کد خبر : 269559
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
-

عملکرد کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹

عملکرد کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹

در نشست هفتگی کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹اثربخشی مداخلاتی مانند محدودیت تردد، ضدعفونی کردن معابر، استقرار نظام مراقبت جدید، بستن موسسات آموزشی، کاهش ساعات اداری و غیره مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش عصرقائم، نشست هفتگی فوکال پوینت های پژوهشی کلان مناطق کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹  با حضور دکتر قباد مرادی مشاور معاونت، اعضای کمیته کشوری ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ و ۱۰ فوکال پوینت پژوهشی از سراسر کشور برگزار شد.

 دکتر قباد مرادی، مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تشریح اهداف تشکیل نشست های هفتگی ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ پرداخت و گفت: ۵۶ دانشگاه و پژوهشکده در حوزه علوم پزشکی در کشور فعال هستند که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آنها را به ۱۰ فوکال پوینت پژوهشی در کلان منطقه‌های کشور برای ایجاد ارتباط موثرتر با دانشگاه‌ها تقسیم کرده‌ایم.

وی گفت: از سال گذشته ارتباط تنگاتنگی با این مناطق داشته‌ایم و ماموریت‌ها و وظایف مختلفی در حوزه مطالعات مرتبط با کووید-۱۹ را به آنها واگذار کردیم که به صورت هفتگی طی جلساتی گزارش اقدامات انجام شده را به معاونت اعلام می کنند.

مرادی با بیان اینکه تاکنون ۲۵ برنامه تهیه و محوّل شده است، گفت: انتظار داریم هر کلان منطقه با هماهنگی معاونت تحقیقات و فناوری در سطح کوچک‌تری به انجام مطالعات بپردازد و به سوالات مطرح شده پاسخ بدهد و نتایج آن را در جلسات هفتگی به اشتراک بگذارد.

در این نشست در خصوص کووید ۱۹ نیز طی گزارش ارائه شده از ذینفعان در خصوص اثربخشی مداخلات انجام شده نظرسنجی به عمل آمد. مداخلاتی مانند محدودیت تردد، ضدعفونی کردن معابر، استقرار نظام مراقبت جدید، بستن موسسات آموزشی، کاهش ساعات اداری و غیره مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد جهت بررسی اثربخشی این مداخلات، به طور سیستماتیک و بر اساس داده‌های مبتنی بر گروه‌های سنی و طبق رویدادهای مهم ملی و مذهبی عمل شود.

همچنین در این نشست در خصوص هدفمندی پژوهش‌ها در کمیته ساماندهی به دو برنامه اصلی اشاره  و عنوان شد: تعیین اولویت‌ها و تعیین پازل پژوهشی و رصد تحقیقات مرتبط با کووید ۱۹ با هدف شناسایی وضعیت موجود تحقیقات در دانشگاه‌ها و مناطق مختلف کشور دو برنامه اولیه ماست که بازخوردهای خوبی هم در پی داشت. در برنامه دوم نیز با ارائه گزارش‌های کمی از طرح تحقیقاتی و ارائه گزارش کیفی و ترجمان دانش به سمت کاربردی شدن تحقیقات حرکت میکنیم.

کمیته ساماندهی تحقیقات کووید ۱۹، بهمن ماه سال گذشته با تعیین ۱۹ برنامه و فعالیت اولیه برای ساماندهی تحقیقات حوزه کووید ۱۹ در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =