کد خبر : 269459
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
-

هشدار: اگر سطح اکسیژن خونتان پایین است در معرض آلزایمرید

هشدار: اگر سطح اکسیژن خونتان پایین است در معرض آلزایمرید

دانشمندان دانشگاه ساسکس انگلیس، در مطالعه‌ای نتیجه گرفتند، همان عواملی که افراد را در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌دهد احتمال ابتلا به آلزایمر را بیشتر می‌کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از مدیکال اکسپرس، برای اولین بار در جهان، دانشمندان دانشگاه ساسکس انگلیس، سطح اکسیژن خون را در ناحیه هیپوکامپ ثبت کرده و اثبات تجربی ارائه دادند که چرا این منطقه که معمولا مرکز حافظه مغز نامیده می‌شود، در برابر آسیب و دژنراسیون پیش ساز آلزایمر آسیب پذیر است.

 

برای درک دلیل حساسیت این ناحیه، محققان دانشگاه ساسکس، تحت سرپرستی دکتر کاترین هال از دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب این دانشگاه، فعالیت مغز و جریان خون را در هیپوکامپ موش‌ها بررسی کردند؛ محققان سپس با استفاده از شبیه سازی‌ها پیش بینی کردند که میزان اکسیژن تامین شده به نورون‌های هیپوکامپ در دورترین حد از رگ‌های خونی فقط کافی است که سلول‌ها بتوانند به طور طبیعی کار کنند.

 

دکتر کاترین هال، مدرس ارشد روانشناسی در دانشگاه ساسکس می‌گوید: این یافته‌ها گام مهمی در جستجوی اقدامات پیشگیرانه و درمان آلزایمر است، زیرا نشان می‌دهد افزایش جریان خون در هیپوکامپ ممکن است واقعا در جلوگیری از بروز آسیب موثر باشد. اگر درست باشد که افزایش جریان خون در هیپوکامپ در محافظت از مغز در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر مهم است، این امر اهمیت بیشتری را برای ورزش منظم و رژیم کم کلسترول برای سلامتی طولانی مدت مغز ایجاد می‌کند.

 

هال در ادامه می‌افزاید: ما فکر می‌کنیم هیپوکامپ در یک حوضه آبریز وجود دارد. در حالت عادی تقریبا خوب است، اما وقتی اتفاق دیگری برای کاهش جریان خون مغز می‌افتد، سطح اکسیژن در هیپوکامپ به سطوحی کاهش می‌یابد که کار سلول‌های عصبی را متوقف می‌کند، زیرا کاهش زود هنگام جریان خون باعث می‌شود که هیپوکامپ درست کار نکند.

 

او می‌گوید: همان عواملی که شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌دهد احتمال ابتلا به زوال عقل را بیشتر می‌کند. این بدان دلیل است که مغز ما برای تامین انرژی به شکل اکسیژن و گلوکز به جریان خون کافی نیاز دارد، بنابراین سلول‌های مغز می‌توانند به درستی کار کنند زیرا جریان خون می‌تواند مواد زائد مانند بتا آمیلوئید را که در بیماری آلزایمر جمع می‌شوند، پاک کند. اکنون ما می‌خواهیم کشف کنیم که آیا جریان خون پایین و میزان اکسیژن در هیپوکامپ باعث ایجاد تجمع بتا آمیلوئید در بیماری آلزایمر می‌شود یا خیر؟ درک اینکه چه عواملی باعث آسیب زودرس می‌شود برای کمک به ما در نحوه درمان یا پیشگیری از بیماری بسیار مهم خواهد بود.

 

یک محقق روانشناسی در دانشگاه ساسکس که آزمایش‌های اصلی را انجام داد، گفت: ما دریافتیم که جریان خون و میزان اکسیژن در هیپوکامپ کمتر از قشر بینایی است. همچنین هنگامی که سلول‌های عصبی فعال هستند، افزایش زیادی در جریان خون و سطح اکسیژن در قشر بینایی مشاهده می‌شود. این انرژی را برای سلول‌های عصبی گرسنه فراهم می‌کند، اما در هیپوکامپ این پاسخ‌ها بسیار کمتر مشاهده شد.

 

دانشمندان همچنین دریافتند رگ‌های خونی در هیپوکامپ حاوی رونوشت mRNA کمتر برای پروتئین‌هایی است که به اتساع رگ‌های خونی شکل می‌دهند، علاوه بر این سلول‌هایی که رگ‌های خونی کوچک را گشاد می‌کنند، به نام pericytes، در هیپوکامپ شکل متفاوتی از قشر بینایی دارند.

 

به گفته دانشمندان رگ‌های خونی در ناحیه هیپوکامپ نسبت به قشر بینایی توانایی انبساط کمتری دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 3 =