کد خبر : 270465
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
-

جرائم انتخاباتی چه مواردی هستند؟

جرائم انتخاباتی چه مواردی هستند؟

دبیر ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گفت: سوءاستفاده از اموال عمومی و بیت‌المال له یا علیه کاندیدایی، تخریب وجهه نامزدها، تخریب وجهه نظام در سیاه‌نمایی دستاوردهای نظام، سوءاستفاده و بهره‌برداری از اقوام، فرق و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی، ایجاد بی‌نظمی و تعرض نسبت به نشست‌های انتخاباتی از جمله جرائم انتخاباتی است.

به گزارش عصرقائم، علی فولیان در نشست هم‌اندیشی انتخابات ریاست جمهوری که با حضور مسئولان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امروز یکشنبه ۲۳ خرداد در سالن باقرالعلوم(ع) استانداری قزوین برگزار شد با بیان اینکه برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری ضامن آینده کشور است، خاطرنشان کرد: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین تهدیدی است که از محل ستادهای انتخاباتی متوجه مردم می‌شود برای همین منظور ستاد ملی کرونا شیوه‌نامه بهداشتی انتخابات را تدوین کرده است و ستادهای انتخاباتی باید به این بندها توجه کرده و به هواداران ابلاغ کنند تا انتخابات در سلامت کامل برگزار شود. اگر کسی موجبات انتقال بیماری خود را به کسی فراهم کند قتل غیرعمد است و فرد به پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بند ۲ ستاد مقابله با کرونا به ممنوعیت تجمع در فضای سربسته مانند مسجد، سالن‌های ورزشی و اجتماعات و تالارهای پذیرایی اشاره دارد و در بندهای بعدی با توجه به رنگ‌بندی شهرها حداکثر حاضران در فضای سربسته را اعلام کرده است که این ۲ بند در تناقض با یکدیگر هستند.

دبیر ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان بیان کرد: اگر تخطی صورت گیرد و گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی ارجاع شود با متخلفین برخورد لازم صورت خواهد گرفت؛ تخلفات انتخاباتی نیز قبل، حین و پس از انتخابات بررسی می‌شود افراد با مشاهده تخلفات می‌توانند توسط سامانه سجام تخلفات را به این ستاد اعلام کنند.

فولیان تشریح کرد: در دستورالعمل انتخاباتی به ممنوعیت‌ها اشاره شده است که کاندیداها باید به آن‌ها و جرائم اولویت‌دار توجه کنند. سوءاستفاده از اقوام، فرق و مذاهب، ایجاد بی‌نظمی و تعرض نسبت به نشست‌های انتخاباتی و گزارشاتی مبنی بر امدادرسانی به خانواده‌های کم بضاعت از جانب برخی از کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر را داشتیم.

وی بیان کرد: نامزدها دقت کنند تا پرونده‌ای برای کاندیدایی ایجاد نشود؛ همچنین از جرائمی مانند استفاده از مدارک افراد فوت شده نیز چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

دبیر ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان توضیح داد: در این دستورالعمل به ممنوعیت و مجوزهایی اشاره شده است که همه باید به آن دقت داشته باشند و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند؛ در این دستورالعمل اشاره شده است به تخلفات اولویت‌دار توجه و دقت کافی شود، سوءاستفاده از اموال عمومی و بیت‌المال له یا علیه کاندیدایی، تخریب وجهه نامزدها، تخریب وجهه نظام در سیاه‌نمایی دستاوردهای نظام، سوء استفاده و بهره‌برداری از اقوام، فرق و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی، ایجاد بی‌نظمی و تعرض نسبت به نشست‌های انتخاباتی از جمله این موارد است.

اهمیت امنیت، سلامت و مشارکت در انتخابات

اسدالله حمزه‌ای، مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قزوین، نیز در این نشست اظهار کرد: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۱۰۰درصد و فرآیند اخذ رأی ریاست جمهوری نیز ۹۵ درصد به‌صورت مکانیزه است به همین جهت تصمیم گرفتیم تا با حضور مسئولین ستادهای استانی نامزدهای ریاست جمهوری جلسه‌ای برگزار شود تا از نزدیک دستگاه‌های اخذ رأی را مشاهد کنند.

وی ادامه داد: در وزارت کشور امنیت، سلامت و مشارکت در انتخابات بسیار مهم است و نامزدها می‌توانند به افزایش شور و مشارکت انتخابات کمک کنند. مراحل انتخابات به سه مرحله قبل، حین و پس از انتخابات تقسیم می‌شود که در هر مرحله باید تمهیداتی انجام شود.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قزوین بیان کرد: قبل از انتخابات باید پیش‌بینی‌های مختلف و پشتیبانی انجام شود، همچنین جانمایی‌ها و تعداد شعب اخذ رأی برای انتخابات پیش‌بینی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × دو =