کد خبر : 269470
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
-

آشنایی با خواص درمانی بارهنگ و فواید آن برای سلامتی

آشنایی با خواص درمانی بارهنگ و فواید آن برای سلامتی

بارهنگ قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. در حقیقت، ترکیبات گیاهی موجود در بارهنگ باعث کاهش التهاب، بهبود هضم و زخم می شود. به گزارش هلث لاین، این مقاله به بررسی فواید، عوارض جانبی آن می پردازد.

به گزارش عصرقائم، بارهنگ قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. در حقیقت، ترکیبات گیاهی موجود در بارهنگ باعث کاهش التهاب، بهبود هضم و زخم می شود. به گزارش هلث لاین، این مقاله به بررسی فواید، عوارض جانبی آن می پردازد.

بارهنگ چیست؟

بارهنگ گیاه بومی اروپا و مناطق خاصی از آسیاست. این گیاه چند ساله گل های مایل به سبز و برگ های بزرگ و بیضی شکل دارد که به صورت خام یا پخته قابل خوردن است. بارهنگ دارای برگ و دانه های خوراکی است که از قرن ها قبل در حوزه دارویی استفاده می شده است.

مزایای بارهنگ برای سلامتی

نتایج مطالعات اولیه نشان می دهد بارهنگ چندین مزیت برای سلامتی دارد اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

بارهنگ التهاب را کاهش می دهد

در حالی که سطح پایین التهاب بخشی از پاسخ سالم بدن به آسیب است، اما التهاب مزمن منجر به بروز بیماری های مختلف می شود. نتایج مطالعات نشان می دهد بارهنگ به کاهش التهاب کمک می کند. به طور خاص برگ ها حاوی چندین ترکیب ضدالتهاب از جمله فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، گلیکوزیدها و تانن ها هستند.

نتایج یک مطالعه روی موش ها نشان داد استفاده از عصاره گیاه بارهنگ باعث کاهش چندین نشانگر التهاب ناشی از آسیب کبدی می شود. یک مطالعه در فاز حیوانی دیگر نیز یافته های مشابهی را مشاهده کرد و گزارش داد عصاره گیاه بارهنگ به طور قابل توجهی التهاب و آنزیم های کبدی را کاهش می دهد تا از بدن در مقابل آسیب کبدی محافظت کند.

علاوه بر این، مطالعات در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد دانه های بارهنگ چندین نشانگر التهاب را کاهش داده و رشد برخی از سلول های سرطانی را آهسته می کند. البته بارهنگ را نباید یک داروی سرطان دانست. مطالعات در فاز انسانی برای ارزیابی اثرات ضدالتهابی این گیاه لازم است.

بارهنگ باعث ترمیم زخم می شود

برخی تحقیقات خاطرنشان می کنند بارهنگ با کاهش التهاب، جلوگیری از رشد میکروبی و تسکین درد از ترمیم زخم پشتیبانی می کند. در حقیقت، یک مطالعه روی ۴۰ نفر نشان داد استفاده از ژل حاوی آلوئه ورا و بارهنگ به بهبود زخم پا کمک می کند. به همین ترتیب، در یک مطالعه در فاز حیوانی گیاهان آلوئه ورا و بارهنگ باعث بهبود ترمیم زخم و بافت در صورت استفاده موضعی شدند.

در عین حال، تعیین دقیق اثرات بارهنگ دشوار است زیرا در این مطالعات از آلوئه ورا نیز استفاده شده است. در یک مطالعه دیگر در فاز حیوانی در مقایسه با گروه کنترل استفاده تنها از عصاره بارهنگ روی زخم ها به افزایش سرعت بهبود کمک کرده است. البته هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

بارهنگ از سلامت گوارش پشتیبانی می کند

تحقیقات نشان می دهد چندین ترکیب موجود در دانه ها و برگ های بارهنگ برخی از مشکلات گوارشی را تسکین می دهد. به طور خاص دانه ها حاوی پسیلیوم هستند، نوعی فیبر که اغلب به عنوان ملین طبیعی استفاده می شود زیرا هنگام حرکت از طریق دستگاه گوارش آب را جذب می کند.

بر اساس نتایج یک بررسی بارهنگ حرکت دستگاه گوارش را کند می کند که باعث تنظیم نظم روده و کمک به درمان اسهال می شود. یک مطالعه روی موش ها حتی نشان داد عصاره بارهنگ باعث بهبودی زخم معده می شود. علاوه بر این، برخی از مطالعات در فاز حیوانی نشان می دهد خواص ضدالتهابی بارهنگ به درمان مشکلات گوارشی مانند بیماری التهابی روده (IBD) که باعث ایجاد علائمی مانند درد معده، نفخ و اسهال می شود کمک می کند.

مکمل های فیبر مشتق شده از دانه های بارهنگ مانند پسیلیوم باعث درمان مشکلات گوارشی از جمله گاز، نفخ و سیری ناخوشایند می شوند. نخست با دوز کم شروع کنید سپس مصرف خود را به آرامی افزایش دهید فقط به صورت دستورالعمل های مصرف آن دقت کنید تا عوارض جانبی آن را به حداقل برسانید.

در صورت بروز واکنش آلرژیک بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و با پزشک صحبت کنید. بارهنگ هم به عنوان مکمل و هم به عنوان سبزی خوراکی در دسترس است.

در پایان

بارهنگ دارای برگ و دانه های خوراکی است و فوایدی مانند بهبود هضم غذا، بهبود ترمیم زخم و التهاب پایین را برای بدن فراهم می کند. بعلاوه، بارهنگ به طور گسترده ای به عنوان مکمل، چای و محصولات مراقبت از پوست در دسترس است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 19 =