کد خبر : 269666
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
-

بدهی صداوسیما به ورزش ۶۰ میلیارد تومان می‌شود!

بدهی صداوسیما به ورزش ۶۰ میلیارد تومان می‌شود!

سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در لایحه اصلاحی دولت تغییری نکرد تا با لحاظ بدهی ۱۵ میلیارد تومانی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش و جوانان که مربوط به سال ۹۹ است، میزان طلب ورزش از این سازمان در سال ۱۴۰۰ به ۶۰ میلیارد تومان برسد.

به گزارش عصرقائم، در سال ۹۵ مقوله حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی در برنامه پنج ساله ششم توسعه لحاظ و سازمان صداوسیما ملزم شد که حق پخش تلویزیونی رقابت های ورزشی را پرداخت کند، اما این مسئله باز هم مورد توجه سازمان صداوسیما قرار نگرفت تا در نهایت موضوع در قانون بودجه سال ۹۹ مدنظر قرار گرفت و سهم وزارت ورزش ۳۰ و سهم سازمان صدا و سیما ۷۰ درصد تعیین شد.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف  ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند(پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بر این اساس سهم سازمان صدا و سیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان است.

با این وجود اما سازمان صدا و سیما تا به امروز سهم ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده بر اساس قانون بودجه سال ۹۹، از محل درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به وزارت ورزش پرداخت نکرده است. در این راستا، بر اساس اعلام ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان به ایسنا، صدا و سیما در سال ۹۹ مبادرت به واریز درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور نکرده است و اینگونه سهم ۳۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان از محل مربوطه پرداخت نشده است؛ مسئله ای که از سوی این وزارتخانه به نهادهای نظارتی گزارش شده است.

پیش از اتمام سال ۹۹ نیز، مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان به ایسنا اعلام کرد تا پایان دی ماه، حتی یک ریال هم از سوی سازمان صداوسیما به این حساب واریز نشده است و در هر صورت نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواستار ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که این سازمان به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد، در نهایت هم امیدواریم نهادهای نظارتی پیگیری های لازم را انجام دهند، چرا که این مبلغ حق ورزش ایران است و به تمام رشته های ورزشی تعلق دارد.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، مسئله ای که در لایحه اصلاحی ارائه شده از سوی دولت به مجلس جایی نداشته است تا اینگونه و با همین رقم به قانون تبدیل شود.

بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد است که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شود و با لحاظ بدهی ۱۵ میلیارد تومانی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش و جوانان مطابق قانون بودجه، در سال جاری بدهی این سازمان به ورزش ایران معادل ۶۰ میلیارد تومان خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − شش =