کد خبر : 269854
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۴۵
-

انتخابات، امتحانی برای همه

انتخابات، امتحانی برای همه

همه آنانی که در انتخابات دخیل‌اند، وارد آزمونی شده‌اند که خداوند وعده قطعی آن را داده چه آنانی که کاندیدا می‌شوند، چه آنانی که رأی می‌دهند و چه آنانی که اظهار نظر می‌کنند و یا عمبیات روانی علیه و یا به نفع دیگران را مدیریت و یا حمایت می‌کنند.

به گزارش عصرقائم، خداوند در چند جای قرآن، خبر قطعی و حتم الوقوع را اطلاع رسانی فرموده که همه انسان‌ها بدون استثناء در معرض امتحانند و تنها حرف و گفتار زیبای‌شان ملاک قضاوت قرار نمی‌گیرد، بلکه در بزنگاه‌های زندگی، همه انسان‌ها مورد آزمون و آزمایش قرار می‌گیرند.

آزمون امروز، صحنه انتخابات است
مصطفی احمدی، فعال سیاسی، انتخابات آزاد را از دستاوردهای بزرگ نظام اسلامی ذکر می‌کند و معتقد است: انتخابات در جمهوری اسلامی، که تمهیدگر گزینش یکی از مهمترین ارکان قدرت در نظام اسلامی و در ریاست جمهوری، از سرنوشت‌سازترین انتخابات در تعیین عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است، میدان وسیع و پرتنوع آزمون برای عموم، از عوام گرفته تا خواص می‌باشد.

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری در تعیین کاندیدای ریاست جمهوری، افزود: آنانی که کاندیدا می‌شوند، باید نزد خداوند حجت بیاورند که با چه ویژگی‌های مرتبط با مهم‌ترین مشکلات جامعه خود را نامزد مسئولیت کرده، و همه عوامل انتخابات بویژه شورای محترم نگهبان، که براساس موازین تعریف‌شده موظف به احراز صلاحیت‌هاست و در این زمینه حساس و حیاتی نباید

کوچک‌ترین اثری از لابی‌ها و اعمال فشارها به خود بپذیرد، تا مردمی که باید رأی بر مبنای ادله به شایسته‌ترین کاندیدا بدهند، آنها هم باید روزی در محکمه عدل الهی پاسخگو باشند که برای حفظ و صیانت از یک نظامی که به پایش صدها هزار خود ریخته شد، با چه انگیزه‌ای کاندیدای خود را برگزید.

مقبولین و مردودین آزمون انتخابات
کمال رئیسیان، دبیر بازنشسته، شرط ثبت نام در انتخابات از سوی کاندیداها را برخورداری از ظرفیت و تحمل‌پذیری می‌داند و می‌گوید: آن کاندیداهای عدم احراز، که طی بیانیه مراتب تبعیت و پذیرش نظر شورای محترم فقیه و حضور فعال خود در انتخابات، همچنین توصیه اکید به مردم برای حضور پر شور در انتخابات را اعلام و رسمی کردند، قبول شدگان این آزمونند. در نقطه مقابل، آنانی که انتظار طلبکارانه از شورای نگهبان دارند تا آنها را تائید کنند و بعد تهدید هم می‌کنند که اگر تائیدمان نکنید، نه در انتخابات شرکت می‌کنیم و نه به هواداران اجازه شرکت در انتخابات را می‌دهیم، بدون تردید از مردودین انتخابات ۱۴۰۰ هستند.

وی در همین ارتباط یادآور شد: نپذیرفتن نظر شورای محترم نگهبان، که نیمی از اعضاء این شورا را حقوق‌دانان تشکیل می‌دهند، بمنزله عدم صلاحیت از سوی آن کاندیداست؛ چراکه تمکین در مقابل نظر شورای نگهبان، عین قانون است و تخلف از قانون، بمعنی عدم کفایت تلقی می‌شود.

