کد خبر : 270304
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
-

تعیین تکلیف برجام و تعامل با عربستان از اولویت‌های سیاست خارجی دولت آتی باشد

تعیین تکلیف برجام و تعامل با عربستان از اولویت‌های سیاست خارجی دولت آتی باشد

یک کارشناس مسایل بین‌الملل تعیین تکلیف برجام و چگونگی تعامل با عربستان سعودی را از اولویت های سیاست خارجی دانست که دولت آینده باید بر روی آنها تمرکز کند.

به گزارش عصرقائم، حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو ، درباره اولویت و اولیت سیاست خارجی در دولت آینده گفت: به نظرم تعیین تکلیف برجام مساله مهمی است که باید آن را روشن کرد. هم چنین بحث FATF مهم است و باید درباره کنوانسیون های پالرمو و CFT هم تصمیم گیری شود. نمی توان این مسایل را معطل گذاشت چرا که تبادلات تجاری و مالی کشور به این مسایل گره خورده است. معتقدم ایران باید به این کنوانسیون ها هر چه زودتر بپیوندد و دولت آینده هر که باشد باید این مسایل را در اولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: در بحث همسایگان حل مشکل با عربستان در اولویت است چرا که تعامل با این کشور در هسایگی و در سطح منطقه جایگاه مهمی در روابط ایران با کشورهای دیگر دارد.

این کارشناس مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: مشخص شدن مساله برجام، کنوانسیون های پالرمو و CFT و عادی سازی روابط با عربستان سعودی تاثیری تعیین کننده بر روی حل مشکل یمن، سوریه، عراق و لبنان دارد.

بهشتی پور در پاسخ به این که برخی معتقدند حل و فصل مساله برجام در ارتباط با مذکرات ایران و عربستان و بالعکس است؟ گفت: سطح برجام بالاتر از این است که عربستان مشکل ساز شود. عربستان می تواند مانع ایجاد کند اما مشکلات برجام به دولت آمریکا و رفتار ایران برمی گردد، البته عربستان و اسراییل کارشکنی کردند اما آنچه برجام را به نتیجه نرساند سیاست های ترامپ و تا حدودی هم سیاست های ایران در داخل بود، از این رو عربستان در این سطح نیست که مانع احیای برجام شود.

وی ادامه داد: برخی علاقه دارند بین برجام و مذاکرات با عربستان ارتباط برقرار کنند، در حالی که مذاکرات با عربستان یک بحث دو جانبه میان تهران و ریاض است. ریاض وقتی دید در یمن و مسایل منطقه موفق نشد و بایدن در آمریکا بر سر کار آمد و از سویی بن سلمان چالش های زیادی از جمله بر سر قتل جمال قتل خاشقچی ایجاد کرد ترجیح داد برای فرار از این فضا به مذاکرات با ایران پاسخ مثبت دهد. در دو سال اخیر ایران مایل بود مشکل را با عربستان حل کند اما طرف عربستانی روی خوش نشان نمی داد. به نظرم چه برجام به نتیجه برسد یا نرسد می توانیم مشکلات‌مان را با عربستان حل کنیم. آمریکا برجام را با وجود مخالفت اسراییل و عربستان در ۲۰۱۵ پیش برد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: ایران و عربستان دو کشور همسایه و دو قدرت منطقه ای هستند که با هم در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی رقابت دارند اما می توانند با هم همکاری هم داشته باشند.

بهشتی پور تاکید کرد که مساله مهم این است که تا پایان دولت دوازدهم بر سر این مسایل به یک نتیجه قابل توجه برسیم.

وی همچنین مساله خزر را از دیگر مسایل مهم در سیاست خارجی دانست و گفت: باید بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان مسایلی که هست حل و فصل شود چرا که کنوانسیون مربوط به خزر معطل این سه کشور و تعاملاتشان هست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =