحمیل کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد: یکی از عوامل اصلی در وحدت، رهبری است. به همین دلیل اسلام ائمه اهل بیت (علیهم السلام) را برای رهبری مسلمانان برگزیده است و اهل بیت(ع) نیز هرگز از جان خود در راه اسلام دریغ نکردند.

مولانا سید عقیل انجم، رییس جمعیت علماء پاکستان ایالت سند در سخنرانی خود، بیان کرد: ائمه اهل بیت(ع) تنها به شیعیان تعلق ندارند بلکه همه مسلمانان آنها را امام خود می‌دانند زیرا اهل بیت(ع) کسانی هستند که با شخصیت و پیام عشق خود، قلب مردم را تسخیر کردند.

نوریان، سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در کراچی در این مراسم، با تأکید بر گسترش همکاری‌های بین دو کشور ایران و پاکستان اظهار کرد: یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران همواره اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی بوده است.

در ادامه این مراسم، ضمن پخش نماهنگ و تصاویر زیبایی به مناسبت دهه کرامت، نمایشگاه کتاب و عکس برپا شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − 4 =