کد خبر : 269504
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۰۵
-

دیاکو حسینی: مانع غیرقابل عبوری در احیای برجام نداریم

دیاکو حسینی: مانع غیرقابل عبوری در احیای برجام نداریم

مدیربرنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: روند مذاکرات احیای برجام به خوبی در حال انجام است و با توجه به تفاهم‌هایی که انجام شده امروز مانع اصلی و غیرقابل عبور برای احیای برجام نداریم.

به گزارش عصرقائم، دیاکو حسینی در گفت‌وگو ، در ارزیابی خود از روند مذاکرات احیای برجام اظهار کرد: توافق همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به مدت یک ماه تمدید شد نیز مربوط می شود به چشم انداز مثبتی که در روند مذاکرات و طبق ارزیابی های شورای عالی امنیت ملی وجود دارد.

وی افزود: در واقع روند در مذاکرات مثبت بوده و اتفاقات خوبی در حال انجام است. تفاهم های لازم صورت گرفته و آن اختلافات بنیادینی که مانع اصلی بوده وجود ندارد و در حال حاضر مانع غیر قابل عبوری برای برجام نداریم.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین اظهار کرد: بایدن رئیس جمهور آمریکا از ابتدا با خروج از برجام مخالف بوده و تحریم‌ها را ناکارآمد می دانست. لذا در یک بستری به موضوع نگاه می کند که ویژگی کاملا متفاوتی نسبت به مسئله دارد. در واقع دولت بایدن قصد دارد احیای برجام را پله ای قرار دهد که سایر موضوعات نیز حول این مسئله پیگیری شود که از این جهت ما مخالف آن هستیم.

حسینی خاطرنشان کرد: هر چند می توانیم با اطمینان نسبتا بالایی با احیای برجام در آینده نزدیک مواجه شویم اما این موضوع پایه حل سایر اختلافات ایران و آمریکا در موضوعات دیگر نیست.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: تصمیم درباره برجام به رغم وجود برخی اختلاف دیدگاه‌ها در داخل کشور در سطوح عالی نظام اتخاذ می شود و تحت تاثیر سلیقه های جناحی قرار ندارد. در واقع روندی که تا به امروز طی شده چه توافق با آژانس، چه روند مذاکرات نشان می دهد که در قالب گفت‌وگو و در چارچوب و هدف مشخص شده است.

حسینی در رابطه با اینکه برخی صحبت از این دارند که روند مذاکرات به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود، گفت: با وجود وضعیتی که در انتخابات می‌بینم فکر می کنم این تفسیر چندان موضوعیت نداشته باشد زیرا اگر احیای برجام قبل از انتقال دولت انجام شود می تواند سرمایه و دستاوردی برای دولت آینده باشد و موانع را از سر راه بردارد. در واقع اگر این اتفاق امروز صورت گیرد به نفع همه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − چهارده =