کد خبر : 269451
تاریخ انتشار : شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
-

از یک سفر هوایی به ایران تا حکایت یک “شهربانو”ی

از یک سفر هوایی به ایران تا حکایت یک “شهربانو”ی

برگزاری نشست فیلم “شهربانو”، حضور پرویز پرستویی برای تماشای فیلم در پردیس چارسو، نمایش نسخه بازسازی شده “سفر سنگ” مسعود کیمیایی، برگزاری یادبودی برای اشکان منصوری (خبرنگار فقید) و تماشای یک مستند ویژه درباره یک سفر هوایی به ایران و.. از جمله رویدادهای چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر است.

به گزارش عصرقائم، فرشته صدرعرفایی بازیگر فیلم «شهربانو» در نشست خبری این اثر عنوان کرد: در سینما گاهی باید از چیزهایی که می‌ترسیم تقدس‌زدایی و آن‌ها را تحلیل کنیم.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، نشست خبری فیلم سینمایی «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی عصر امروز(شنبه ۸ خرداد) در گذر اجتماعات پردیس چارسو برگزار شد.

مریم بحرالعلومی که بعد از «پاسیو» با دومین فیلم بلند خود «شهربانو» در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، در ابتدای نشست خبری این فیلم با تشکر از اصحاب رسانه گفت: جای پدرم زنده‌یاد ابراهیم بحرالعلومی را در اینجا خالی می‌کنم. «شهربانو» برای من پیچیدگی‌هایی داشت که هنوز من را درگیر خود کرده است و شاید پژمان تیمورتاش به‌عنوان نویسنده بهتر بتواند آن را شرح بدهد؛ قصه زنانی که تعریف کردن ماجرایشان در هر مدیومی برای ما جذاب است.

بحرالعلومی در بخش دیگری بیان کرد: فیلمسازی گاهی آنقدر سخت می‌شود که ناخودآگاه غافلگیرت می‌کند. فیلم اول من حاصل یک دغدغه شخصی بود، اما فیلم دوم باید حرفه‌ای‌تر کار می‌شد و فیلم‌نامه‌ای خوب را می‌طلبید. از همه عوامل پشت دوربین تشکر می‌کنم.

صدر عرفایی: نگاه واقعی به زنان و جامعه

فرشته صدرعرفایی بازیگر این فیلم نیز در پاسخ به این سوال سحر عصر آزاد منتقد سینما و کارشناس نشست که آیا فیلم‌نامه، او را برای بازی در این فیلم جذب کرده است یا نه، توضیح داد: طبق روال کاری همیشگی‌ام، فیلم‌نامه برای من مهم‌تر از هر عاملی برای بازی در یک اثر است. فیلم‌نامه «شهربانو» برای من دغدغه‌مندانه و مسئولانه به نظر رسید. این فیلم به مسائل اجتماعی و اقتصادی خانواده می‌پردازد و معضلات و تلنگرهایی را به تصویر می‌کشد که امیدوارم مسئولان را هم هشیارتر کند.

صدر عرفایی درباره نگاه زنانه و به دور از کلیشه به نقش مادر در «شهربانو» و تعامل با کارگردان برای اجرای درست این وجه بیان کرد: امتیاز فیلم‌نامه «شهربانو» نگاه بسیار واقعی به جامعه است. زنان سال‌هاست نقش مهمی در تامین معیشت خانواده دارند و گاهی بار مردان را نیز به دوش می‌کشند. هم‌زمان فرزندان خود را بزرگ و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. وجه بارز این فیلم‌نامه در روایت، شرایط زنانی است که قربانی شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه ناشی از بی‌عدالتی می‌شوند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: متأسفانه فقر با خود؛ جرم، جنایت و مصیبت می‌آورد و شهربانو برای اینکه فرزندانش را امن نگه دارد، فریب می‌خورد. به‌نظرم ما باید در سینما گاهی از چیزهایی که می‌ترسیم درباره‌شان حرف بزنیم، تقدس‌زدایی و آن‌ها را تحلیل کنیم. مریم بحرالعلومی زنانه برای این فیلم زحمت کشید و مثل شهربانو بار بزرگی را به دوش داشت.

