کد خبر : 269679
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۴۵
-

آقای رئیس جمهور؛ از “قرارگاه مرغ” چه خبر؟

آقای رئیس جمهور؛ از “قرارگاه مرغ” چه خبر؟

همه گرفتاری های ما به این دلیل است که دولت مکانیسم های عرضه و تقاضا را قبول ندارد و چون دخالت می کند با سرکوب قیمتها سبب می شود بخشی از تولیدکننده ها فضای تولید را یا به اختیار یا به اجبار رها کنند و به تبع سبب کمبود تولید و عرضه مرغ می شود.

به گزارش عصرقائم، در روزهایی که بازار به حال خود رها شده است و دولت و کارگروه تنظیم بازار خود به گرانی قیمت ها دامن می زنند و به راحتی با افزایش قیمت ها موافقت می کنند، بازار مرغ دچار اتفاقات کم نظیری شده است، به طوری که در کمتر از یک هفته شما بخوانید چند روز، به قیمت مرغ در بازار به یکباره حدود ۱۰ هزار تومان اضافه شده است.

پرویز فروغی دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی  با اشاره به نوسانات قیمت مرغ در چند ماه گذشته تصریح کرد: تا زمانی که بازار به صورت دستوری کنترل می شود و در حالی ‌که قیمت سایر مولفه های تولید افزایش پیدا کرده است، سبب خواهد مرغدار متضرر شود و رغبتی به جوجه ریزی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه میزان تولید جوجه در سه ماه گذشته بسیار کاهش یافته و قیمت آن حدود دو برابر افزایش داشته است، عنوان کرد: مولفه های دیگر تولید از جمله خوراک های دامی همچون ذرت و سویا در دو نوبت توسط دولت افزایش داد اما قیمت مرغ را بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی خوراک های دامی حساب می کنند.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی بیان کرد: شرایط موجود سبب شده است خیلی از مرغداران نه توان تولید و نه رغبتی برای جوجه ریزی داشته باشند و به همین جهت در حال روبرو شدن با بحران دیگری در بازار مرغ هستیم.

وی با تصریح بر اینکه هرکدام از بخش های وزارت خانه های مختلف دولت به ویژه صمت و جهاد کشاورزی در وضعیت گرانی بازار مرغ دخالت دارند، اظهار کرد: یک راه حل این است که قیمت را آزاد کنیم و ارزش مرغ در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. البته آزاد شدن قیمت مرغ سبب افزایش زیاد قیمت نخواهد شد و مشکل اصلی وجود یک نابسامانی است.

فروغی افزود: مشکل اصلی مرغداران این است که دولت نمی تواند قیمت مولفه های تولید از جمله ذرت و سویا را ثابت نگه دارد و از سوی دیگر بخش های نظارتی تنها بر قیمت مرغ نظارت می کنند. این بخش های نظارتی حساب نمی کنند مرغی که قیمت ۱۷ هزار تومان مصوب شده است با جوجه ۴۲۰۰ تومانی بوده است در حالی ‌که قیمت تمام شده برای مرغدار نزدیک به دو برابر بیشتر است.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور خواسته مرغداران را یا افزایش قیمت مرغ یا کاهش هزینه های دیگر از جمله حمل و نقل دانست و تصریح کرد: متأسفانه هیچ ‌کدام از نهادهای متولی این خواسته ها را قبول نمی کنند. اگر امروز به سازمان حمایت مراجعه کنیم می گویند اینکه در بازار چه اتفاقی می افتد به سازمان ارتباطی ندارد. این شرایط هم باعث ضرر مرغداران و هم مصرف کننده شده است.

بازار سیاه جوجه یکروزه

کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه دو برابر شده است، گفت: پیشنهاد ما این است که مقداری جوجه یکروزه وارد کنند تا قیمتها به تعادل برسد.

سروستانی ضمن اعلام خبر گرانی جوجه یکروزه به گفت: قیمت مصوب جوجه یکروزه ۴۲۰۰ تومان بوده است اما الان در بازار قیمت به دو برابر رسیده است و حتی بالاتر از ۹هزار تومان به فروش می رسد.

کمالی سروستانی افزود: دلیل این گرانی هم وجود تقاضای زیاد برای جوجه ریزی است و از آنطرف جوجه نیز به اندازه کافی در بازار نیست. لذا عرضه و تقاضا قیمت ها را بالا برده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: الان همه تولیدکنندگان نسبت به این موضوع اعراض دارند و ما نیز انتظار داریم دستگاه نظارتی وارد میدان شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه مزارع مرغ مادر نهاده های خود را در طول سال گذشته به طور کامل دریافت کرده اند و قیمت آنها را هم در سه ماهه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داده اند و از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴هزار و ۲۰۰ تومان رساندند منطقی نیست حالا که مرغدار به خاطر نیاز مرم جوجه ریزی می کند اینگونه در حق شان اجحاف شود.

کمالی سروستانی با بیان اینکه جوجه ریزی ها در اوایل امسال تا حدودی کاهش یافت، افزود: لذا پیشنهاد داده ایم اگر این میزان به تعادل نرسید مقداری جوجه وارد کنند آن هم نه صرفا برای ذخایر استراتژیک بلکه برای مصرف واحدهای پرورشی تا بازار به تعادل برسد.

وی در خصوص پیش بینی قیمتها نیز گفت: در بحث مرغ با مشکل مواجه نیستیم و قیمت ها ثبات نسبی دارد چون مرغداران کماکان مشغول جوجه ریزی هستند. اما علت گرانی های اخیر نیز صف جوجه یکروزه است که انتظار داریم از مرغدار حمایت شود تا مجبور به خرید گران جوجه از واسطه ها نشود.

احتمال رسیدن قیمت مرغ به ۴۰ هزار تومان

چهارآیین، کارشناس صنعت مرغداری کشور نیز با بیان اینکه دخالت و قیمت گذاری دولت در بازار رقابتی مرغ اشتباه است، گفت: در صورت عدم اصلاح نرخ مصوب مرغ زنده، قیمت مرغ در تیرماه به ۴۰هزار تومان هم می رسد.

چهارآیین در پاسخ به این سوال که چرا بازار مرغ همیشه با حواشی بسیار مواجه است به گفت: به دلیل اینکه اقتصاددان ها و نظریه های اقتصادی به صراحت گفته اند که دولتها نباید در بازارهای رقابتی مثل بازار مرغ دخالت کند اما می بینیم که اینگونه نیست و دولت در بازار مرغ همیشه دخالت می کند.

چهارآیین افزود: همه گرفتاری های ما به این دلیل است که دولت مکانیسم های عرضه و تقاضا را قبول ندارد و چون دخالت می کند با سرکوب قیمتها سبب می شود بخشی از تولیدکننده ها فضای تولید را یا به اختیار یا به اجبار رها کنند و به تبع سبب کمبود تولید و عرضه می شود.

وی ادامه داد: وقتی این اتفاق بیفتد خود به خود دو قیمتی پیش می آید و لذا ورود سریالی دولت همانا و خروج تولیدکنندگان همانا که نتیجه ای جز مواجه شدن بازار با انقباض تولید در پی ندارد.

چهارآیین خاطرنشان کرد: در حالی که می توانستیم سالانه یک میلیون تن مرغ صادر کنیم حال به جایی رسیده ایم که محتاج واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ می شویم. چون دولتها نخواسته اند با تولیدکننده ها همراه شود و فضایی که شایسته تولید است را فراهم کند تا تولیدکننده نیز به منافع مشروع و قانونی اش برسد.

وی در خصوص دلیل دخالت های دولت نیز اظهار داشت: نیت دولت ها کمک به اقشار آسیب پذیر است اما صرف نیت خیر داشتن رافع مشکلات نیست بلکه باید روش درست باشد که متاسفانه درست نیست؛ به این معنا که قیمت گذاری در بازاری که رقابت پذیر است اشتباه است.

چهارآیین در خصوص خرید تضمینی مرغ زنده و نه مرغ کشتار شده توسط دولت نیز گفت: قانون کار این است که وقتی  تولیدکننده به مرز ضرر می رسد محصول توسط دولت از تولیدکننده خریداری شود اما اینجا اینگونه نیست و عدم خرید مازاد تولید موجب ورشکستگی بسیاری از واحدهای پرورشی کشور شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر مرغ زنده به طور مستقیم توسط شرکت پشتیبانی به قیمت مصوب از مرغدار خریداری شود، گرفتاری ها کمتر می شود.

این فعال صنعت مرغداری گفت: امروز اگر دچار انقباض تولید شدیم نتیجه اقداماتی است که خلاف بند ب ماده ۴برنامه ششم صورت گرفته است. در این بند آمده است که دولت باید نگاه ارزشی به خلق ثروت داشته باشد و در امور فعالان اقتصادی نیز دخالتی نکند.

با گرانی گوشت قرمز تقاضا برای مرغ بالا رفت

چهارآیین در خصوص میزان کاهش تولید مرغ در کشور نیز گفت: به نظر بنده کاهش تولید به آن معنا نداشته ایم بلکه افزایش تقاضا داشته ایم. چون گوشت قرمز، قارچ و دیگر مواد جایگزین گران شده است لذا امروز بیش از ۲۰۰هزار تن مرغ یخ زده در یخچال های مردم وجود دارد!

وی در خصوص وضعیت قیمتی بازار مرغ در هفته ها و ماه های آینده نیز گفت: به دلیل اینکه طرف تقاضا در این حوزه فعال است و تقاضای ما بیشتر از تولید است علیرغم اینکه ماهانه ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی می شود، قطعا قیمتها روندی افزایشی خواهد داشت.

قیمت مرغ زنده باید ۲۰ هزار تومان مصوب شود

چهارآیین تصریح کرد: البته یک نکته مهم این است که کیفیت نهاده ها و واکسن ها پایین آمده و لذا میزان تلفات بالا رفته است بنابراین با اینکه به اندازه کافی جوجه ریزی می شود همچنان بازار تشنه است. بنابراین انتظار این است قیمت مرغ در تیر و مرداد به بالای ۳۵ هزار تومان برسد مگر اینکه قیمت مصوب اصلاح شود.

وی تاکید کرد: الان قیمت تمام شده با جوجه حدود ۷هزار و ۵۰۰ تومانی برای مرغداران در واحدهای تولیدی حدود ۲۰ هزار تومان است. بنابراین اگر قیمت مرغ زنده  ۲۰هزار تومان نشود در تیر و مرداد قیمت مرغ ۳۵ الی ۴۰هزار تومان می رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 3 =