کد خبر : 270332
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
-

حکایت غم انگیز گرگم و گله میبرم در خراسان‌جنوبی

حکایت غم انگیز گرگم و گله میبرم در خراسان‌جنوبی

حکایت غم انگیز حمله گرگ ها به گوسفندان حکایت تلخ غم انگیزی است که مدتیست در خراسان جنوبی در حال تکرار شدن است آن طور که از مهر پارسال تاکنون ۹۳۳ راس گوسفند لقمه چربی برای گرگها شدند و۲ میلیاردو۸۰۰ میلیون ریال به دامداران خسارت وارد شد.

به گزارش عصرقائم، خشکسالی‌ها و کمبود باران در فصول مختلف سال، موجب کاهش زاد و ولد در حیوانات و در نهایت کمبود شکار برای برخی از حیوانات گوشت خوار می‌شود، اگر زمانی تنها در روزهای برفی و ارتفاعات شاهد حمله برخی حیوانات بودیم اما چند وقتیست داستان حمله گرگ‌ها به گله گوسفندان به معضلی تبدیل شده است، گویی داستان گرگم و گله میبرم در حال تکرارش شدن است و از سال گذشته تاکنون شاهد حملات مکرر حیوانات گوشت‌خوار به خصوص گرگ‌های وحشی به روستاها مزارع و باغ‌های کشاورزی هستیم، تا جایی که تعداد قابل توجهی از دام‌های روستائیان وعشایر بر اثر این حملات تلف شده‌اند.

آری حمله مرگ‌‌آور گرگ‌ها به بره‌ها داستان اشک آوری برای دامداران استان شده است، گویی کنترل حیات وحش از دست خارج شده است وهر روز از یک گوشه کویر خبر حمله گرگ‌ها به گله‌های دام به گوش می‌رسد، گرگ‌ها در دسته‌های چند تایی چه در آغل و چه در بیایان به گله‌ها می‌زنند تا می‌توانند دام را میدرند و خسارت سنگینی بر دوش دامداران می‌گذارند.

حمله گرگ به گله چوپان‌ها یکی از مسائل دیرین دامداران سنتی این منطقه است، چوپان‌های بومی و محلی به این موضوع آشنایی کاملی دارند و از قدیم‌الایام شاهد این مسئله هستیم.

یکی از دامداران بیرجندی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همه ما مردمی که در یکی از روستاهای بیرجند زندگی می‌کنیم به نوعی از حمله گرگ‌ها زخم خورده‌ایم و این در حالیست که در شرایطی که هزینه‌های بالا در تامین نهاده‌ها در کنار قهر طبیعت، افزایش  هزینه‌ها برای بیمه کردن، جبران ضعیف خسارت‌ها و… بر مشکلات دامداران افزوده است.

وی با بیان اینکه گرگ‌ها، دام‌ها را می‌درند و ما دامداران هم دستمان به جایی بند نیست، گفت: آن‌ها هم که بیمه دام را راهی برای جبران خسارت در نظر گرفته‌اند در تار و پود تامین هزینه‌های سرسام آور آن گرفتارند و گلایه‌هایی دارند.

یکی دیگر از دامداران هم  در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مرگ‌آور گرگ‌ها به بره‌ها داستان اشک‌آور این روزهای دامداران است، گفت: هزینه‌های بیمه سرسام آور است و با این وضعیت ادامه دامپروری چندان مقرون به صرف نیست.  بیشتر درآمد خود را برای تامین نهاده هزینه کرده و امسال نتوانسته¬ام تا از عهده خرج و مخارج بیمه دام‌ها برآیم.

وی ادامه داد: کارشناسان بیمه برای جبران خسارت حمله گرگ‌ها کارشناسی دقیقی ندارند به عنوان مثال در حالی که دام تلف شده بیش از یک میلیون تومان قیمت داشته، بیمه فقط بخشی از این خسارت را جبران کرده است این روزها گرگ‌های گرسنه تا نزدیکی روستاها می آیند و گاهی خود را به آغل‌ها می‌اندازند و دام‌ها را می‌درند و کاری هم از دست اهالی روستا که بیشتر مسن هستند برنمی‌آید و می‌طلبد که محیط زیست اقدامی اساسی انجام دهد.

این دامدار گفت: ۸۰ راس دام داشتم که طی سال‌های گذشته از بیمه پایه و امسال از بیمه تکمیلی استفاده کرده‌ام تا در برابر حمله گرگ‌ها آسوده خاطر باشم اما از آن جا که دام‌ها بیشتر در صحرا هستند و اگر تلف شوند لاشه‌ای پیدا نمی‌شود برای جبران خسارت با مشکل مواجه می‌شویم.

آری حکایت حمله گرگ به گله در یک چشم برهم زدنی زحمت‌های چند ساله دامدار را بر باد می‌دهد و دامداران هم معتقدند بیمه دام کفاف این خسارات را نمی‌کند، چرا که از مهر سال گذشته تا کنون گرگ‌ها ۹۳۳ راس دام دامداران استان را دریدند که ۴ میلیارد و۲۰۰ میلیون ریال به دامداران خسارت زد و تاکنون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به حساب بیمه واریز شده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی خراسان‌جنوبی هم گفت: بیمه دام شامل دو نوع است که براساس بیمه پایه، دام‌ها در برابر حوادث طبیعی مانند سیل، تگرگ، سرما، یخ زدگی و… بیمه می‌شوند.

بخشی با بیان اینکه اگر دامداران استان می‌خواهند که دام‌هایشان در برابر دیگر حوادث مانند مارگزیدگی،حمله گرگ… بیمه باشند باید از بیمه تکمیلی استفاده کنند.

وی افزود: دامدار برای جبران خسارت از زمانی که دام تلف می‌شود ۴۸ ساعت مهلت دارند تا اطلاع رسانی کند که کارشناسان با تهیه عکس و.. رای پرداخت غرامت و جبران خسارت اقدام کنند.

وی افزود: در صدور بیمه نامه حداکثر تعهدها انجام می‌شود و پرداخت غرامت‌ها با توجه به شرایط والبته هدف صندوق جبران خسارت‌ها در اسرع وقت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + 3 =