اعلام مخالفت، اعلام عدم صلاحیت است
فهیمه ذوالفقاری، دانشجوی کارشناسی ارشد، کارنامه کاندیداها و رویکرد سیاسی آنها

را ملاک خوبی برای تعیین صلاحیت و کفایت آنها توصیف می‌کند و اظهار می‌دارد: تجربه حاصل‌شده از کارآمدی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی که تاکنون به جایگاه ریاست جمهوری تکیه زدند، برای مردم در این دوره کار را تا حدی راحت‌تر برای تشخیص کرده تا نزد خداوند بتوانند دلائل قانع‌کننده داشته باشند، اما آنانی که احراز صلاحیت نشده، به شدت در معرض امتحان الهی قرار دارند که آیا با سعه صدر و تقوا توانستند بدون گناه و حاشیه‌سازی از کنار این موضوع سرافرازانه عبور کنند یا آنکه همانند بعضی از کاندیداهای عدم احرازی کنونی، با تعابیر و تحلیل‌هایی، که برگرفته از نفسانیات و غرور است، گزگ به دست دشمنان می‌دهند و زیر دل مردم را خالی و آنان را مایوس می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر جریان سیاسی و یا شخصیت وابسته به طیف خاص، برای کاندیدای مورد حمایت خود مرتکب گناه شود، کاری بس نابخردانه انجام داده که برای دنیای خود و جریان سیاسی خود، آخرتش را خراب کرده، لیکن بدبخت‌تر و خسران‌زده‌تر از همه کسی است که برای دنیای دیگری هم دنیا و هم آخریت خود را خراب کنند و چیزی نیز نصیبش نشود مگر آتش جهنم.

شورای نگهبان، وسیله‌ای برای آزمایش
یکی از منابعی که در انتخابات‌ها موجب آزمون دیگران می‌شود، شورای نگهبان است. این شورا که بنابه وظیفه قانونی خود، مسئول احراز صلاحیت‌ها برای جایگاه‌های: مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری است، در هر صورت، مورد قضاوت قرار می‌گیرد. این نهاد راهبردی آنچنان مورد تاکید امامین انقلاب در صیانت و حمایت از جایگاه و شخصیت‌های این شورا قرار دارند، که انکارناپذیر و در خور

توجه است.

ناصر شکریان، کارشناس دینی، با بیان اینکه جایگاه شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی مظهر اعتماد مردم است و یکی از نهادهای پر افتخار ایران اسلامی است، به برگزاری متعدد انتخابات در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور اشاره کرد و افزود: عملکرد قانونی و انقلابی شورای نگهبان در تمام اداور این سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برهیچ کس پوشیده نیست و یکی از موثرترین نهاد و دستگاه حاکمیتی برای حفظ و حراست نظام، شورای نگهبان است.

شکریان امیری شورای نگهبان را تضمین کننده ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: اهمیت شورای نگهبان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی حیاتی است و امروز با بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری این اهمیت نهاد انقلابی بیش از پیش برای همگان مشخص شده است.

وی با اشاره به فرمایشات معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله )در خصوص تضعیف شورای نگهبان ، خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) فرمودند تضعیف و توهین به اعضاء و فقهای شورای نگهبان ، امری خطرناک برای کشور است و رهبری معظم انقلاب بارها بابت این موضوع هشدار دادند و همه باید قانون را فصل الخطاب خود قرار دهند.

این کارشناس با اشاره به اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی به خصوص در این دوره از انتخابات، بیان داشت: انتخابات یکی از مهم‌ترین رویداد نظام مقدس جمهوری اسلامی است و با توجه به برنامه‌ریزی دشمنان این نظام مقدس باید در این دوره از انتخابات پر شورتر و با انگیزه بیشتر حاضر شد و قطعاً

دولت آینده می‌تواند با نگاه گفتمان انقلاب و پرتلاش تر ایران اسلامی را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد و بسیاری از مشکلات ناشی از سوء مدیریت ها را با اتکاء به توان و ظرفیت داخلی و باور به ما می توانیم حل کند.

شخصیت‌ها، قربانیان آزمون انتخابات
حجت‌الاسلام سلطان‌وردی با تبیین نقش شخصیت‌ها در تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی، گفت: در آزمون انتخابات، بیش از مردم این شخصیت‌ها هستند که دچار لغزش و سقوط می‌شوند. اینکه فردی صرفنظر از انتسابش به جریان و جناح سیاسی، احراز صلاحیت نشده چرا باید همه چیز را زیر سئوال برد و جو را ملتهب کرد با علم به اینکه طبق قانون، نظر شورای نگهبان روی کاندیداهای ریاست جمهوری از آنجا که موضوع احراز صلاحیت مبنا و ملاک است، قابل اعتراض و تجدیدنظر نیست چون رد صلاحیت را اعلام نمی‌کنند بلکه موضوع “عدم احراز” اعلام می‌شود.

وی با اشاره به موضع‌گیری برخی از شخصیت‌ها و عبور آنها از خطوط قرمزها، اظهار کرد: اظهارات آیت‌الله صادق لاریجانی، که خود در حال حاضر عضو فقهای شورای نگهبان است و سابقه ۲۰ ساله عضویت در این شورا را دارد، بسیار حیرت‌آور و از مصادیق بارز “آزمون انتخابات ۱۴۰۰” است. باید به محضر شریف ایشان عرضه داشت که با علم به مکانیزم کار شورای نگهبان، اگر کاندیدایی رأی لازم را نیاورد، آیا یک عضو مخالف نباید بنابر قاعده کار، پذیرای نظر جمع باشد و اینگونه که ایشان عمل کرد، زیر میز نزند؟!. آیا انتقال نظر مخالف به جامعه آنهم در این شرائط، که عوامل متعدد از جمله کرونا و بدتر از کرونا، عملکرد دولت یک نارضایی

وسیعی را در جامعه و انتخاب‌گریزی را بوجود آورد، آیا اظهارات آیت‌الله آملی لاریجانی به صلاح و صواب انقلاب بوده است؟. آیا نباید به مردم حق داد که اینگونه قضاوت کنند که چون برادرشان از این شورا نتوانست حتی برای سه بار “احراز صلاحیت” بگیرد، ایشان نیز این طور واکنش نشان دهد و حتی حاضر شد برای اخوی خود اصل شورای محترم نگهبان را زیر سئوال ببرد؟. چطور در دوره‌ایکه آقای لاریجانی از همین شورا “احراز صلاحیت” دریافت کرده بود، حضرت آیت‌الله صادق لاریجانی برای کاندیداهای دیگر اظهارات همانند این دوره را نداشت؟!.

کاندیداهای انصرافی و یا ائتلافی
محمد رمضان‌زاده، بازنشسته دولتی، با اشاره به نوع رفتار کاندیداها، که نشانگر ماهیت و اهداف آنهاست، گفت: کاندیداهایی که احساس می‌کنند، کاندیدای دیگر بر او برتری دارد و به نفع او کناره‌گیری می‌کنند، نشان می‌دهند دارای اغراض نفع‌طلبانه نیستند مگر آنکه پشت صحنه با کاندیدای اصلی وارد داد و ستد شده باشند. حتی اگر این اتفاق هم بیافتد، این هم آزمونی است برای کاندیداهای انصرافی.

او هم معتقد است که انتخابات همیشه آزمونی برای مردم، مسئولان و کاندیداهاست، افزود: ما به عنوان مسلمان، به توحید و معاد اعتقاد داریم و قائلیم که همواره در محضر خداوند هستیم و اوست که بر افکار، نیات و اعمال‌مان آگاهی کامل دارد. بدین جهت، هر کسی که در انتخابات حضور دارد، اعم از مردم و مسئولان و کاندیداها، باید خود را در معرض امتحان و آنهم در محضر خداوند بدانند و هیچ عملی را مرتکب نشوند که نتوانند نزد خداوند سربلند باشند. خیلی تاسف‌آور و تاثرزاست کسی برای دنیای دیگری، آخرت خود را به آتش بکشد. واقعاً به نفع همگان است که موازین دینی و شرعی را همه فعالان انتخابات رعایت کنند تا کارها به نحو شایسته انجام شود و دنیای کسی، دنیا و آخرت دیگری را مورد تهدید قرار ندهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − سه =