کد خبر : 270701
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
-

هنیه در اولین سفر به مراکش: ماموریت‌های پس از پیروزی را بررسی می‌کنیم

هنیه در اولین سفر به مراکش: ماموریت‌های پس از پیروزی را بررسی می‌کنیم

رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، هیئت حماس در اولین سفرش به مراکش ماموریت‌های بسیاری که مرحله پس از پیروزی در نبرد “شمشیر قدس” اقتضا می‌کند را به صورت عمیق بررسی خواهد کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سایت قطری العربی الجدید، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ابتدای دیدارش که با رهبری حزب و جنبش “عدالت و توسعه” در رباط برگزار کرد، گفت: ما ماموریت‌های بسیاری برای مرحله پس از پیروزی اخیر داریم که به شکل عمیق با برادران‌مان در مراکش و نخست‌وزیر و احزاب و گروه‌ها مطرح خواهیم کرد. همچنین در دیدار با پادشاه مراکش همین مسائل مطرح خواهند شد زیرا روابط مراکش با مساله فلسطین مساله‌ای آنی و گذری یا براساس منافع و امری فوق‌العاده نیست، بلکه براساس روابط دینی، ملی و برادرانه است .

هنیه تصریح کرد، استقبالی که از او در اولین سفرش به مراکش انجام شد، تنها بعد حزبی و گروهی نداشت بلکه بعد رسمی نیز داشت و این رسمی بودن از زمانی که هیئت پا به فرودگاه گذاشت تا رسیدنش به مقر نشست با سعد الدین العثمانی، دبیرکل حزب‌ عدالت و توسعه و اعضای دبیرخانه این حزب کاملا مشهود بود و این سفر در راستای پاسخ به دعوت حزب عدالت و توسعه و تحت نظارت پادشاه و به احترام و عشق ملت مراکش انجام شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن ابراز خرسندی از اولین سفرش به مراکش گفت، بسیار خوشحال است که برای اولین بار به این کشور برادر و دور به لحاظ جغرافیایی رفته، در واقع این کشور در قلب بزرگ عربی جای دارد و در ارتباط مستقیم با قدس و مسجد الاقصی در طول تاریخ و حال حاضر و آینده بوده و خواهد بود.

او تاکید کرد: مراکش و میلیون‌ها حمایت‌گری که در خیابان‌ها حاضر شدند، سند و پشتوانه ما هستند. مراکش در رویدادهای مساله فلسطین و منطقه به طور کل بوده و خواهد بود.

العثمانی نیز سفر رهبری حماس را در چارچوب موضع ثابت مراکش چه، پادشاه، چه دولت و چه ملت در حمایت از ملت فلسطین و مبارزات‌شان تا نیل به حقوق‌شان و ساخت کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف دانست و افزود: مراکش مساله فلسطین را مساله خود می‌داند و این را در تظاهرات‌های میلیونی طی دهه‌ها نشان داده و تلاش برای حمایت از بیت المال قدس برای حمای از ساکنان قدس و حمایت از هویتشان و نیز مخالفت با معامله قرن ادامه دارد.

او در ابتدای دیدار رهبری جنبش و حزب اسلامی تصریح کرد: ملک محمد ششم، پادشاه مراکش بار دیگر تاکید کرد که مساله فلسطین در سطح مساله صحرای غربی‌ است و تلاش مراکش برای ثابت کردن مراکشی بودن صحرا نه امروز و نه در آینده به ضرر مبارزه ملت فلسطین و مطالبات‌شان برای حقوق خود نبوده و نخواهد بود و اگر مساله صحرا مساله‌ای حاکمیتی، ملی و تمامیت ارضی است مساله فلسطین هم جایگاه مهمی در نزد مراکشی‌ها چه پادشاه، دولت و چه ملت دارد.

العثمانی همچنین تاکید کرد، سفر رهبری حماس به مراکش همانطور که برخی تبلیغ می‌کنند امری فوری و عجله‌ای نبود بلکه شش ماه پیش از هنیه دعوت شد و او گفته بود هر زمان که فرصت فراهم شود، به مراکش خواهد آمد.

در این باره رئیس دفتر سیاسی حماس اظهارات العثمانی را تاکید کرد و گفت: بله شش ماه پیش دعوت‌نامه‌ای دریافت کردیم اما باید زمان آن فراهم می‌شد و خوشبختانه بعد از پیروزی عظیم ملت فلسطین و مقاومت قهرمان آن در دور اخیر درگیری‌ها با دشمن این فرصت دست داد.

همچنین یک منبع در جنبش حماس اعلام کرد که هیئت بلندپایه این جنبش روز چهارشنبه به دعوت حزب عدالت و توسعه مراکش راهی رباط شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ریاست این هیئت را اسماعیل هنیه بر عهده دارد و موسی ابومرزوق، خلیل الحیه، عزت رشق و شماری دیگر از اعضای دفتر سیاسی حماس او را همراهی می‌کنند.

منبع مذکور اشاره کرد که هیئت حماس پس از پایان سفر خود به مراکش راهی موریتانی خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + 5 =