کد خبر : 270341
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
-

۳ مشکل عمده آموزش و پرورش

۳ مشکل عمده آموزش و پرورش

دبیرکل جمعیت فرهنگیان جوان کشور گفت: ساختار آموزش و پرورش، ساختار چاق و عظیمی است که متأسفانه سنخیتی با شرایط کنونی آن ندارد.

به گزارش عصرقائم، حمیدرضا قلیلی فریمانی دبیرکل جمعیت فرهنگیان جوان کشور در گفت‌وگو ، درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: وضعیت فعلی آموزش و پرورش امروز به مثابه کشتی به گل نشسته‌ای است که ناخدای آن به دلیل عدم قبول داشتن نقشه و برنامه‌های از قبل تعیین شده، کشتی را به این سمت هدایت کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در این چند سال به دلیل عدم باور مسؤولین این وزارتخانه مهم به مبانی و ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش، این وزارتخانه به سمت مبانی تمدنی غرب و باورهای نظام سرمایه‌داری حرکت کرده است و ما هر روز شاهد بروز آسیب‌های زیادی در این سیستم هم برای خود معلمین و هم دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها هستیم.

* ساختار آموزش و پرورش، چاق و عظیم است

قلیلی فریمانی درباره بیشترین مشکلات آموزش و پرورش، گفت: از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که در آموزش و پرروش می‌توان به آن اشاره کرد، نیروی انسانی است؛ متأسفانه به دلیل سیاست‌های غلط دولت در عدم توجه به دانشگاه فرهنگیان و میزان ورودی که هر سال باید ادامه پیدا می‌کرد و دید خصوصی‌سازی در این سیستم، باعث شد تا امروز علاوه بر بروز چالش‌های بیش از حد در بخش نیروی انسانی، در ۴ سال آینده با کمبود بیش از ۳۵۰ هزار معلم مواجه باشیم؛ همچنین تأسیس مدارس خرید خدماتی و شرکتی خود باعث بروز بسیاری از مشکلات شده است.

وی به موضوع برنامه درسی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین مشکل‌های آموزش و پرورش، بحث برنامه درسی و محتوا کتب درسی است که علاوه بر عدم فایده در آینده دانش‌آموز، هیچ مطابقتی با اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین ندارد که این ناشی از عدم اعتقاد جدی دست اندرکاران این سیستم به مسأله آموزش و پرورش است.

دبیرکل جمعیت فرهنگیان جوان کشور با اشاره به ساختار فرسوده آموزش و پرورش، گفت: ساختار آموزش و پرورش، ساختار چاق و عظیمی است که متأسفانه سنخیتی با شرایط کنونی آن ندارد که می‌توان به تعداد بیش از حد کادر اداری و عدم استفاده بهینه از این نیروها اشاره کرد.

*کاش کاندیداهای ریاست جمهوری سند تحول بنیادین را می‌خواندند

قلیلی فریمانی در پاسخ به این پرسش که «رئیس جمهور موفق از نظر شما به عنوان یک فرهنگی، چه رئیس‌جمهوری است؟»، اظهار کرد: رئیس جمهوری که مهم‌ترین اولویت را آموزش و پرورش قرار داده و این سازمان محور در بقیه ابعاد باشد و دید مصرفی به این سازمان نداشته باشد.

وی تصریح کرد: کاش می‌شد هر کاندیدای ریاست جمهوری سند تحول بنیادین را مطالعه کرده و برای اجرایی شدن آن، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

* وزیر آموزش و پرورش باید معلم باشد

دبیرکل جمعیت فرهنگیان جوان کشور درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت آینده، گفت: اولین و مهم‌ترین ویژگی آن، معلم بودن و درک کردن فضای کلاس درس و مدرسه است که متأسفانه در این چند سال، توجه جدی به این حوزه نبوده است و اکثراً از دانشگاه یا از جایگاه‌های دیگر در این فضا قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: دومین ویژگی، اعتقاد راسخ به تحول بنیادین در آموزش و پرورش و کار کردن در این حوزه و داشتن برنامه عملیاتی قدم به قدم در این حوزه است و سومین ویژگی که باید یک وزیر آموزش و پرورش داشته باشد عدم سوگیری‌های تند سیاسی و داشتن نگاه تخصصی که خود بتواند این وزارتخانه را از حواشی دور کند و درپایان جوانگرایی است که رمز به حرکت در آوردن سیستم باشد.

* لزوم توجه جدی و عمیق به دانشگاه فرهنگیان

حمیدرضا قلیلی فریمانی به پیشنهاداتی برای بهبود شرایط آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: توجه جدی و عمیق به دانشگاه فرهنگیان، اصلاحات جدی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و کیفی‌سازی مدارس دولتی و تحول عمیق در ساختارهای آموزش و پرورش در جهت بهبود شرایط آموزش و پرورش می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که می‌شود برای تحول در یک تمدن انجام داد، بهبود وضعیت آموزش و پرورش است که ان‌شاءالله در گام دوم انقلاب با همت معلمان جوان تمدن ساز رقم خواهد خورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =