کد خبر : 269690
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
-

آغاز مصاحبه برای بسته شدن لیست ائتلاف

آغاز مصاحبه برای بسته شدن لیست ائتلاف

عضو شورای ائتلاف با بیان اینکه تلاش می کنیم در هفته جاری لیست شورای ائتلاف برای انتخابات شورای شهر بسته شود، گفت: سهم جوانان در لیست زیاد است.

به گزارش عصرقائم،  ۱۸ روز دیگر ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. لیست‌های متعددی در خصوص شوراها منتشر شده است، اما هنوز لیست نهایی شورای ائتلاف بسته نشده است و قرار است به زودی در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

شورای ائتلاف تصمیم گرفت که لیست بیست و یک نفره شورای شهر را براساس نظر مردم انتخاب کند، در نتیجه سامانه‌ای راه‌اندازی و طی فرایندی شهروندان در آن رأی‌گیری کردند و درنهایت ۴۸ نفر که بیشترین رأی را داشتند انتخاب شدند و قرار است از این پس گروهی برای بسته شدن لیست نهایی تصمیم‌گیری کنند که البته برخی از آنها کسانی هستند که مردم در مجمع به آنها رأی داده‌اند.

از گوشه و کنار شنیده می‌شود که قرار است چندین لیست برای شورای شهر ارائه شود. در خصوص آخرین وضعیت بسته شدن لیست، چندلیستی،‌ حضور آقازاده‌ها در لیست،‌ فرایند بسته شدن لیست نهایی و… با مهدی چمران عضو شورای ائتلاف و رئیس سابق شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

لیست نهایی شورای ائتلاف چه زمان بسته می‌شود؟

حداکثر تا ۱۴ خرداد لیست نهایی بسته می‌شود.

عده‌ای از کسانی که در لیست ۸۴ نفره شورای ائتلاف قرار دارند هنوز تأئید صلاحیت نشده‌اند، وضعیت آنها چگونه است؟ البته شنیده است که ۱۶ خرداد نتایج هیأت نظارت اعلام شود، آیا تا آن لحظه صبر می‌کنید؟

تلاش می کنیم در هفته جاری لیست بسته شود/مصاحبه از افرادی که بیشترین رای را کسب کردند از امروز

قرار نیست ما صبر کنیم، شاید زمان بیشتری صرف شود. ما تلاش می‌کنیم که در هفته جاری لیست شورای ائتلاف نهایی و نتیجه اعلام شود. ما بعد از اینکه ۸۴ نفر براساس بیشترین رأی مردم انتخاب شدند، جلسه‌ای برگزار کردیم و موضوعاتی مطرح شد. قرار است مصاحبه از این افراد از امروز آغاز شود.

نحوه بسته شدن لیست نهایی چگونه خواهد بود؟

شورای ائتلاف منهای کاندیداها به اضافه ده نفری که مردم در مجمع انتخاب کردند لیست نهایی را می بندند/تخصص حرف اول است

شورای ائتلاف منهای کاندیداها به اضافه ده نفری که مردم در مجمع انتخاب کردند، قرار است اولین جلسه برگزار و بعد از آن، مصاحبه انجام شود، البته تخصص حرف اول را می‌زند. ما جداولی داریم که براساس آن مشخص است که از هر تخصص چند نفر نیاز است، مهندس، معمار و… که تمام آنها براساس جدول انتخاب می‌شوند.

سهم جوانان در لیست شورای ائتلاف چگونه است؟

بیش از نیمی از لیست را جوانان تشکیل می‌دهند.

سهم زنان در لیست شورای ائتلاف چگونه است؟

حداقل ۳ خانم در لیست قرار می‌گیرند.

شنیده شده که قرار است لیست وحدت به صورت جداگانه منتشر شود، آیا با دو لیست به میدان می‌آئید؟

تعدد لیست وجود دارد/سهم ۳ نفره خانم ها در لیست/نیمی از لیست جوانان هستند

متأسفانه تعدد لیست داریم، البته با کمال تأسف.

کسانی که در لیست شورای ائتلاف قرار دارند آیا می‌توانند در لیست  دیگری قرار بگیرند؟

افراد لیست ائتلاف فقط در یک لیست می توانند باشند در غیراینصورت حذف می شوند

افراد باید در یک لیست باشند و اگر در لیست دیگری باشند، از لیست شورای ائتلاف حذف می‌شوند، البته علی‌البدل هم انتخاب کردیم که اگر مسئله‌ای پیش آمد حتما جایگزین کنیم.

سهم آقازاده‌ها از لیست شورای ائتلاف چقدر است؟

توضیحات چمران در خصوص سهمیه آقا زاده ها از لیست ائتلاف/لیست بر اساس رای مردم است

ما آقازاده نداریم، هر کسی که در فرایند انتخاب شده باشد، در این مرحله تخصص و تجربه‌اش مورد بررسی قرار می‌گیرد و قطعا اینکه چه فردی منتسب به چه کسی باشد و یا پدرش سمتی داشته باشد، بر این اساس در لیست قرار نمی‌گیرد، حال ممکن است کسی آقازاده باشد و در سامانه هم مردم به آن رأی داده باشند، ما تخصصش را بررسی می‌کنیم.

عده‌ای از مسئولین احتمال پیک پنجم کرونا را می‌دهند و از کاندیداها خواسته‌اند که حتی‌الامکان در فضاهای سربسته ازدحام جمعیت ایجاد نشود، چه برنامه‌هایی برای تبلیغات شوراهای ائتلاف دارید؟

بیشتر از فضاهای مجازی استفاده می‌کنیم.

شورای شهر موضوع تحقیق و تفحص را در شهرداری در برخی بندها کلید زده بود، اما فرمانداری در پاسخی مکتوب به گزارش تحقیق و تفحص اعلام کرد که مصوبه شورای شهر مغایر قانون تشخیص داده شده و قابلیت اجرا ندارد، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

تحقیق و تفحص یک تبلیغات است/بررسی کردم چیزی که مبنای درستی باشد به دست نیاوردم

این که یک تبلیغات است و واقعی نیست و فرمانداری هم پی به موضوع برده است. نزدیک انتخابات است و این موضوع یک مسئله انتخاباتی است و بنده بررسی کردم و چیزی که مبنای درستی باشد به دست نیاوردم.

یکی از شعارهای مدیریت فعلی  شهری شفافیت است هر چند که شفافیت به صورت نصفه و نیمه انجام شده و همین موضوع هم صدای اعضای شورای شهر را درآورده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

قطعا با تبلیغات و داد و فریاد مشکلات شهر حل نمی‌شود

مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند قضاوت کنند که شفافیت چقدر در این دوره رخ داده است. قطعا با تبلیغات و داد و فریاد مشکلات شهر حل نمی‌شود.

یکی از مشکلات اساسی کلان‌شهر تهران عدم توسعه مناسب سیستم حمل و نقل عمومی است، هر چند که در این دوره این اقدام به درستی انجام نشده و دولت هم به وظایف قانونی عمل نکرده است و به گفته عضو شورای شهر تاکنون ۴٫۵ کیلومتر در این دوره مترو ساخته شده است و بخش‌هایی هم تکمیل شده. ورود واگن جدید نداشتیم و بخشی از واگن‌ها اورهال شده است. کلان‌شهر تهران با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و مهمترین راهکار توسعه حمل و نقل عمومی است که البته به اعتقاد برخی کارشناسان به درستی انجام نشده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

مشکل اصلی در مترو کمبود واگن است/ خطوط کشیده  و ایستگاه‌ها ساخته شده است

ما باید حمل و نقل عمومی را به درستی توسعه دهیم و بهترین راهکار برای رفع مشکلات، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است. در دوره قبلی مدیریت شهری ۸ خط مترو تقریبا تکمیل شد و یک مقداری از آن مانده بود که البته هنوز هم در این دوره به اتمام نرسیده است. اگر ما چند ماه دیگر کار را ادامه می‌دادیم تمام می‌شد.

۶۰ تا ۷۰ درصد واگن‌ها داخلی‌سازی است/فرایند خرید واگن از خارج قدری پیچیده است و این کار نیاز به پول و زمان دارد

ببینید! مشکل اصلی در مترو کمبود واگن است. خطوط کشیده شده و ایستگاه‌ها ساخته شده است، اما واگن وجود ندارد،‌ قطاری خریداری نشده و یا در داخل ساخته نشده است. باید بحث خریداری و ساخت واگن‌ها انجام می‌شد. ۶۰ تا ۷۰ درصد واگن‌ها داخلی‌سازی است و می‌توانستند در داخل کشور آن را بسازند. ما واگن‌سازی تهران را داریم که قطارهای خوبی هم می‌سازد. البته از سالیان قبل بوده است و زمانی مهندس هاشمی رئیس فعلی شورای شهر مسئول آنجا بوده است. در این دوره واگن نخریدند و البته فرایند خرید واگن از خارج قدری پیچیده است و هم نیاز به پول و زمان دارد و یک سال از آخرین امضا طول می‌کشد تا واگن‌های خریداری حمل و وارد خطوط شود.

چرا در این دوره واگن خریداری نشد؟

مدیران فعلی می‌گویند که تحریم هستیم اما در دوران ما هم تحریم بود

باید پول می‌دادند و یک مدیریت قوی در این زمینه داشتند. برای خرید کارهای این چنین باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ امضا دریافت شود و البته کشوری که قرار است از آن واگن هم خریداری شود مهم است. مدیران فعلی می‌گویند که تحریم هستیم اما در دوران ما هم تحریم بود با این وجود خریدها انجام می‌شد.

ساخت و ساز در کلان‌شهر تهران متوقف شده است و صدور پروانه به گفته کارشناسان کم شده است،‌در این باره توضیح می‌دهید؟

 در این دوره چیزی ساخته نشده و تغییری نداشته‌ایم/توقف ساخت و ساز و ضربه اقتصادی

ساخت و ساز در این دوره کم شده است و همین موضوع باعث ضربه اقتصادی به شهر و کشور می‌شود. همه کارخانه‌هایی که مصالح ساختمانی تولید می‌کنند دچار مشکل شده است. ببینید! یک ساختمان هزار آیتم دارد؛در، دیوار، شیشه، پنجره، شیرآلات و… تمام کارخانه‌ها در این زمینه دچار مشکل شده‌اند. در این دوره چیزی ساخته نشده و تغییری نداشته‌ایم.

مدیران فعلی معتقدند که بزرگترین مگاپروژه آنها شهرنفروشی است، در این باره توضیح می‌دهید؟

ساختمان های فرسوده باید نوسازی شود/بایدقانونی کارها انجام شود

باید ساخت و ساز انجام و پروانه براساس قانون صادر می‌شد. عوارض قانونی دریافت می‌شد، اینکه شهر را نفروختیم و شهر را در حالت انقراض و فرسودگی نگه داشتند هنر نیست. باید ساختمان‌های فرسوده نوسازی می‌شد و براساس قانون هم این کارها انجام می‌شد. شهرفروشی یعنی یک ساختمان چهار طبقه، ده طبقه شود، اما اگر قرار است یک ساختمان دو طبقه براساس قانون۴ طبقه شود که به این نمی‌گویند شهرفروشی، شهر باید حرکت داشته باشد و همچنین ساخت و ساز در آن انجام شود.

معضلات اجتماعی همچنان زیاد است. کودکان کار،‌کودکان خیابان، متکدیان و… در این باره توضیح می‌دهید؟

معضلات اجتماعی فراوان و حل نشده باقی مانده است/بودجه‌ها دو برابر شده و کارها یک‌دهم شده است

معضلات اجتماعی فراوان و حل نشده باقی مانده است و البته سعی هم در حل آن نبوده است و عزمی وجود نداشته است، اما باید برای معضلات فکر اساسی کرد.

گفته می‌شود بودجه شهرداری در چند سال گذشته رشد فراوانی یافته است، از سوی دیگر پروژه‌های بزرگی هم در تهران آغاز نشده  است در این باره توضیح می‌دهید؟

بودجه‌ها دو برابر شده و کارها یک‌دهم شده است و باید به این موضوع که مطالبات مردمی است پاسخ داده شود.

در خصوص مدل اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع در دوره مدیریت فعلی شهری توضیح دهید؟

هوشمندسازی و ارائه خدمات از راه دور یکی از اولویت‌ها بود

طرح جامع و تفصیلی در دوره قبل انجام شد و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت و وارد کردن آدرس بلوک خود از وضعیت شهرسازی آن مطلع شوند. البته هوشمندسازی و ارائه خدمات از راه دور یکی از اولویت‌های ما بوده است و البته اقداماتی هم در این زمینه انجام شد و همین مدل کارها باعث می‌شد که شهروندان از ترددهای غیرضروری در شهر جلوگیری کنند و وقتی که میزان مراجعات کم شود،‌ مشکلات هم کمتر می‌شود. البته کارها هم سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

کمیسیون معماری را در مناطق بیست و دوگانه شکل دادیم

ما در دوره قبل مدیریت شهری، کمیسیون معماری را در مناطق بیست و دوگانه شکل دادیم. البته هنوز هم هستند اما نه به قدرت قبل. البته ماجرای کمیسیون‌های معماری خوب بود. اختیار عمل خوبی داشته و دستشان باز بود وا لبته دیگر اجازه هر کاری داده نمی‌شد. ببینید! وقتی موضوعات هوشمند می‌شوند، مهمترین خصوصیت آن جلوگیری از بروز تخلفات است.

شهر تهران مشکلات زیادی دارد و یکی از معضلات آن ترافیک و آلودگی هواست، البته در دوره فعلی اقدامات خاصی در این زمینه صورت نگرفت و همچنان ما این دو معضل را در شهر داریم. البته مدیران فعلی تغییراتی در اجرای طرح ترافیک دادند که البته این طرح‌ها هم کمکی به معضلات جاری شهر نکرد. موضوعات آلودگی هوا به خیلی سال قبل‌تر برمی‌گردد و راهکارهایی هم برای رفع آن درنظر گرفته شد که یکی از مهمترین موارد آن دوچرخه بود.

راه کار برای رفع آلودگی هوا و ترافیک/کم کاری در توسعه حمل و نقل عمومی

برای رفع آلودگی هوا باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند و تنها راهکار همین است و البته توقف رشد حمل و نقل عمومی ناشی از کم‌کاری دولت، شورا و شهرداری است. برخی ما را در این دوره مدیریت به شهرفروشی متهم می‌کنند و این موضوع درست نبود و اقدامات براساس طرح جامع مصوب صورت می‌گرفت و ما سعی می‌کردیم قانون اجرا شود و البته شاید تخلفاتی هم صورت گرفته که برخی از مسئولان هم به دادگاه فراخوان شدند. باز هم تأکید می‌‌کنم که طرح جامع و طرح تفصیلی در سایت شهرداری بارگذاری شده است و البته چون مدیریت شهری الگو برای سایر استانهاست، بعد از تهران چند شهر دیگر هم به تهیه طرح جامع پرداختند.

در حال حاضر ساخت و ساز در تهران وضعیت خوبی ندارد. ما رکود اقتصادی داریم و یکی از دلایل آن عدم ساخت و ساز است و باید ساخت و ساز را رونق دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =