کد خبر : 270099
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
-

العامری: هم حشد اشتباه کرد هم دولت

العامری: هم حشد اشتباه کرد هم دولت

رئیس ائتلاف فتح، تأکید کرد که در حوادث هفته گذشته و بازداشت فرمانده حشد و حضور گروه‌های مسلح در خیابان‌های بغداد هم دولت و هم حشد اشتباه کردند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از میدل ایست نیوز، «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح در مصاحبه ویدئویی با پایگاه «السیاق» گفت که انتخابات باید در موعد مقرر در ۱۰ اکتبر برگزار شود چون همه امکانات برای اجرای آن فراهم شده است و همه مردم عراق منتظر نتایج انتخابات برای تشکیل دولت جدید هستند و عدم اجرای آن به بهانه اینکه شرایط فراهم نیست هرگز قابل قبول نخواهد بود.

وی افزود که شخصا مدافع اجرای انتخابات در موعد اولِ تعیین‌شده توسط نخست‌وزیر یعنی در ماه ژوئن بوده اما کمیساریای عالی انتخابات آمادگی آن را نداشت.

العامری درباره پیش‌بینی‌اش درباره نتایج انتخابات گفت که مهم‌تر از هر چیز برای او اصل اجرای انتخاباتی است که اعتماد مردم به روند سیاسی کشور را بازسازی کند و افزود که براساس نظرسنجی‌های موجود وضعیت ائتلاف فتح در انتخابات خوب خواهد بود.

او درباره حوادث اخیر در بغداد در پی بازداشت یک فرمانده بلندپایه الحشد الشعبی و حضور افراد وابسته به گروه‌های مسلح در خیابان‌های بغداد نیز گفت که هم با اقدام برای بازداشت فرمانده حشد مخالف است هم با واکنشی که به آن انجام شده و افزود که برای فرمانده حشد حکم قضائی صادر شده بود و می‌شد دستگاه حفاظت اطلاعات حشد مأمور بازداشت وی شود و حشد هیچ مشکلی با این موضوع نداشت چنان‌که پیش از این بارها مقاماتی از حشد توسط خود مسؤولان حشد بازداشت شده‌اند.

وی گفت که مشکل اینجا بود که این بازداشت توسط دستگاه‌های امنیتی دیگر و بدون اطلاع ریاست سازمان حشد انجام شد و افزود که اگر موضوع برعکس بود و دستگاه امنیت حشد یک مقام از دستگاه‌های امنیتی دیگر را بازداشت می‌کرد چه هیاهویی به پا می‌شد و چه اتهاماتی علیه حشد مطرح می شد؟

رئیس ائتلاف فتح تأکید کرد که ساختارهای قانونی به این نحو است که وزارت دفاع حق بازداشت مسؤولی از وزارت کشور را ندارد و همین وضعیت درمورد دیگر دستگاه‌های امنیتی جریان دارد و افزود که مشکل در اصل بازداشت نیست بلکه مشکل در سازوکار بازداشت است و نشان می‌دهد که به حشد بی اعتمادی وجود دارد.

او زمان‌بندی این اقدام را هم نادرست خواند و گفت که این بازداشت چند ساعت بعد از تظاهراتی که مطالبه اصلی آن بازداشت قاتلان فعالان مدنی بود انجام شد و این شائبه را ایجاد کرد که حشد متهم اصلی ترور تظاهرکنندگان است.

العامری افزود که بعد از این ماجرا با نخست‌وزیر و رئیس دستگاه قضائی تماس گرفته و این موضوعات را به آنها گفته و راه حل مشکل را گفته و این بوده که فرد بازداشت‌شده به دستگاه امنیت حشد منتقل و هیئت قضائی تحقیقات خود را ادامه دهد اما موضوع با تعلل مقامات مواجه شده است.

او تأکید کرد که حضور نظامی گروه‌های مسلح هم غلط بوده است اما دولت هم در این پرونده اشتباه عمل کرد و نخست‌وزیر می‌توانست در این موضوع پدرانه برخورد کند و افزود که حتی اگر این فرد از دست دستگاه حشد فرار می‌کرد هم اتهام وی به همه ثابت می‌شد.

العامری نخست‌وزیر عراق را مردی صادق و دوست خود خواند و افزود که برخی می‌خواستند از این پرونده سوءاستفاده کنند و چه بسا این افراد از خود حشد بودند.

او گفت که در نهایت نخست‌وزیر تصمیم روشنی درباره تشکیل هیئت بازپرسی زیر نظر ستاد عملیات مشترک با حضور حشد گرفت.

رئیس ائتلاف فتح هرگز میان حشد و دیگر نیروهای امنیتی کشور برخورد پیش نخواهد آمد و افزود که این چیزی است که هیچ کس آن را نمی‌فهمد و روابط نیروهای حشد با دیگر نیروهای امنیتی در میدان جنگ پیش آمده است.

او گفت که «دشمنان» نمی‌خواهند که عراق به ثبات برسد چون ثبات عراق به معنای بازیابی نقش پیشگام آن در منطقه است و در همین راستاست که تلاش می‌کنند که عراق به ثبات نرسد و القای اختلاف میان حشد و برادرانشان در دیگر دستگاه‌ها و هیاهوی رسانه‌ای اشتباه پیش آمده در همین راستاست وافزود که باید تلاش کرد که این اشتباه تکرار نشود و نخواهد شد.

العامری گفت که مخالف نخست‌وزیری الکاظمی بوده و بعد از مذاکرات به این موضوع رضایت داده و از الکاظمی فقط دو چیز خواسته است: خروج نیروهای خارجی از عراق و دوم بازگشت اقتدار حکومت و تهیه فضای مناسب برای انتخابات و تا وقتی نخست‌وزیر این دو هدف را دنبال کند از وی حمایت می‌کنیم.

او گفت که کسانی می‌خواستند داعش در عراق بماند و در آغاز از داعش به قیام عشایر عربی یاد می‌کردند و وقتی داعش به نزدیکی اربیل رسید فضا علیه داعش شکل گرفت و از همان زمان تبلیغات منفی علیه حشد آغاز شد.

العامری بر ضرورت تفکیک میان الحشد الشعبی میان یک نهاد رسمی و عملکرد غیر قانونی برخی اعضای آن تأکید کرد و گفت با هرگونه رفتار غیر قانونی برخورد می‌شود و صدها تن از افراد وابسته به حشد در بازداشت هستند.

او درباره متهم شدن حشد در قتل تظاهرکنندگان و فعالان مدنی گفت که چنین اقدامی هیچ منفعتی برای حشد ندارد چون تظاهرات علیه حشد نبوده و بلکه علیه فساد و نبود خدمات بوده که ربطی به حشد ندارد.

العامری درباره مقایسه حشد با حزب‌الله لبنان این مقایسه را نادرست دانست و گفت که حزب‌الله یک حزب است و تابع دولت نیست اما حشد تابع دولت است و از فرمانده کل نیروهای مسلح حقوق و دستور می‌گیرد.

او درباره نیروهای آمریکایی در عراق گفت: این نیروها به درخواست دولت عراق در زمان نوری المالکی برای کمک به عراق در جنگ با داعش در بخش‌های آموزش نیروها، مبادله اطلاعات، نیروی هوایی به عراق آمدند اما بعد معلوم شد که نیروهای رزمی خارجی در عراق حضور دارند و این خلاف خواست عراق بوده و غیر قابل قبول است.

او درباره روابط با کشورهای عربی گفت: در مقام رئیس ائتلاف فتح به سفرای همه کشورها گفته که خواستار بهترین روابط با آمریکا و کشورهای غربی است اما به شرطی که این به روابط ما با ایران آسیب نزند و به ایرانی‌ها هم گفته‌ایم که خواستار بهترین روابط با ایران هستیم اما به شرطی که به روابط ما با آمریکا آسیب نزند و این را در راستای منافع عراق می‌دانیم.

وی ابراز امیدواری کرد: روابط عراق با عربستان و دیگر کشورهای عربی توسعه یابد و عامل عدم توسعه روابط را عربستان سعودی دانست و افزود که اگر ایرانی‌ها به ما بگویند به شرط کاهش روابطتان با عربستان روابطمان را با شما تقویت می‌کنیم هرگز نخواهیم پذیرفت.

العامری گفت که تأکید بر خروج نیروهای آمریکایی هم در عین تأکید بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری با آمریکاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − 1 =