کد خبر : 270337
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
-

برنامه عراق برای سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روی برق هسته‌ای

برنامه عراق برای سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روی برق هسته‌ای

درحالی که ایران از سوی کشورهای غربی برای توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای خود تحت فشار است، همسایگان ایران از هند و پاکستان گرفته تا امارات و اخیرا عراق در تلاش برای تولید برق هسته ای هستند.

به گزارش عصرقائم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت، عراق در حال کار بر روی برنامه ای است تا با استفاده از انرژی هسته ای و تولید برق از آن به خاموشی های گسترده در این کشور که سبب بروز ناآرامی های اجتماعی شد، پایان دهد.

این کشور که دومین تولیدکننده نفت اوپک است، در حال حاضر از کمبود برق و سرمایه گذاری ناکافی در تاسیسات فرسوده رنج می برد. این کشور تا پایان دهه جاری میلادی با جهش ۵۰ درصدی در تقاضا برای مصرف برق مواجه خواهد شد.

کمال حسین لطیف، رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق گفت کشورش در تلاش است تا ۸ رآکتور با ظرفیت تولید حدود ۱۱ گیگاوات برق احداث کند. به گفته وی هزینه های این برنامه ۴۰ میلیارد دلاری طی ۲۰ سال بازگردانده خواهد شد.

لطیف افزود مقامات عراقی با مقامات روسی و کره ای برای همکاری در این زمینه گفتگو کرده اند.

به نوشته این گزارش، کاهش قیمت نفت در سال گذشته، بودجه عراق را برای حفظ و توسعه سیستم شبکه توزیع برق این کشور که سال ها مورد غفلت واقع شده بود، کاهش داد. خاموشی های گسترده حاصل از این وضعیت، اعتراضاتی در پی داشت که دولت عراق را تهدید به سرنگونی می کرد.

کمال حسین لطیف گفت: «پیش بینی می شود که بدون نیروی برق هسته ای تا سال ۲۰۳۰، ما با مشکلات بزرگی روبرو خواهیم شد.»

وی افزود نه تنها کمبود برق و افزایش تقاضا برای مقابله با آن وجود دارد اما عراق همچنین در تلاش است گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و آب بیشتری از طریق شیرین کردن آب تولید کند. این موارد زنگ خطری برای ما است.

به نوشته بلومبرگ، انرژی هسته ای که یک انرژی بدون تولید دی اکسید کربن است، به کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک خواهد کرد تا تولید گازهای گلخانه ای را همانند تلاش سایر دولت ها در سراسر جهان، کاهش دهند.

عراق تنها کشور عربی نیست که به دنبال انرژی هسته ای است و این جاه طلبی در میان سایر کشورها وجود دارد.  برای مثال، عربستان نیز در حال احداث یک رآکتور آزمایشی است.

امارات نیز امسال نخستین رآکتور خود را به شبکه برق کشور متصل کرد و برنامه هایی در این زمینه دارد.

لطیف گفت کابینه عراق در حال بررسی توافق نامه ای با شرکت Rosatom روسیه به منظور احداث رآکتورها هست.

مقامات کره ای نیز امسال اعلام کردند که خواهان کمک به عراق برای احداث تاسیسات هسته ای هستند و به مقامات عراقی پیشنهاد داده اند از رآکتورهای ساخته شده توسط آنها در امارات بازدید کنند.

در عین حال لطیف از مذاکرات و گفتگوهای مقامات عراقی با مقامات فرانسوی و آمریکایی در مورد این برنامه نیز خبر داد.

این مقام عراقی توضیح داد حتی اگر عراق تعداد تاسیسات تولید برق برنامه ریزی شده را احداث کند، برای پوشش مصرف آتی برق این کشور کافی نخواهند بود. شکاف میان ظرفیت و تقاضا در عراق ۱۰ گیگاوات است و پیش بینی می شود به ۱۴ گیگاوات اضافه نیز در این دهه نیاز داشته باشد.

احداث تاسیسات تولید برق خورشیدی به اندازه کافی برای تولید انرژی مشابه برنامه هسته ای تا پایان این دهه میلادی از دیگر برنامه های عراق است.

در حال حاضر، ۱٫۲ گیگاوات از برق مصرفی عراق از ایران تامین می شود.

به گزارش فارس، درحالی که تمامی کشورهای همسایه ایران از پاکستان  و هند گرفته تا عراق و امارات و حتی عربستان که بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان به شمار می رود، در تلاش برای تولید برق هسته ای و توسعه این انرژی در کشورهای خود هستند، ایران از داشتن چنین دانش و توانی برای تامین نیروی برق خود از سوی کشورهای غربی مورد شماتت قرار می گیرد .درحالی که تهران بارها اعلام کرده است که برنامه صلح آمیز هسته ای را دنبال می کند به این بهانه مورد تحریم و عملیات تروریستی قرار می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =