کد خبر : 269299
تاریخ انتشار : شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
-

مشخص شدن کاندیداها

مشخص شدن کاندیداها

اعلام اسامی هفت کاندیدایی که از سوی شورای نگهبان صلاحیتشان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم احراز شده و مشخص شدن زمان برنامه‌های رادیو و تلویزیونی این کاندیداها، اظهارات رهبری دریاره انتخابات، انتقادها به تصمیم شورای نگهبان، نامه رئیس‌جمهور به رهبری درباره این موضوع و واکنش نامزدهای احراز صلاحیت نشده، مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بود.

به گزارش عصرقائم،  انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته به شرح زیر است:

اگر نامزدها مردم را قانع کنند که قادر به حل مشکلات اقتصادی هستند، مشارکت بالا می‌رود

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح ششم خرداد در دیدار تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنانی درباره مسائل انتخابات ۱۴۰۰، بیان راه‌حل‌های عینی و واقعی درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در برنامه‌های انتخاباتی نامزدها را عامل اصلی در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات خواندند و گفتند: من لازم می‌دانم از همه کسانی که بر اساس احساس مسئولیت وارد عرصه انتخابات شدند، تشکر کنم و همچنین از کسانی که صلاحیت آن‌ها احراز نشد و نجیبانه برخورد و مردم را دعوت به شرکت در انتخابات کردند، به‌طور مضاعف تشکر می‌کنم.

اعلام اسامی نامزذهای نهایی و واکنش‌ها به آن

اعلام اسامی هفت نامزد نهایی احراز صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان و واکنش‌ها به این تصمیم، مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بودند. به گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، نامه اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه دوشنبه سوم خرداد به وزارت کشور ارسال شد.

انتشار اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

ظهر سه‌شنبه چهارم خرداد، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵ خود، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را که صلاحیت آنان به عنوان کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰، از سوی شورای نگهبان احراز شده است، اعلام کرد. بر این اساس، سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی به عنوان نامزدهای نهایی انتخابات ۱۴۰۰ معرفی شدند.

اما پس از اعلام اسامی نامزدهای نهایی، بسیاری از احزاب و شخصیت‌های سیاسی به نادیده گرفته شدن جناح‌های مختلف سیاسی از سوی شورای نگهبان و تایید نشدن صلاحیت برخی داوطلبان نامزدی سرشناس از جمله علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد، مسعود پزشکیان، عزت‌الله ضرغامی و…  اعتراض و از این تصمیم شورای نگهبان انتقاد کردند.

نامه رئیس‌جمهور به رهبری

در همین زمینه حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه پنجم خرداد در جلسه هیات دولت با اشاره تصمیم شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: من دیروز در این زمینه به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه در ذهنم بود را به ایشان منتقل کردم و البته ایشان آنچه را که به مصلحت می‌دانند انجام خواهند داد.

عضو فقیه شورای نگهبان: هیچ‌گاه تصمیمات شورای نگهبان را تا این حد غیرقابل‌دفاع نیافته‌ام

صادق آملی لاریجانی یکی از فقهای شورای نگهبان هم چهارم خرداد در رشته‌توییتی نوشت: هیچ‌گاه تصمیمات شورای نگهبان را تا این حد غیرقابل‌دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.

آملی لاریجانی: تنها نهاد رسمی متولی تایید صلاحیت ها شورای نگهبان است

البته آملی‌لاریجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه پنجم خرداد این مجمع، پیروزی انقلاب اسلامی، بقا، استمرار و استحکام آن را حاصل حضور، مشارکت و پشتیبانی همه‌جانبه و حداکثری مردم ایران در تمامی عرصه‌ها و برهه‌های حساس و تاریخی آن از جمله در همه دوره‌های انتخابات دانست و از شورای نگهبان به عنوان تنها مرجع رسمی و قانونی تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات نام برد که وظیفه سنگینی در اعتمادسازی مردم و ترغیب آنان به حضور در انتخابات دارد.

احراز نشدن صلاحیت برخی افراد به معنی بی‌صلاحیتی آنان نیست

همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، ششم خرداد در توییتر نوشت: هم‌زمانی صحت نظر شورا و صلاحیت فرد؛ عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی‌صلاحیتی آنان نیست بلکه به این معنا است که شورای نگهبان با توجه به گزارش‌ها، امکانات و آشنایی‌های خود نتوانسته صلاحیت آن فرد را تشخیص دهد، اگر چه ممکن است آن فرد صلاحیت بالایی هم داشته باشد.

بررسی روند احراز صلاحیت داوطلبان در انتخابات از سوی عضو حقوقدان شورای نگهبان

محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان، پنجم خرداد با حضور در  برنامه پرونده ویژه شبکه سه سیما در مورد روند احراز صلاحیت‎‌ها توضیحاتی را ارائه داد و گفت: بسیاری از افراد که صلاحیت‌شان احراز نشده، شخصیت‌های مهم کشوری هستند و اگر مطلبی باشد به خودشان می‌گوییم.

پس از این اظهارات، علی لاریجانی داوطلب نامزدی در انتخابات که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد، در نشست خداحافظی با اعضای ستاد انتخاباتی خود عنوان کرد: قائم‌مقام آقای جنتی گفته دلایل ردصلاحیت‌ها را به کاندیداها ارائه کرده‌اند، در حالی که به من هیچ نگفتند. واقعا متاسفم. مشکل‌شان چیز دیگری است؛ جور کردن دلایل ردصلاحیت، عجیب است. خوشحالم از این اتفاق؛ در جهت دیگر کار خواهم کرد. کار باید در راه اعتلای ایران باشد.

بیانیه لاریجانی خطاب به مردم ایران

لاریجانی همچنین چهارم خرداد در بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران نوشت: با حمایت شما عزیزان به‌خصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات این‌گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی‌که در این مدت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.

درخواست بسیج دانشجویی سه دانشگاه از شورای نگهبان برای تجدیدنظر در صلاحیت‌ها

از طرفی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و خواجه نصیر پنجم خرداد در نامه‌ای از شورای نگهبان درخواست کردند تا در تایید صلاحیت برخی از چهره‌های سرشناس که مغایرتی با اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ندارد تجدیدنظر و به وظیفه قانونی خود عمل کند.

یادگار امام: جای کاندیداهای تاییدشده بودم انصراف می‌دادم

همچنین سید حسن خمینی یادگار امام (ره)، پنجم خرداد در جمع شماری از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی و به مناسبت سالروز فتح خرمشهر، با بیان اینکه اگر جای کاندیداهای تایید شده بودم انصراف می‌دادم، درباره ردصلاحیت تعدادی از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ هشدار داد و گفت: هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوری باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می‌شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟ اینکه کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است.

انتقاد دختر امام (ره) به رد صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری

زهرا مصطفوی فرزند امام خمینی(ره) هم چهارم خرداد در نامه‌ای سرگشاده، با اشاره به ردصلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: متأسفانه این گونه گزینش‌های سلیقه‌ای سال‌هاست نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگ‌ترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می‌کند.

جهانگیری: به خدا پناه می‌برم

از طرفی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و داوطلب نامزدی در انتخابات که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد، چهارم خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم.

واکنش پزشکیان به احراز نشدن صلاحیتش

همچنین دفتر مسعود پزشکیان نماینده مجلس یازدهم و داوطلب نامزدی در انتخابات که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد، اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن نوشت: چه مبارک سحری بود چه فرخنده شبی. ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم از تمام استان‌های کشور، شخصیت‌ها و احزاب که لطف و حمایت خود را از آقای دکتر پزشکیان اعلام کرده‌اند، اعلام می‌کنیم که ایشان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را نداشته و هیچ‌گونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهد کرد.

شورای نگهبان و اعضای آن مصون از اشتباه و نقص نیستند

از سوی دیگر سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان، پنجم خرداد در یادداشتی به فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان پرداخت و نوشت: شورای نگهبان و اعضای آن همچون سایر نهادها و اشخاص مصون از اشتباه و نقص نیست، اما به‌ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق‌العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه‌جانبه بر اساس ضوابط قانونی و شرعی به‌کار گرفت تا وظیفه خود را در این امر خطیر در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.

حمایت جامعه مدرسین از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان

از طرفی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هفتم خرداد با انتشار بیانیه‌ای از اقدامات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و نتایج اعلام شده از سوی این نهاد، حمایت و قدردانی کرد.

اخبار کاندیداها

با مشخص شدن اسامی هفت کاندیدای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، این نامزدها فعالیت‌ها و تبلیغات خود را برای انتخابات ۲۸ خرداد آغاز کردند. مهم‌ترین اخبار هفته گذشته این هفت نفر به شرح زیر است:

نکاتی را که باید درباره هفت کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ بدانید، می‌توانید در این لینک مشاهده کنید. سمت فعلی، سن، محل تولد، تحصیلات، جناح سیاسی، شعار انتخاباتی و سوابق مهم کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از جمله این نکات است. همچنین اینفوگرافیک مشخصات کاندیداها را می‌توانید در این لینک ببینید.

سعید جلیلی

اعلام شعار انتخاباتی، رئیس و سخنگوی ستا د جلیلی

روز پنجم خرداد، مهدی تجریشی به عنوان مسئول و مرتضی فیروزآبادی به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی معرفی شدند. همچنین “جهاد بزرگ برای جهش ایران” به عنوان شعار انتخاباتی این نامزد اعلام شد.

دولت الکترونیک به‌جای صف

جلیلی ششم خرداد با بیان اینکه باید دولت الکترونیک جایگزین صف شود، گفت: دولت می‌تواند با زیرساخت‌های موجود، وارد مراحل هوشمندسازی و فوق‌هوشمندسازی خدمات شود.

برنامه‌های عملیاتی را با حضور در میدان تدوین کرده‌ایم

جلیلی پنجم خرداد هم از تدوین برنامه عملیاتی برای دولت آینده با حضور میدانی در سراسر کشور خبر داد.

در دولت در سایه به مسائل کشور پرداخته‌ایم

جلیلی همچنین پنجم خرداد در توییتی نوشت: ‏طی هشت سال تحت عنوان ‎دولت سایه با کمک جوانان؛ متخصصین؛ اساتید برجسته دانشگاه؛ مدیران موفق و پاکدست به موضوعات اصلی کشور پرداخته و پاسخ‌های معتبر درحوزه‌های مختلف داریم و [درصورت انتخاب مردم] از روز اول آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد. نه آنکه پس از شروع کار تازه بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم.

مشخص شدن زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی جلیلی در صداوسیما

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمان‌بندی پخش برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما، زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی سعید جلیلی در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

محسن رضایی

عده‌ای، ملی شدن نفت را به دولتی شدن نفت، تقلیل دادند

محسن رضایی هفتم خرداد در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:«صندوق ملی صنعت نفت ایران را تشکیل می‌دهیم. ملی شدن نفت، یعنی اینکه مالکیت نفت و درآمدهایش متعلق به یکایک ملت باشد. عده‌ای، ملی شدن نفت را به دولتی شدن نفت، تقلیل دادند به طوری که عملاً مردم نقشی در مالکیت نفت و درآمدهای نفتی نداشته باشند. به ملت عزیز، سربلند و صبور ایران می‌گویم؛ دولت اقدام و تحول که ان‌شاءالله با رأی شما ملت عزیز ایران تشکیل می‌شود، صندوقی را که مالک نفت و گاز و فرآوردهای نفتی و گازی است تشکیل می‌دهد و ۳۰ درصد سهام آن را برای بهبود معیشت مردم مستقیماً به یکایک ایرانیان، ۴۰ درصد سهام را به تامین سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش‌های مختلف پیشرفت کشور و ۳۰ درصد سهام را برای نسل‌های آینده ایرانیان به صندوق توسعه ملی می‌دهد.

یارانه ۴۵۰ هزار تومانی رضایی

رضایی همچنین در همان روز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به ملت عزیز ایران‌ می‌گویم که با رای قاطع شما ملت ایران و تشکیل دولت اقدام‌ و تحول، سریعاً با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل چهار میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل همین مقدار از خرید نهاده‌های دامی، صرفه‌جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه‌خواران، یارانه را به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان ماهانه برای هر فرد، به ۴۰ میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کمتری دارند) واریز خواهیم‌ کرد.

به اقوام ایرانی را به عنوان یک جرم تلقی می‌کنم

رضایی هفتم خرداد در نخستین گفت‌وگوی انتخاباتی خود در رسانه ملی در ویژه‌برنامه “انتخاب و فرهنگ” در رادیو فرهنگ به تبیین نگاه فرهنگی دولت “اقدام و تحول” پرداخت و گفت: اهانت به اقوام ایرانی را به عنوان یک جرم تلقی می‌کنم و لایحه آن را به مجلس خواهم فرستاد. زبان مادری اقوام ایرانی را در مدارس جاری و ساری خواهم ساخت.

باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم

رضایی پنجم خرداد هم با انتشار پیامی در قالب یک رشته‌توییت خطاب به مردم ایران با تاکید بر اینکه باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم، نوشت: ملت بزرگ ایران با شما پیمان می‌بندم که تمام تلاش خویش را در جهت احیای اقتصاد و خروج کشور از دور باطل مدیریت ناکارآمد به کار گیرم.

زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی رضایی در صداوسیما

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمان‌بندی پخش برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما، زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی محسن رضایی در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

سید ابراهیم رئیسی

تورم یک‌رقمی امکان‌پذیر است

رئیسی صبح هفتم خرداد بعد از حضور در صداوسیما به منظور ضبط گفت‌وگوی رادیویی در جمع خبرنگاران گفت: با اقدامات جدی، کاهش تورم به یک‌رقمی امکان‌پذیر است ولی نیاز به کار دارد.

تاکید رئیسی بر لزوم پیگیری مطالبات پرستاران

سید ابراهیم رئیسی ششم خرداد در بازدید از بیمارستان میلاد و در جمع مسئولان و کادر درمان، حقوق‌ پرستاران را یکی از مسائل مهم عنوان کرد و وعده داد که در دولت آینده‌، مطالبات آن‌ها و رفع مشکلاتشان‌ را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

تکذیب احتمال انصراف رئیسی به نفع کاندیداهای دیگر

پنجم خرداد به دنبال مطرح شدن شایعه احتمال انصراف رئیسی به نفع کاندیداهای دیگر، یک منبع آگاه نزدیک به ستاد مرکزی این کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰، ضمن رد شایعات مطرح شده گفت:  فعالیت‌های انتخاباتی آقای رئیسی و برنامه‌های تبلیغاتی ایشان با جدیت و قدرت در حال انجام بوده و از امروز وارد فاز جدیدی خواهد شد.

تیم اقتصادی دولت باید قوی و هماهنگ باشد

رئیسی پنجم خرداد در دیدار با فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی گفت: تیم اقتصادی دولت هم باید قوی، هماهنگ و کارآمد باشد و هم هر کدام یک آهنگی ساز نکنند.

حمایت حزب موتلفه از رئیسی

حزب موتلفه اسلامی پنجم خرداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری از رئیسی حمایت می‌کند.

جمعیت اصلاح اسلامی با حمایت از رئیسی تشکیل شد

جمعیت اصلاح اسلامی پنجم خرداد با اعلام حمایت از کاندیداتوری‌ رئیسی، اعلام موجودیت کرد.

بیانیه جبهه ایران اسلامی در حمایت از رئیسی

جبهه ایران اسلامی پنجم خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: جبهه ایران اسلامی حمایت قاطع خود را از حضور  آیت‌الله رئیسی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نموده و تمام امکانات مادی و معنوی خود را در جهت پیروزی ایشان که پیروزی جبهه انقلاب اسلامی است بسیج می‌نماید.

در نشست جامعه روحانیت مبارز با رئیسی چه گذشت؟

شامگاه یکشنبه دوم خرداد، سید ابراهیم رئیسی در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت حاضر شد و با تعدادی از اعضای هیات رئیسه و کمیته سیاسی جامعه روحانیت و همچنین تعدادی از اعضای هیات عالی شورای وحدت اصولگرایان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، رئیسی در این نشست تصریح کرد که ستاد انتخاباتی او در دست یک بخش خاص قرار ندارد. شورای وحدت اصولگرایان، جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کارهای زیادی کرده‌اند و نیاز است که این فعالیت‌ها را ادامه دهند . هیچ گروهی نباید نقش دوم را در استان‌ها داشته باشد و همه باید نقش اول را داشته باشند.

پیش از مشخص شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، چند داوطلب نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ از جمله سردار حسین دهقان، رستم قاسمی، محمد عباسی، سردار علیرضا افشار و قدرتعلی حشمتیان به نفع رئیسی از کاندیداتوری انصراف دادند.

زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی رئیسی در صداوسیما

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمان‌بندی پخش برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما، زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی سید ابراهیم رئیسی در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

علیرضا زاکانی

دوتابعیتی‌ بودن فرزند زاکانی صحت ندارد

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر دوتابعیتی بودن فرزند علیرضا زاکانی، ستاد این کاندیدای انتخابات، ششم خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دوتابعیتی‌ بودن فرزند زاکانی صحت ندارد.

توضیحات ستاد زاکانی درباره حکم محکومیت او در سال ۹۵

ستاد زاکانی همچنین هفتم خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای به ابهامات مطرح شده پیرامون حکم محکومیت او در سال ۱۳۹۵ پاسخ داد.

زاکانی فهرست اموالش را اعلام کرد

زاکانی در همان روز فهرست اموالش را هم اعلام و با حضور در برنامه اینترنتی تبادل اظهار کرد: دو واحد ۹۵ متری در خیابان ایران تهران داریم و همسرم یک‌خانه ۷۵ متری در پردیسان قم دارد، کل دارایی ما همین است و چیزی غیر از این ندارم، خودرو هم ندارم.

معرفی رئیس و سخنگوی ستاد زاکانی

زاکانی پنجم خرداد، روح‌الله متفکرآزاد نماینده تبریز در مجلس یازدهم را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود و مالک شریعتی‌نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم را به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی خود معرفی کرد.

زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی زاکانی در صداوسیما

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمان‌بندی پخش برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما، زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی علیرضا زاکانی در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی

زهرا شیخی رئیس ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده‌هاشمی شد

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ششم خرداد با انتخاب زهرا شیخی نماینده مجلس یازدهم به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود، در توییتر نوشت: با افتخار خانم دکتر شیخی فرزند عزیز شهید و پزشک نخبه، استاد دانشگاه، مادر سه فرزند، نماینده برجسته مجلس و از جوانان گام دوم را به عنوان ریاست ستاد انتخاباتی‌ام انتخاب کردم. ‏شاید منشا نگاهی نو به جایگاه متعالی بانوان، نخبگان، جوانان، ایثارگران و مادران باشد.

وقت جراحی‌های بزرگ رسیده است

قاضی‌زاده‌هاشمی در اولیه برنامه تبلیغی نامزدهای ریاست‌جمهوری که بعد از ظهر هفتم خرداد از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که وقت جراحی‌های بزرگ رسیده است، گفت: هر دولتی که روی کار می‌آید باید برنامه ضربتی برای مسائلی مثل تورم، بیکاری و بهبود وضع مسکن داشته باشد اما اقدامات اصلاحی میان‌مدت و بلندمدت نیز باید طراحی شود.

زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی قاضی‌زاده‌هاشمی در صداوسیما

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمان‌بندی پخش برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما، زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

محسن مهرعلیزاده

برای کسری بودجه راه‌حل‌های خوبی دارم

محسن مهرعلیزاده هفتم خرداد گفت: درخصوص کسری بودجه خوشبختانه راه‌حل‌های خوبی دارم و برای مثال راه‌حل‌های سابق مانند آینده‌فروشی، اوراق مشارکت یا چاپ کردن پول و موارد دیگر را نخواهیم داشت.

واکنش ستاد مهرعلیزاده به یک خبر

روابط عمومی ستاد انتخاباتی مهرعلیزاده، ششم خرداد در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اعلام حمایت جبهه اصلاحات از مهرعلیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی این جریان، خاطرنشان کرد: اگرچه می‌دانیم انتظار بیهوده‌ای است، اما رسانه‌های وابسته به نهادهای خاص، بهتر است اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده و از خبرسازی به قصد تخریب و تفرقه بپرهیزند.

واکنش مهرعلیزاده به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها

مهرعلیزاده پنجم خرداد هم در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان کاندیداتوری، در توییتر نوشت: نمی‌شود ادعای دین‌داری کرد و ‎جریان حذف دیگران را ترویج نمود!

بخشنامه‌های فسادزا باید از بین برود

مهرعلیزاده در همان روز با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه من این است که با یک‌سری اقدامات اجرایی، این نابسامانی‌ها و کاستی‌های را رفع کنم، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای اساسی که باید بلافاصله [پس از تشکیل دولت] و در روز اول انجام و به‌صورت فرمان صادر شود این است که تمام بخشنامه‌های مانع تولید و رانتی و فسادزا از بین برود و بخشنامه‌های بازکننده راه تولید جایگزین شود.

مردم ایران ذاتاً اصلاح‌طلب هستند

مهرعلیزاده همچنین چهارم خرداد در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا از برنامه‌های خود برای اداره کشور گفت و اظهار کرد: مردم ایران ذاتاً اصلاح‌طلب هستند.

زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی مهرعلیزاده در صداوسیما

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمانبندی پخش برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما، زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی محسن مهرعلیزاده در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

عبدالناصر همتی

صدای مردم معترض به وضعیت موجود هستم

عبدالناصر همتی پنجم خرداد در گفت‌وگویی اظهار کرد: من می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم که به وضعیت موجود اعتراض دارند و مطمئن هستم که می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.

مناظره توییتری همتی و زاکانی

به دنبال انتشار این مصاحبه از همتی که خود را در آن «صدای بخش اعظم معترض مردم» خوانده بود، علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در توییتر به وی پاسخ داد و با یادآوری اینکه همتی هم‌اکنون رئیس کل بانک مرکزی است، نوشت: جناب آقای عبدالناصر همتی! فرمودید می‌خواهید صدای بخش اعظم خاموش و معترض به وضع اقتصادی موجود باشید و برای حل سریع مشکلات معیشتی مردم برنامه دارید! جنابعالی را از هم اکنون به ریاست بانک مرکزی دولت منصوب می‌نمایم! ماموریت نخست: افزایش ارزش پول ملی.

پس از این توییت، همتی هم با طعنه به زاکانی، از او به عنوان “یار کمکی” کاندیدایی خاص یاد کرد و در پاسخ به وی در توییتر نوشت: آقای زاکانی! در ترم دوم دوره کارشناسی اقتصاد، به دانشجویان می‌آموزیم که ارزش پول ملی چگونه تعیین می‌شود و چه عواملی در آن تأثیر دارد. ان‌شاءالله اگر تا پایان انتخابات در صحنه بودید، در خصوص این بخش از ادبیات علم اقتصاد برای شما خواهم گفت.

من بخشی از تغییر وضعیت موجودم نه بانی آن

همتی هفتم خرداد هم در صفحه شخصی خود در تویتتر نوشت: ‏برخی افرادی که خود از بانیان این وضعیت هستند می‌گویند عملکرد همتی بخشی از وضعیت فعلی است. من از دو سال و نیم پیش تا به حال بخشی از  تغییر وضعیت موجودم نه بانی وضعیت موجود. اگر روند قبلی سیاست‌های ارزی و پولی ادامه می‌یافت با شوک اقتصادی ناشی از کرونا چیزی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

توسعه با انفعال ممکن نیست

همتی همچنین ششم خرداد با انتشار توییتی در حساب کاربری خود و با استفاده از هشتگ “پایان انفعال”، نوشت: چند دهه‌ مساله حل نکرده‌ایم. در سایه انفعال سیاست‌گذاری اقتصادی مسائل کشور به بحران و بحران‌ها به اَبَربحران تبدیل شده‌اند. فرصت کوتاهست و ایران تشنه توسعه اقتصادی است، توسعه با انفعال ممکن نیست.

تا انتهای رقابت‌های انتخاباتی در صحنه می‌مانم

همتی پنجم خرداد هم با تاکید بر اینکه تا پایان رقابت‌های انتخاباتی در صحنه می‌ماند، در اینستاگرام نوشت: پس از رصد اتفاقات دو روز گذشته و موضع‌گیری‌های نخبگان به این فکر کردم که امروز اهمیت دفاع از انتخابات و رای مردم و راه‌حل‌یابی برای ایران، قهر برنمی‌تابد.

زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی همتی در صداوسیما

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمانبندی پخش برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما، زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی عبدالناصر همتی در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

دیگر اخبار

جهانگیری: شورای نگهبان کار را برای من آسان کرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ششم خرداد در جمع روسای ستادهای انتخاباتی خود در سراسر کشور ضمن اعلام خاتمه فعالیت این ستادها، با بیان اینکه سرانجام شورای نگهبان کار را برای من آسان کرد، افزود: با این اتفاق تکلیف از دوش من برداشته شد و احساس آرامش جدی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان کردم و شبی که نظر شورای نگهبان به من اعلام شد، در منزل ما بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت نام، شب جشن بود زیرا همه احساس کردند که بار بزرگی از دوشم برداشته شد و البته برای روسا و اعضای ستاد انتخاباتی نیز کار آسان شد زیرا در ایام پیش رو وظایف سنگینی بر عهده آنها قرار می‌گرفت.

بیانیه شریعتمداری پس از اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هم پنجم خرداد پس از اعلام اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از همه گروه‌ها، افراد و تشکل‌ها به خاطر حمایت از وی، ورود به کارزار انتخاباتی را در راستای ایجاد فضای گفت‌وگو، مدارا و گشایش افق‌های جدید در حل مسائل مدیریتی عنوان کرد.

محمد: نظر شورای نگهبان برای همه فصل‌الخطاب و لازم‌الاجراست

سعید محمد ششم خرداد و دو روز پس از اعلام اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان در بیانیه‌ای تاکید کرد: از آنجا که نظر شورای محترم نگهبان برای همه ما فصل‌الخطاب و لازم‌الاجراست و از طرفی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید به دنبال مشارکت حداکثری باشیم از همه هواداران عزیز صمیمانه درخواست می‌کنم که با همین شور و نشاط و بدون لحظه‌ای درنگ در ادامه مسیر تا تحقق خواست رهبر فرزانه انقلاب که همانا تشکیل دولت اسلامی توسط افراد انقلابی است به تلاش و کوشش خود ادامه دهند.

واکنش محمود صادقی به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها

همچنین محمود صادقی پنجم خرداد در واکنش به فرآیند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات، بیانیه‌ای صادر کرد و در این بیانیه، با اشاره به اینکه انتشار فهرست ناموزون نامزدهای تأییدشده همگان را در بهت و ناباوری فرو برد، نوشت: این وضعیت نه تنها اعتبار نهاد شورای نگهبان را که از منزلتی ویژه در نظام تقنینی کشور برخوردار و طبق قانون عهده‌دار نظارت بی‌طرفانه بر انتخابات است، خدشه‌دار می‌کند، بلکه اعتبار حقوقی و سیاسی فردی که از طریق این فرآیند متصدی امور اجرایی کشور خواهد شد را نیز در معرض مناقشه قرار می‌دهد.

بیانیه زهرا شجاعی درباره بررسی صلاحیت‌ها

زهرا شجاعی هم پنجم خرداد در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها بیانیه‌ای صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: حضور من با پشتوانه دلگرمی مردم در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰، هدفی جز اصلاح تفسیر برخی سیاستگذاران از اعلام رسمی تفسیر صحیح از اصل ۱۱۵ قانون اساسی و واژه «رجل سیاسی» نداشت.

جبهه اصلاحات ایران: کاندیدا نداریم

جبهه اصلاحات ایران پنجم خرداد در واکنش به رد صلاحیت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که برای این انتخابات کاندیدایی ندارد.

حزب جمهوریت: در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنیم

همچنین حزب جمهوریت ایران اسلامی، ششم خرداد در واکنش به رد صلاحیت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد.

حزب مردمسالاری: از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کنیم

حزب مردمسالاری هم پنجم خرداد در پی اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت نامزدهای معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران، بیانیه‌ای صادر و عنوان کرد که از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند.

واکنش مجمع نیروهای خط امام به ردصلاحیت داوطلبان مطرح ریاست‌جمهوری

مجمع نیروهای خط امام، پنجم خرداد در واکنش به رد صلاحیت‌ها بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: روشن است که مجمع نیروهای خط امام در وضعیت فعلی مانند بسیاری دیگر از گروه‌ها و احزاب سیاسی، از امکان معرفی و حمایت از نامزدی خاص در انتخابات ریاست‌جمهوری محروم است.

حزب اتحاد ملت: در انتخابات پیش رو نامزد نداریم

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم پنجم خرداد در اعتراض به رد صلاحیت‌ها با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزدی ندارد.

لیست شورای وحدت برای شورای شهر تهران به‌زودی نهایی می‌شود

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان سوم خرداد گفت: در نشست این شورا آخرین وضعیت انتخابات شورای شهر و لیست ۴۲ نفره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد به زودی برای ارائه فهرست نهایی تصمیم‌گیری شود.

چمران: تلاش می‌کنیم که لیست شورای ائتلاف در این هفته مشخص شود

همچنین مهدی چمران رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان تهران هفتم خرداد با اشاره به انتخاب اولیه ۸۴ نفر از سوی مجمع عمومی این شورا برای حضور در لیست نهایی شورای ائتلاف برای شورای شهر تهران گفت: تلاش داریم تا لیست نهایی شورای ائتلاف در تهران را تا پایان هفته جمع بندی و نهایی کنیم.

اخبار نهادهای مرتبط با انتخابات

آغاز برنامه های رادیو و تلویزیونی نامزدها

مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه چهارشنبه پنجم خرداد در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار و زمان برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ و ترتیب برنامه‌های هر یک از نامزدها در رادیو و تلویزیون مشخص شد.

جزئیات مناظرات تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششم خرداد در جمع خبرنگاران جزئیات مناظرات تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: سه برنامه مناظره زنده تلویزیونی هر یک به مدت سه ساعت (۱۸۰ دقیقه) بین نامزدها خواهیم داشت.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأی اولی در این دوره از انتخابات

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور هفتم خرداد گفت: در این دوره از انتخابات بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای اولی داریم.

برخورد قضایی با ناقضین پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور پنجم خرداد تصریح کرد: نقض پروتکل‌های بهداشتی جزء تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شود و برخورد قضایی با ناقضین صورت خواهد گرفت.

تعیین نماینده تام الاختیار وزیر کشور در کمیسیون تبلیغات انتخابات

وزیر کشور پنجم خرداد با صدور حکمی، سید سلمان سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور را به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر کشور در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری تعیین کرد.

برخورد با برهم‌زنندگان نظم و آرامش در ایام انتخابات

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، چهارم خرداد در جلسه ارتباط مستقیم مردم با فرماندهان پلیس پایتخت با بیان اینکه پلیس در انتخابات بی‌طرف است، تاکید کرد که در زمینه تبلیغات انتخاباتی پلیس تابع مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود و در عین حال با هر گونه ناامنی و برهم‌زدن نظم برخورد خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − هفت =