کد خبر : 269776
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
-

پشت پرده «اد کن، پول بگیر» چیست؟

پشت پرده «اد کن، پول بگیر» چیست؟

این روزها با نزدیک‌شدن به انتخابات شورای شهر و روستا حتما با کانال‌ها و گروه‌های «اد کن، پول بگیر»، برخورد کرده اید؛ کانال‌هایی که به گفته رئیس پلیس فتا صد در صد کلاهبرداری و دروغند و شگرد این شیادان به این صورت است که به شما پیام می‌دهند که اگر چند نفر را اد کنید فلان مبلغ را به حساب شما واریز می‌کنند در حالی که هیچ پولی واریز نمی‌شود و حتی ممکن است خودتان هم هدف کلاهبرداری قرار بگیرید.

به گزارش عصرقائم، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: در ادامه ماجرای ورود خودم را به تله تارعنکبوتی یکی از این کانال‌ها نوشته‌ام تا با جزئیات بیشتری از شیوه کلاهبرداری با عنوان «اد کن، پول بگیر!» یا «شگرد جدید کلاهبرداری با اضافه‌کردن عضو به گروه‌های تلگرامی» آشنا شوید همچنین در گفت‌وگو با بازپرس دادگاه انقلاب از روش‌های دیگری که این گروه‌ها می‌توانند سر شما کلاه بگذارند نوشته‌ایم.

موضوع از چه قرار است؟

در شرح فعالیت برخی از این گروه‌ها آمده است: «سلام دوستان، ما با یه شرکت قرارداد داریم تا زمانی که گروه به دویست هزار نفر برسه، تبلیغاتشو انجام بدیم و اسپانسر خوب ما بابت هر ۱۰۰ نفر اد مبلغ ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کنه!»

ادمین این گروه‌ها مدعی می‌شود که هر فرد با اضافه‌کردن یک عضو جدید به گروه می‌تواند مبلغ هزار تومان دریافت کند. ادمین‌های این گروه‌ها نیز برای جذب بیشتر عضو و اطمینان به مخاطبان، بعضاً رسیدهای جعلی پرداخت پول به اعضایشان را به نمایش می‌گذارند. در حالی که هیچ واریز پولی در کار نیست.

عضویت در کانال تلگرامی

با عضوشدن در یکی از این کانال‌ها با تعداد بالای پیام‌ها و تصاویر فیش‌های جعلی واریز مواجه شدم که می‌تواند برخی را اغوا کند با این حال برای پی‌بردن به راز این گروه‌ها، تعدادی از شماره‌های مخاطبانم را اد کردم. دقایقی پس از اد کردن شماره‌ها، پیامی از سوی کانال برایم ارسال شد با این مضمون که «شماره‌های شما توسط روبات دریافت و تایید شد. شماره کارت بانکی برای مدیر کانال ارسال کنید و منتظر واریزی باشید.»

پس از اینکه شماره یک کارت بانکی را برای مدیر کانال ارسال کردم بلافاصله پیامی دریافت کردم با این مضمون: «هدیه شما یک میلیون تومان است که به دلیل تعداد زیاد واریزی‌ها حدودا ۴۴۰ روز دیگر برایتان واریز خواهد شد. در صورت اینکه بخواهید در لیست وی‌آی‌پی قرار بگیرید و ظرف ۴۸ ساعت هدیه را دریافت کنید باید پکیج «بمب ثروت» به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از ما بخرید!»

آغاز کلاهبرداری

قبل از هر کاری از ادمین خواستم که ۲۰۰ هزار تومن از حق‌الزحمه‌ام کم کند و مابقی را برایم ارسال کند که از این کار امتناع کرد اما با وجودی که می‌دانستم کلاهبرداری است پول را  پرداخت کردم. در نهایت با ارسال فیش واریزی، دو فایل زیپ که حاوی دو ساعت سخنرانی انگیزشی و اصطلاحا آموزشی برای کسب درآمد در فضای مجازی بود دریافت کردم و خبری از حق‌الزحمه اد کردن نبود تا اینکه پیامی از سوی مدیر کانال برایم آمد که نوشته بود: «جهت تایید نهایی [تمام مخاطبین] خود را در لینک زیر اد کنید و پیام بعدی ما را برای ۵ نفر بفرستید تا پول برای شما واریز شود.» اما دیگر کسی پاسخگو نبود و این پایان معامله بود.

البته گزارش‌هایی هم از خالی‌کردن حساب افراد دیده شده که با توجه به در اختیار داشتن اطلاعات بانکی که به بهانه واریز پول از شما گرفته می‌شود دور از ذهن نیست.

طعمه‌ای در تله عنکبوت

از طریق شماره کارت بانکی با شگردهای خاص توانستم شماره تلفن فردی را که برایش پول واریز کرده بودم پیدا کنم و دوباره این ماجرا را پیگیری کردم و به نتایج پیچیده‌تری رسیدم. پیامک‌های من و فردی که پول به حسابش واریز شده بود چند روزی به طول انجامید. در نهایت مبلغ من بازگردانده شد اما فردی که پول به حسابش واریز شده بود دختر ۱۸ ساله‌ای بود که می‌گفت: «من فقط کارتم را اجاره داده‌ام و ارتباط من با فرد اصلی فقط از طریق یک شماره مجازی است!»

او در پایان به دنبال راهکاری بود که بتواند از دست این گروه خلاص شود.

پایان این کانال‌ها و گروه‌ها چه می‌شود؟

اما شاید برایتان جالب باشد که پایان این گروه‌ها و کانال‌هایی که ده‌ها هزار نفر در آن اد می‌شوند چه می‌شود. برای این موضوع چند سناریو وجود دارد. یکی اینکه این گروه‌ها به عنوان مکانی برای تبلیغ استفاده می‌شود یا با قیمت‌های گزاف به افراد یا گروه‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال گروه‌ها و کانال‌های پرمخاطب هستند فروخته می‌شود.

مراقب کارت بانکی‌تان باشید

در این خصوص با یکی از قضات دادگاه انقلاب گفت‌وگو کردم که می‌تواند برای کسانی که حساب و کارت بانکی‌شان را اجاره داده‌اند راهگشا باشد. او در این خصوص می‌گوید: «در چنین مواردی فردی که کارت بانکی‌اش را اجاره داده می‌تواند با مراجعه به پلیس و شرح ماجرا، در صورت اثبات اخاذی و کلاهبرداری، خودش معاونت در جرم نداشته باشد. در غیر اینصورت قانون با او برخورد خواهد کرد.»

همچنین این نکته را هم نباید فراموش کرد که در صورتی که فردی حساب و کدملی خود را به فرد دیگری اجاره ‌دهد و وجوهی را که منشاء آنها از اعمال مجرمانه بوده در حساب خود نگهداری ‌کند یا موجب نقل ‌و انتقال آن ‌شود، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم، به جرم پولشویی که مجازات آن استرداد تمام وجوه تراکنش‌شده و سود بانکی مقرر و همچنین جزای نقدی به میزان یک‌چهارم مبالغ تراکنش‌شده است، محکوم می‌شود. همچنین بر اساس قانون مالیاتی اجاره‌دهندگان حساب را با مشکلات بزرگی در زمینه پرداخت مالیات با ارقام نجومی روبه‌رو می‌کند و از سوی دیگر برای اجاره‌دهندگان پرونده‌هایی با عنوان پولشویی تشکیل می‌شود و برای وثیقه تا زمان بررسی بیشتر پرونده باید مبلغ کامل حساب شود و تراکنش‌های انجام‌شده با حساب بانکی را وثیقه کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =