کد خبر : 270363
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

بوستان اکو احیا شد

بوستان اکو احیا شد

آیین احیای بوستان اکو با حضور سفرای کشورهای عضو در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد برگزار و تفاهم نامه همکاری مشترک بین دو مجموعه امضا شد.

به گزارش عصرقائم، سید محمد حسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد نیز در این مراسم گفت: مجموعه اراضی عباس آباد با وسعتی بالغ بر ۵۶۰ هکتار علاوه بر برخورداری از فضای سبز و پوشش جنگلی بومی، با همت و تخصص مهندسان و هنرمندان ایرانی، سازه های فنی و عمرانی منحصر به فردی را ایجاد کرده است و به تازگی به دنبال همکاری های بین المللی است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ این شرکت به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمد و از سال ۲۰۲۰ مدیریت کمیته گردشگری شهری مجمع شهرداران آسیایی را بر عهده دارد.

حجازی یادآورشد: در سال ۲۰۰۷ پیشنهاد ایجاد بوستان اکو، از سوی جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست هیات امنای موسسه فرهنگی اکو در اسلام آباد پاکستان مطرح و تصویب شد.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد اعلام کرد: با ابتکار این شرکت در نوامبر همان سال، در سالروز تاسیس سازمان اکو، طی مراسم جانمایی بوستان اکو برگزار شد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ این بوستان به بهره برداری رسید.

وی اظهارداشت: بوستان اکو ۲۷ هزار متر مربع وسعت دارد و در مجاورت بوستان نوروز واقع شده است که یادآور سنت باستانی و جشن کهنی است که از اشتراکات فرهنگی و تمدنی مشترک میان برخی از کشورهای عضو سازمان اکو محسوب می شود.

حجازی در خصوص امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت نوسازی اراضی عباس آباد و موسسه فرهنگی اکو نیز خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه فصل جدیدی از اهتمام برای توسعه همکاری های فرهنگی و معرفی کشورهای عضو ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد ادامه داد: این شرکت آماده است تا میزبان هفته های فرهنگی و رویدادهای هنری و ادبی کشورهای عضو سازمان اکو در این منطقه گردشگری باشد.

رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در مراسم احیای بوستان اکو گفت: با احیای بوستان اکو در زمین‌های عباس آباد پایتخت، نمادهای فرهنگی کشورهای عضو و منطقه اکو در این منطقه احداث و نصب می‌شود و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی اعلام کرد: در پنجم آذر ۱۳۹۲، در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو در تهران و طی مراسمی، بخش زیبایی از «بوستان نوروز» به نام «بوستان اکو» نامگذاری شد که در آن وزیر امور خارجه به نکته بسیار ظریفی اشاره کرد مبنی بر اینکه بوستان اکو ۲ نماد هویتی منطقه یعنی «نوروز» و «اکو» را نمایندگی می کند، نمادهایی که کشورهای منطقه را به یکدیگر متصل کرده و فرهنگ و تمدن و علائق مشترک ما را به نمایش گذاشته است.

وی یادآورشد: ثروت اصلی منطقه اکو میراث مشترک فرهنگی و تمدنی آن است که ریشه های آن را می توان در تاریخ دیرپا و غنی این منطقه جستجو کرد.

مهاجر با بیان اینکه این میراث همانند رشته های یک زنجیر، کشورهای عضو اکو را به هم پیوند داده است، اظهارداشت: اشتراکات متعدد فرهنگی در منطقه اکو فرصتی کم نظیر برای کشورهای عضو و مبنایی محکم برای تقویت روابط و توسعه همکاری های فی مابین است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: خرسندم که امروز شاهد برداشتن گام مهمی در این راستا هستیم و با انعقاد تفاهم‌نامه بهره برداری از بوستان اکو، ظرفیت های جدیدی برای تبادلات فرهنگی میان ۱۰ کشور عضو اکو در تهران شکوفا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ترتیبات بسیار مغتنم و ارزشمندی قرار است در این پارک اجرا شود و طی آن نمادهای فرهنگی کشورهای عضو و منطقه اکو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت و همچنین شاهد اجرای برنامه های موسمی و مناسبتی از سوی کشورهای عضو در این بوستان خواهیم بود.

مهاجر ادامه داد: ظرفیت های سازمان اکو هنوز به اندازه کافی در میان کشورهای عضو شناخته شده نیست، تلاش در راستای شناساندن هرچه بیشتر سازمان به مردم منطقه و ترویج این باور که اکو نمادی از نمادهای مشترک آنهاست، بسیار حیاتی و ضروری به شمار می آید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: موسسه فرهنگی اکو رسالت سنگینی در این راستا بر عهده دارد البته این مهم در گروی حضور ۱۰ کشور در بطن فعالیت های موسسه فرهنگی اکو است.

وی اضافه کرد: خبرهای خوبی در ارتباط با تصمیم برخی از کشورهای عضو در پیوستن به موسسه فرهنگی اکو دریافت کرده ایم که بسیار نویدبخش است.

مهاجر اعلام کرد: امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد پیوستن تمامی ۱۰ کشور عضو اکو به موسسه فرهنگی باشیم و همکاری ۱۰ کشور در رونق بخشیدن به فعالیت های بوستان اکو در تهران نیز نقطه عطفی در این راستا خواهد بود.

وی گفت: اختصاص نمادهای فرهنگی در سایر کشورهای عضو به همکاری های فرهنگی ۱۰ کشور و نامگذاری مکان ها، مراکز و معایر شهری به نام اکو بسیار مغتنم خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای تضمین همکاری میان دولت های عضو اکو، باید «فرهنگ اکو» ترویج و «جامعه اکو» تشکیل شود و برای این مهم نیازمند احیای نمادهای مشترک و باز تولید نمادهای اتحاد آفرین هستیم تا از این طریق، فرهنگ همکاری میان اعضاء و شهروندان شکل بگیرد.

مهاجر افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان نوسازی اراضی عباس آزاد و موسسه فرهنگی اکو، فرصت مناسبی را برای تمامی اعضای سازمان همکاری اقتصادی ایجاد می کند تا از پتانسیل های موجود در بوستان اکو، برای معرفی فرهنگ کشور خود استفاده کند.

بر اساس گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شرکت نوسازی عباس آباد، کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان عضو سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) یا به اختصار اکو هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − سه =