کد خبر : 269614
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
-

تیم‌های برگزیده رقابت کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اعلام شدند

تیم‌های برگزیده رقابت کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اعلام شدند

مراسم اختتامیه رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی تیم‌های برگزیده برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، در مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی طهرانچی رئیس این دانشگاه متن پیام مقام معظم رهبری خطاب به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در مورد این کرسی‌ها، را به این شرح قرائت کرد:

“بسمه تعالی
اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت گسترده‌ی گروه‌های دانشجویی، بی‌گمان در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد. از مدیریت دانشگاه و دانشجویان عزیز شرکت کننده متشکرم. این سنت حسنه باید در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور ادامه یابد انشاءالله.”

در این مراسم، فرزاد جهانبین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب هدف غایی انقلاب را تحول تمدن نوین اسلامی دانسته‌اند.

وی ادامه داد: از جمله عواملی که رکود تمدن را نشان می‌دهد، بحث آزاداندیشی است. اگر ما بخواهیم به دنبال تمدن نوین اسلامی برویم، چاره‌ای جز آزاد اندیشی نیست.

جهانبین افزود: برای تحقق آزاد اندیشی چند اصل وجود دارد. اصل اول زمینه‌سازی برای طرح دیدگاه‌ها و آراء مختلف است. پس ما باید در این مسئله زمینه‌سازی کنیم. دومین عامل افزایش تحمل و سعه صدر است که منجر به نوآوری می‌شود و زمینه‌ساز آزاداندیشی است. سومین عامل عدم محدودیت در طرح پژوهش و سوال است. در نهایت اصل چهارم، تاکید بر برهان‌پذیری و دینداری با دلالت است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه با اشاره به رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی اظهار کرد: در اولین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی ۱۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم ۴ نفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی ادامه داد: در این رقابت‌ها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند. از تعداد ۱۴۵۶ تیم، ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند.

جهانبین افزود: از اسفند ۹۹ تاکنون حدود ۲هزار کرسی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس موسسه پژوهش علوم انسانی صدرا نیز اظهار کرد: این رویداد در نوع خود کار منحصر به فرد و ممتازی به حساب می‌آید. کار دانشگاه آزاد برای دانشگاه‌های دیگر الگو شود و دیگر دانشگاه‌ها نیز این فرهنگ را ادامه دهند.

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های فرهنگ اسلامی، آزاداندیشی است. آزاداندیشی لازمه خردورزی و عقل‌محوری است. این خردورزی بدون آزاداندیشی صورت نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی افزود: اسلام با عقل سر و کار دارد و به انسان رویکرد ابزاری ندارد. اسلام باید محققانه باشد و این نوع اسلام با گفت‌وگو شکل می‌گیرد. از طرف دیگر آزاداندیشی به جامعه حیات می‌بخشد. اگر می‌خواهیم جامعه پویا باشد و از عقب‌ماندگی فاصله بگیرد باید در جامعه آزاداندیشی ایجاد کنیم. جامعه‌ای که در آن آزاداندیشی نباشد از جهت فکری و فرهنگی به مرداب تبدیل می‌شود.

رئیس موسسه پژوهش علوم انسانی صدرا خاطرنشان کرد: البته ما نباید با عینک امنیتی به کرسی‌های آزاداندیشی نگاه کنیم گرچه برخی در این سال‌ها خواسته‌اند از آزاداندیشی برای هجمه وارد کردن به انقلاب استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تجربه دانشگاه آزاد نشان داد می‌شود این دو هزار کرسی را اجرا کرد بدون اینکه نظم و امنیت دچار مشکل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی در پایان گفت: ما باید کرسی‌ها را به ابراندیشکده برای کشور تبدیل کنیم چراکه بنا به بیانات مقام معظم رهبری کشور ما نیازمند تحول است و این تحول نیازمند نقد عادلانه است.

در پایان این مراسم تیم‌های برنده در محورهای مختلف به شرح زیر اعلام شدند:

در محور سیاسی:

تیم اول: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد

تیم دوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

تیم سوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس استان تهران

تیم چهارم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج

در محور فرهنگی:

تیم اول: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

تیم دوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

تیم سوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

تیم چهارم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر

در محور اقتصادی:

تیم اول: دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان

تیم دوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس

تیم سوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

تیم چهارم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

در محور اجتماعی:

تیم اول: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر

تیم دوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

تیم سوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

تیم چهارم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

در محور هنر و معماری:

تیم اول: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

تیم دوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

تیم سوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر

تیم چهارم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 18 =