کد خبر : 269993
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

مجوز ورود واکسن کرونا فرصتی برای جذب گردشگران

مجوز ورود واکسن کرونا فرصتی برای جذب گردشگران

بالاخره بخش خصوصی اجازه پیدا کرد که واکسن کرونا وارد کند، شاید این راه یکی از بهترین مسیرها برای رونق گردشگری در ایران باشد اگر بخش خصوصی بتواند از این فرصت بهترین استفاده را ببرد.

به گزارش عصرقائم، اگرچه کشورهای دیگر در حوزه تورهای گردشگری ویژه واکسن کرونا پیشگام شده و درصدد هستند تا صنعت از بین رفته گردشگری خود را از طریق جذب مسافرانی که خواهان استفاده از واکسن هستند، جذب کنند. اما ایران هنوز به این حوزه ورود نکرده بود.

پیش از این خبری رسیده بود که یکی از آژانس‌ها تور واکسن کرونا به ترکیه برگزار می‌کند که پس از چندی وجود آن تکذیب شد. این تور میلیونی شاید الگویی از تبلیغات گردشگری کشورهای گردشگر پذیر باشد. اما نکته این تبلیغ کذب که شاید برای سواستفاده از گردشگران کم آگاه منتشر شده بود، این بود که می‌شد از این طریق گردشگران داخلی و خارجی را با جذابیت تزریق واکسن آشنا کرد.

بیشتر بخوانید:

جهش تولید واکسن‌های ایرانی در تابستان

کاری که کشور مالدیو هم تبلیغ آن را شروع و اعلام کرده که گردشگران این کشور می‌توانند در کنار تفریح، تعطیلات به سلامت و دریافت واکسن هم بپردازند. این کشور قرار است در گام اول شهروندان خود و پس از آن گردشگران کشورهای دیگر که به مالدیو سفر می‌کنند را واکسینه کنند.

در روزهای گذشته نیز خبر رسید که جزیره کیش قرار است پس از واکسینه کردن کیشوندان این امتیاز را برای گردشگران جزیره نیز در نظر بگیرد. اما این خبر بعداً تکذیب شد.

رقبا در کمین هستند 

۲۴ اردیبهشت ماه جعفر آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا با محوریت خرید واکسن کرونا برگزار شد گفت: امیدوارم این طرح با روحیه بالا و انگیزه مضاعف انجام شود و تلاش تمامی عزیزان در انجام این کار بسیار ستودنی است.

همچنین ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز گفت: واردات واکسن کرونا به جزیره کیش اتفاق خوبی است که علاوه بر آرامش خاطر هموطنان و حفظ سلامت آن‌ها موجب تقویت گردشگری سلامت هم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

افتخار و غرور واکسن ایرانی

اما پس از انتشار این خبر، سعید پورعلی دبیر شورای سلامت جزیره کیش با اشاره به برنامه واردات واکسن کرونا به این جزیره گفت: ورود این واکسن‌ها به این منطقه برای تسریع روند واکسیناسیون ملی بوده و غیرقابل فروش است. هدف از واردات این واکسن‌ها، کمک به وزارت بهداشت و درمان و توزیع در قالب سند ملی واکسیناسیون کشور است و هیچ برنامه‌ای برای فروش واکسن به گردشگران و مسافران منطقه وجود ندارد.

وی گفت: قرار است درخواستی به وزارت بهداشت و درمان ارسال شود تا سهمیه‌ای خاص را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد کیش قرار دهند تا برای این امر استفاده شود و چنانچه وزارت بهداشت با این اقدام شایسته موافقت کند این طرح مفید برای ساکنان جزیره کیش و استان اجرایی خواهد شد.

اما حالا خبر رسیده که بخش خصوصی می‌تواند واکسن وارد کند. این اتفاقی است که بخش خصوصی می‌تواند از آن برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره ببرد.

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو به تازگی از نهایی شدن خرید و واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی خبر داده و گفته است: سرانجام سازمان غذا و دارو، نامه مجوز لازم برای واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی را صادر کرد و به این ترتیب شرکت دریافت کننده مجوز نسبت به گشایش ال سی و انتقال منابع مالی برای واردات این واکسن اقدام خواهد کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشور برسد.

وی درباره نوع واکسن خریداری شده از سوی بخش خصوصی نیز گفته است: در گام نخست یک میلیون دوز واکسن آسترانزکا خریداری شده که به کشور وارد خواهد شد. در گام بعدی که بلافاصله پس از این قرارداد پیگیری می‌شود، سه میلیون دوز واکسن سینوفارم چین خریداری می‌شود که البته به شرط حمل مقطعی، مذاکرات بر سر آن ادامه دارد.

ریاحی درباره زمان بندی واردات این واکسن به کشور نیز بیان کرد: آمادگی داریم که تمام یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به شکل یک جا به کشور وارد کنیم، اما این بسته به ظرفیت و شرایط وزارت بهداشت خواهد بود. در صورتی که شرایط برای دریافت چند مرحله‌ای فراهم باشد نیز ما در ابتدا ۱۰۰ هزار دوز و سپس در قالب محموله‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دوزی این واکسن‌ها را وارد خواهیم کرد.

بخش خصوصی چند هفته قبل از نهایی شدن خرید شش میلیون دوز واکسن کرونا و واردات آن به کشور خبر داده بود که پس از گمانه زنی‌های فراوان به دلیل صادر نشدن مجوزها و عملیاتی نشدن فرایند، واردات آن رسماً متوقف شده بود.

اما اکنون با تأیید مجوزهای آن می‌توان گفت که بخش خصوصی از این طریق راهی خواهد داشت بر اینکه با جذابیت واکسن، گردشگران داخلی را به جزایر و نقاط گردشگری ایران فراخوانند و هم اینکه گردشگران خارجی را برای دیدن ایران و در پی آن تزریق واکسن به ایران بیاورند.

اتفاقی که حمید رنجبر از فعالان گردشگری ورودی به ایران از آن استقبال می‌کند و  می‌گوید: از این پس می‌توان واکسن را خریداری کرده و تور گردشگری به ایران تعریف کرد. منتها این اقدام نیاز به حذف واسطه‌ها تسریع روند خرید واکسن و دریافت مجوز تزریق در مراکز درمانی مناسب دارد. شاید به معنای واقعی کلمه اینجا بتوان گفت که بهترین فرصت برای گردشگری سلامت است. اتفاقی که هیچ وقت به صورت مناسب اجرایی نشد و بیمارستان و نظام پزشکی ایران فرصت حضور در این عرصه را به فعالان بخش خصوصی نمی‌داد.

رنجبر با بیان اینکه بعید است این بار هم بتوان از این راه برای جذب گردشگران ورودی بهره برد ادامه می‌دهد: با این وجود باید خوشبین بود و مهمتر آنکه برای جا نماندن از اقدام رقبا دست به کار شد. با این وجود می‌توان در گام اول از گردشگری داخلی شروع کرد و تورهای گردشگری با جذابیت واکسن را در اختیار متقاضیان قرار داد. شاید این اقدام ما را به سمت برگزاری تورهای حرفه‌ای گردشگری سلامت نزدیک تر کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 9 =