کد خبر : 269612
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

دولت با پایان مسئولیت همتی در بانک مرکزی موافقت کرد

دولت با پایان مسئولیت همتی در بانک مرکزی موافقت کرد

هیات وزیران با توجه به ورود عبدالناصر همتی به عرصه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که مانع از حضور کافی وی در بانک مرکزی و ایفای وظایف و مسئولیت‌های خطیر رییس کل در حوزه‌های حساس پول و ارز می‌شود، با خاتمه مسئولیت وی در سمت ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.

به گزارش عصرقائم، طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، اکبر کمیجانی – قائم مقام بانک مرکزی – از این پس و مطابق قانون، تمامی وظایف و اختیارات رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برعهده خواهد داشت.

هیات وزیران همچنین از خدمات و زحمات عبدالناصر همتی در طول دوران تصدی ریاست وی بر بانک مرکزی قدردانی کرد.

اکبر کمیجانی دارای مدرک دکتری اقتصاد از آمریکا و استاد اقتصاد کلان دانشگاه تهران است.

معاونت اقتصادی بانک مرکزی در سال‌های ۷۷ تا ۸۶ و ۹۲ تا ۹۳ و همچنین قائم مقام بانک مرکزی از سال ۹۳ تاکنون از جمله سوابق او است.

گفتنی است؛ طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر عزل رئیس کل بانک مرکزی در فضای مجازی مطرح شده بود که شب گذشته همتی در واکنش به این موضوع در کلاب هاوس با تاکید براینکه رئیس جمهور درخواستی برای ارزپاشی از من نداشته‌اند، توضیح داد که رئیس جمهور به من گفتند که اگر در رقابت‌ها بخواهید بمانید باید استعفا بدهید، من گفتم به نظرم مشکلی ندارد اما اگر شما نظرتان بر این است قبول می‌کنم. ایشان صاحب اختیار هستند و حتما تشخیصشان درست است.

البته عصر امروز همتی اظهار کرده که به‌ استناد یک ماده قانونی برای مدتی که رقابت‌های انتخاباتی است و فرصت کمتری دارم به مسائل بانک مرکزی برسم، اختیارات را به آقای کمیجانی به عنوان قائم مقام خودم،‌ تفویض کردم.

وی در خصوص چرایی عدم استعفا از ریاست بانک مرکزی اعلام کرد: من و رئیس محترم قوه قضائیه هر دو در رقابت انتخاباتی حضور داریم. همانطور که ایشان از سمت خود استعفا نداده اند، بنده نیز احتیاجی به این کار ندیده ام.

به گفته وی، طبق قانون بانک مرکزی، در مواقع غیبت و معذوریت، رئیس کل بانک مرکزی می تواند تمام اختیارات خود را به قائم مقام بانک بدهد، که او هم حکم رئیس جمهور را دارد.

همتی این را هم گفته که حال اگر دولت بخواهد تصمیم دیگری بگیرد، صاحب اختیار است. آقای رئیس جمهور فرموده بودند که نظر من این است که رئیس کل جدیدی بگذارم، من هم گفتم اختیار با رئیس جمهور محترم است و می توانند این تصمیم را بگیرند، ولی من ضرورتی به استعفا از مسئولیتم نمی بینم برای اینکه رئیس محترم قوه قضائیه هم الان در رقابت های انتخاباتی است و استعفا ندادند.

وی همچنان تاکید دارد که ضرورتی به این کار نیست و قائم مقام با اختیارات رئیس کل کارش را انجام می دهد ولی اگر تصمیم دیگری آقای رئیس جمهور دارند، صاحب اختیارند و من هم استقبال می کنم.

ساعتی دیگر وی نیز در توئیت و پست اینستاگرامی خود نیز اعلام کرد که ” کنار گذاشتن بنده از اختیارات رییس جمهور است. بابت اعتمادشان به خصوص در یکسال اول خدمتم متشکرم. وظیفه من دفاع از اصلاح روندهای اشتباه و مخالف رویه علم اقتصاد است. امیدوارم بابت این انجام وظیفه از من مکدر نشده باشند. من هم مثل همه مردم به خاطر دفاع ایشان از برجام مدیون ایشان هستم”.

البته یادآور می‌شود همتی همچنان در پروفایل توییتر و اینستاگرام خود، عنوان رئیس کل بانک مرکزی را دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × سه =