کد خبر : 270024
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
-

به سایت‌ها و موسسات فروش مدرک اعتماد نکنید

به سایت‌ها و موسسات فروش مدرک اعتماد نکنید

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص امنیت سامانه آموزشیار تاکید کرد: با اتفاق‌هایی که در دو سال اخیر افتاده و فرآیند ثبت‌نام، فرآیند آموزشی و فرآیند فارغ‌التحصیلی یکپارچه‌سازی شده امکان بروز تخلف به صفر رسیده و هیچ مدرکی نمی‌تواند در فرآیندی بیرون از دانشگاه آزاد، به عنوان مدرک جعلی تولید شود و در کمتر از ۳۰ ثانیه در دانشگاه آزاد اسلامی کشف نشود.

به گزارش عصرقائم، دکتر طهماسب کاظمی در گفت‌و گو ، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: اداره کل دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، نزدیک به دو سال است که از بخش معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی به مرکز سنجش و پذیرش منتقل شده و به این ترتیب، عنوان این مرکز به “مرکز سنجش،پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی” تغییر پیدا کرد. روال کار دانشگاه آزاد اسلامی در فرآیند دانش‌آموختگی به صورت نیمه‌متمرکز انجام می‌شد و بخشی از کار در داخل واحدها و بخشی در ساختمان مرکزی انجام می‌شد که البته هنوز هم همین روال ادامه دارد یعنی اگر قرار است فردی از دانشگاه آزاد اسلامی دانشنامه تحویل بگیرد، باید این دانشنامه حتما به امضای رئیس دانشگاه و سازمان مرکزی برسد.

‌وی با بیان اینکه در سازمان مرکزی،روی دانشنامه فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی یک سری کدهای امنیتی درج می‌شود، ادامه داد: پس از منحصر به فرد شدن این دانشنامه‌ها توسط کدهای امنیتی، دانشنامه‌ها به واحدها تحویل داده شده و به دست دانشجویان می‌رسد. در این فرآیند، اسناد دانش‌آموختگی در دانشگاه آزاد اسلامی مانند اوراق بهادار حفاظت و کنترل می‌شود؛ این در حالی است که سال‌های قبل این احتمال وجود داشت که برای این اسناد اتفاقاتی افتاده باشد .لذا باید این فرآیندها را دقیق‌تر و قابل کنترل‌تر انجام می‌دادیم‌.

دکتر کاظمی افزود: پیش از این، سال ورود و خروج دانشجو و فرآیند تحصیل او به صورت سیستمی و نیمه متمرکز، کنترل می‌شد ولی قرار بر این شد که با یکپارچه کردن سامانه‌های آموزشی دانشگاه ، ورود دانشجویان به دانشگاه  به صورت متمرکز و توسط یک نظام یکپارچه انجام شود. بدین ترتیب با اقدامات اخیر، دانشجویان در کل واحدهای دانشگاهی در تمام مقاطع و از طریق تمامی  روش‌های جذب، زمانی وارد دانشگاه می‌شوند که مرکز سنجش و پذیرش به آنها مجوز تحصیل دهد و این کار به صورت متمرکز از طریق این مرکز انجام می‌گیرد. با یکپارچه شدن سامانه آموزش دانشگاه در یک بانک اطلاعات متمرکز از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ امکان ورود هیچ دانشجویی غیر ازمرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی  به واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

دانشجو بدون مجوز مرکز سنجش و پذیرش، نمی‌تواند در دانشگاه ثبت نام کند

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مقاطعی، جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی و در رشته محلهای بدون آزمون به صورت غیر متمرکز انجام می‌شد و مغایرت‌هایی نیز در داده‌های دانشگاه آزاد به وجود می‌آمد ولی در این دو سال اخیر، با تمهیداتی که اندیشیده شد، این مغایرت به صفر رسید. با این کار، فرآیند ورود دانشجو مدیریت، کنترل و متمرکز شد و امروزه تمام فرآیندهای بین واحدها و مرکز سنجش، پذیرش به صورت آنلاین و کاملا زنده قابل کنترل است.

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه آزاد به آن سمت می‌رویم که صدور مدارک فارغ‌التحصیلی دانشگاه هم در همین سامانه یکپارچه به صورت آنلاین و متمرکز انجام شود. اقداماتی هم در حال انجام است تا تمامی تسویه حساب‌ها از طریق سامانه انجام شود. غیر از این‌ها، فرآیند چک کردن سرفصل‌ها، برنامه‌های آموزشی و بسیاری از فرآیندهایی که در سامانه‌های دانشگاه آزاد انجام میشد، از طریق واحدها و سازمان مرکزی فرآیندی طولانی، غیر مطمئن و زمانگیر بود و گاهی حتی ۳ ماه طول می‌کشید و منجر به صدور گواهی موقت می‌شد. ولی با سامانه یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی در وضع موجود، با تکمیل شدن امکانات سامانه این فرآیند حذف می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، واحدهای ما در سامانه آموزشیار، دانشنامه صادر می‌کنند و تاکنون بیش از ۱۳ هزار مدرک دانش‌آموختگی در سامانه آموزشیار صادر شده و اگر واحدی کوتاهی کند و دانشجویان معطل شوند، به محض گزارش این موضوع، ما پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و برخوردهای لازم با واحد خاطی انجام خواهد شد.

یکپارچه‌سازی فرآیندهای آموزشی و فارغ‌التحصیلی

دکتر کاظمی راجع به امنیت سامانه آموزشیار تاکید کرد: با اتفاق‌هایی که در دو سال اخیر افتاده و فرآیند ثبت‌نام، فرآیند آموزشی و فرآیند فارغ‌التحصیلی یکپارچه‌سازی شده امکان بروز تخلف به صفر رسیده و هیچ مدرکی نمی‌تواند در فرآیندی بیرون از دانشگاه آزاد، به عنوان مدرک جعلی تولید شود و در کمتر از ۳۰ ثانیه در دانشگاه آزاد اسلامی کشف نشود. یعنی هر زمانی‌که مدرکی صادر شود، در کمتر از ۳۰ ثانیه می‌توان تشخیص داد که این مدرک جعلی یا اصلی است.از این رو به تمامی هموطنان توصیه می شود به هیچ وجه گول شیادان فعال در این حوزه را نخورند و به محض ارائه پیشنهادی اینچنینی صحت ادعای هر فرد را از طریق راههای تماس با این مرکز بررسی نمایند. راه‌های ارتباطی با ما در پایگاه اطلاع رسانی این مرکز موجود است.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به متقاضیان تحصیلات تکمیلی یادآور شد: متقاضیان تحصیلات تکمیلی به هیچ وجه به سایت‌ها و موسساتی که اقدام به فروش مدرک می‌کنند، اعتماد نکنند.

مدارک دانش‌آموختگی دانشگاه آزاد اسلامی یک ویژگی دارد که  ممکن است در دانشگاه‌های دیگر وجود نداشته باشد و آن این است که مدارک دانش‌آموختگی دانشگاه آزاد اعم از گواهی موقت و دانشنامه‌ها، در یک پروتکل چاپ اوراق بهادار چاپ می‌شود. یعنی به غیر از یک سری کدهای امنیتی، یک سری پروتکل‌های رمزگذاری شده در فرآیند چاپ مدارک دانشگاه آزاد وجود دارد. تمامی مدارک دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شماره سریال منحصر به فرد دارند و در سامانه متمرکز دانشگاه، هر شماره سریالی که از اوراق بهادار مدارک دانشگاهی مصرف می‌شود، به نام فرد و با مشخصات آموزشی فرد متصل می‌شود و این کد دقیقا مانند کد ملی، انحصاری است.

دکتر کاظمی با بیان اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته و مدارک چاپ و صادر شده نیاز به حسابرسی داشت تاکید کرد: به منظور متمرکز کردن داده ها و یکپارگی اقدامات تمامی مدارک باید حسابرسی می‌شد و در صورت مغایرت، ایرادها رفع می شد.  از این رو امکان حسابرسی مدارک خام و صادر شده این مدارک از زمانی که مدارک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در فرمت جدید صادر می شود ضروروی و امکان پذیر بود. در انتهای سال ۹۷ تصمیم گرفته شد که حسابرسی مدارک دانشگاه آزاد اعم از گواهی موقت انجام گیرد و وضعیت این مدارک تعیین تکلیف شود.  این اقدام مهم با صرف قریب صد هزار ساعت نفر کار فنی و کارشناسی در سازمان مرکزی و تمامی واحدهای دانشگاهی صورت گرفت.

وی افزود : ممکن است در این فرآیند، بخشی از مدارک خام تحویلی به واحدها مخدوش شده و یا در ۱۵ سال اخیر برخی دانشنامه‌ها مفقود شده باشند. ولی امروزه در دانشگاه آزاد اسلامی، حتی یک مدرک بلاتکلیف نیز وجود ندارد.

دکتر کاظمی در این رابطه خاطرنشان کرد: در این فرآیند که طی ۲ سال اخیر انجام شد، ۵ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۷۹۱ گواهی دانشنامه در کل واحدهای دانشگاه آزاد حسابرسی شده است. امروز در دانشگاه آزاد ۴ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۹۴۵ دانشنامه تایید و صادر شده است که در بانک اطلاعات قابل استعلام است و در آینده‌ای نزدیک سامانه قابل استفاده خواهد بود و امکان بررسی آن وجود دارد. در مورد مابقی مدارک که تعداد آن حدودا به ۴۸۷ هزار و ۸۴۶ مدرک می‌رسد، تعدادی از آنها در مخزن است و تعدادی در سازمان مرکزی برای اصلاح عودت داده شده است. ۷ هزار  ۹۱۷ مدرک نیز باطل و از سیستم خارج شده است و خوشبختانه امروز ما به لحاظ حسابرسی، فرآیند را تکمیل کرده‌ایم.

وی در مورد حسابرسی مدارک گواهی موقتی که حسابرسی شده است، گفت: تا امروز ۳ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۸۴ مدرک گواهی موقت حسابرسی شده است که ۳ میلیون ۱۶۶ هزار و ۲۶۳ مدرک در سامانه استعلام ، قابل استعلام است و مابقی آن در داخل مخزن وجود دارد و یا دارای وضعیتی مانند وضعیت گواهی های دانش آموختگی است و البته تعیین تکلیف شده است.

ایجاد سامانه‌ای برای استعلام مدارک فارغ‌التحصیلی

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: طبیعتا بعد از تکمیل داده‌ها از نظر زیرساخت‌های مدرک، به دنبال ارائه سرویسی برای استعلام مدرک رفتیم تا بتوان وضعیت صحت و اصالت مدارک ارائه شده به افراد را به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن و به صورت آنلاین استعلام کرد و به این ترتیب مداخلات انسانی این فرآیند به صفر برسد.

وی در این رابطه تصریح کرد: سامانه استعلام مدرک دانشگاه آزاد آماده است و به زودی این گواهی‌ها که دارای کد QR است، در دسترس  دانش آموختگان قرار می‌گیرد. تا با یک استعلام ساده تاییده مدرک را دریافت کنند . همچنین، اگر فردی نیاز به مدرک فیزیکی نیز داشته باشد، در سیستم درخواست خود را ثبت می‌کند و با پرداخت هزینه پست،  گواهی استعلام با پروتکل‌های مشخص برای او ارسال می‌شود. که البته زمان دریافت پاسخ این استعلامها به اداره پست و هم به نوع سفارش ارسال پستی بستگی دارد.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد با بیان اینکه با سامانه جدید دانشگاه آزاد استعلام مدرک در عرض کمتر از یک دقیقه انجام خواهد شد، عنوان کرد: این سامانه تنها سامانه استعلام مدارک دانشگاه آزاد خواهد بود که قابل اعتبار بوده و هر فردی از هرجایی می‌تواند اصالت مدرک را استعلام کند.

دکتر کاظمی با اشاره به طرح آمایش رشته‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی و زیرنظام‌های آموزش عالی، مجوزهایی برای برگزاری دوره‌های مختلف دارند. ناظر به تمایل یا عدم تمایل داوطلبان برای تحصیل در برخی رشته‌ها، امکان رقابتی شدن یا نشدن این رشته‌ها وجود دارد. و علاوه بر آن، به دلیل اینکه دانشجویان در زیرنظام‌های مختلف آموزشی در رشته‌های گوناگون تقسیم شده‌اند، برخی از رشته‌ها در معرض خطر قرار  گرفته‌اند. در این راستا، بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که تعداد متقاضیان آنها بسیار کم است.  البته این امر طبیعی است و در دانشگاه‌های دولتی نیز چنین رشته هایی وجود دارد.

یکی از مولفه‌های طرح آمایش رشته‌ها نیز میزان استقبال برای تحصیل در آن رشته است. ولی دانشگاه آزاد اسلامی ناظر به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای اینکه بتواند پایداری را حفظ کند، تلاش کرده که نکات آمایشی را رعایت کند.

وی در این رابطه افزود: یکی دیگر از نکات استقبال از رشته‌ها ویژگی خود دانشگاه آزاد اسلامی است ‌که با حمایت و پول مردم ساخته شده است و بعد با پرداخت شهریه از سوی مردم، رشد و توسعه یافته است. هم‌اکنون کارکردهای دانشگاه آزاد تغییر کرده و پژوهش به ویژه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، در سامانه‌ پایش مبتنی بر نیازهای منطقه در یک شبکه یکپارچه مدیریت پژوهش، ذیل نظام موضوعاتی وسیع، مسائل کشور را پیگیری و حل می‌کند.

دکتر کاظمی تصریح کرد: طی ۳ سال اخیر، میزان ورودی‌های دانشجویی دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف  نزدیک به ۷۰ درصد نسبت به  سال ۹۷ افزایش یافته است و استقبال از دانشگاه آزاد قابل توجه بوده است.

گاهی شهریه ثابت مناطق محروم با شهریه واحدهای بزرگ برابر نیست

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عوامل موثر در خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌ها گفت: یک بخشی از این موضوع تابع استطاعت و توان مالی شهروندان آن شهر است. امروز دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه بیشتر بتواند در خدمت مردم باشد، در نظام طبقه‌بندی شهریه، شهریه یکسان از واحدهای مختلف دانشگاهی دریافت نمی‌کند. به عنوان مثال گاهی اوقات در مناطق محروم، نرخ شهریه ثابت دانشگاه در برخی از رشته محل‌ها تقریبا یک دوم واحدهای شهرهای بزرگ است تا افراد بتوانند در دانشگاه تحصیل کنند. عامل دیگر نیز ناظر به عدم شناخت دانشجو و سیاست‌گذاری‌های بدی است که در آن حوزه اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو با بورسیه تحصیلی واحدهای صنعتی  در قالب طرح پویش تحصیل می‌کند. یعنی علاوه بر اینکه شهریه دانشجو توسط واحد صنعتی پرداخت می‌شود،‌مبلغی هم برای امورات زندگی دانشجو پرداخت می‌شود. در این میان، دانشگاه هم متعهد می‌شود که فرد را متناسب با نیاز صنعت تربیت کند. بنابراین فارغ التحصیل دانشگاه که در این زیرنظام تحصیل کرده است یک فرد کاملاعملیاتی شده و محیط کار را می‌شناسد.

بیش از ۳۱ هزار نفر به مصاحبه علمی آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی دعوت شدند

دکتر کاظمی در مورد مصاحبه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ گفت: مصاحبه‌های آزمون دکتری از هفته آخر خرداد ماه سال جاری آغاز خواهد شد و تا نیمه تیر ماه ادامه خواهد یافت. در ۱۵۰ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد، در مجموع ۲ هزار و ۳۴۹ رشته‌ محل‌ در ۲۸۴ رشته گرایش وجود دارد و ظرفیت مادر سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برابر ۱۱ هزار و ۵۳۸ نفر است  که امکان ثبت‌نام برای آنها فراهم شد.

وی ادامه داد: تعداد داوطلبین واجد شرایط انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نیز که از طریق سازمان سنجش به ما اعلام شد، ۱۳۰ هزار و ۷۳۲ نفر و تعداد داوطلبینی که در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته نمودند، ۶۰ هزار و ۷۸۳ نفر و تعداد داوطلبین دعوت شده به مصاحبه علمی آزمون دکتری تخصصی ۳۱ هزار و ۱۰۹ نفر بوده است

تمامی پروتکل‌ها به نفع دانشجو است

دکتر کاظمی با بیان اینکه مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی است، عنوان کرد: سال قبل، برای اولین بار دانشجویان به صورت مجازی مصاحبه شدند و بسیاری از افرادی که در مصاحبه شرکت کردند، سابقه حضور در فضای مجازی برای این نوع مصاحبه نداشتند ولی امسال درصد بسیار بالایی از متقاضیان،‌حداقل ۳ ترم،‌ آموزش مجازی را تجربه کرده‌اند و با سامانه‌های آموزش مجازی آشنایی دارند. مصاحبه دکتری نیز در همان پروتکل سامانه آموزش مجازی انجام می‌شود و تفاوت چندانی در آن وجود ندارد. بزگترین تفاوت این فرایند با فرایند حضور درکلاس این است که دانشجو به جای تعامل با یک استاد،‌ با ۳ یا ۴ استاد مذاکره می‌کند.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد : با بررسی سال قبل در مورد سامانه دانشگاه آزاد اسلامی که البته به دلیل مشکلات فنی با یک وقفه دو هفته‌ای همراه بود، مصاحبه‌ها بدون اشکل انجام شد و اعتراض‌ها بسیار کم و در حد انگشتان دو دست به دنبال داشت و زیرساخت‌ها برای مصاحبه بسیار خوب بود. اگر مشکلی هم وجود داشت، به اینترنت خود داوطلب مربوط می‌شد و ما تمام تلاش خود را کردیم تا مشکلی برای دانشجویان به وجود نیاید و تمامی پروتکل‌ها به نفع داوطلب باشد. در جلسات مصاحبه سال جاری،‌ بیش از ۲ هزار و ۳۰۰  نفر از اعضای هیات علمی به صورت همزمان در حدود ۳۶۰ اتاق مصاحبه مستقر می‌شوند و مصاحبه‌ها در یک پروتکل کاملا امن و با کدهای امنیتی منحصر به فرد و با حضور ناظران آزمون انجام می‌شود و یک یا دو روز بعد از مصاحبه، نتایج حاضر شده و در اختیار سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های پذیرش در هر استان متفاوت است، تصریح کرد: یکی از مبناهای تفاوت در ظرفیت، نیاز منطقه است که بنا به سازمان‌ها و صنایع هر منطقه تعیین می‌شود. در مقاطع مختلف تحصیلی، توان مالی افراد، تمایل به ادامه تحصیل در یک رشته خاص و موضوعات خانوادگی از دیگر عوامل تاثیرگذار در میزان ظرفیت‌ها است. ما نیز سعی کرده‌ایم تمام داده‌های آمایشی کشور در نظام برنامه‌ریزی کشور را در زمان فعلی و در زمان آینده، تحلیل کنیم و در کنار استانداردهای آمایشی خودمان قرار دهیم تا بتوانیم به لحاظ موضوعات، سطح تحصیل و نظام اقتصادی، بیشترین همپوشانی را با دیگر حوزه‌ها داشته باشیم تا یبشترین خدمت را به کشور ارائه دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − نه =