صدر عرفایی در بخش دیگری عنوان کرد: شرایط برای فیلمسازان جوان بسیار ناعادلانه است. من هرجا توانسته‌ام کمک‌شان کرده‌ام، آن‌ها مدام باید دنبال سرمایه بگردند و بهتر است بر فیلمسازان جوان بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

عباسی: از نقش‌های مکمل استقبال می‌کنم

گلاره عباسی نیز درباره ایفای یک نقش مکمل در «شهربانو» بیان کرد: ذوق زده‌ام که بعد از مدت‌ها در سینما دور هم جمع شده‌ایم. اساساً نقش‌های مکمل برای من جذاب هستند و فیلم‌نامه هم برایم اولویت دارد. دلم می‌خواست قصه شهربانو بیش از نقش خودم روایت شود و بازی کنار فرشته صدر عرفایی برایم باعث افتخار بود.

صفاری: علیرضا نقش خطرناکی برایم بود

سامان صفاری نیز که نقش علیرضا فرزند شهربانو را ایفا کرده است، گفت: خوشحالم دوباره در یک نشست خبری حضور دارم و باید بگویم خوش‌شانس بودم که نقش علیرضا را بازی کردم. علیرضا لحن متفاوتی داشت و نقش خطرناکی برای من بود.

وی افزود: تمام تلاشم این بود که تماشاگر آن را بپذیرد. احساس می‌کردم «شهربانو» باید در جشنواره ملی فیلم فجر هم نمایش داشته باشد و از بابت حضورش در بخش جهانی فجر خوشحالم. خرسندم که سینمای مستقل در کشورمان جریان دارد و امیدوارم در فجر ملی هم این جریان دیده شود.

پژمان تیمورتاش نویسنده و بهرنگ علوی دیگر بازیگر «شهربانو» نیز در ادامه نکاتی را مطرح کردند.

تیمورتاش: شهربانو از «شهربانو» جلوتر است!

تیمورتاش نویسنده این فیلم نیز توضیح داد: خوشحالم که شهربانو ساخته شد، زیرا شاهد بودم که مریم بحرالعلومی چطور برای ساخت آن به‌اصطلاح پوست انداخت و من شاهد اتفاقات این فیلم بودم. ایده این فیلم از کودکی من برمی‌آید، زمانی که خانواده‌ای که شرایط خوبی نداشتند، در همسایگی‌مان زندگی ‌می‌کردند و بعد از برگشت مادر به جمع‌شان آنجا را ترک کردند. همیشه برای من سوال بود که سرنوشت آن‎‌ها چه شده است. در واقع، مسیر تقدس‌زدایی از همان مادر، من را به سمت نگارش قصه شهربانو کشاند.

او ادامه داد: «شهربانو» را بهمن‌ماه برای اولین بار دیدم و جوری تحت تأثیر قرار گرفتم که انگار خودم آن را ننوشته‌ام! این فیلم و نقش شهربانو به‌شدت با بازی فرشته صدر عرفایی معنا می‌یابد و او یک قدم از فیلم‌نامه نیز جلوتر است.

علوی: ابراهیم، خاکستری و پایبند به اصول است

بهرنگ علوی دیگر بازیگر این اثر نیز بیان کرد: به‌نظرم همه بازیگران یکدست خوب و درست جلوی دوربین ظاهر شدند. مریم بحرالعلومی با وجود جوان بودنش، پخته عمل کرد. نقش ابراهیم نیز به‌نظرم نقشی خاکستری بود، زیرا او بر اساس محیط این‌طور شده و باز هم به برخی اصول پایبند است.

او در ادامه بیان کرد: امروز روز تولد امیر نادری است و ما با فیلم‌های او بزرگ شده‌ایم و خاطره داریم. وقتی پوستر فیلم‌هایش را در جشنواره دیدم، یاد کودکی و خاطراتم افتادم.

در ادامه؛ یوسف تیموری، بازیگر و امیر یل ارجمند، آهنگساز «شهربانو» به جمع عوامل روی سن اضافه شدند و درباره این تجربه سخن گفتند.

یک خبر رسمی از بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر
بازار فیلم سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از روز ۵ خرداد کار خود را آغاز کرده و فیلمسازان ایرانی حاضر در این بازار می‌توانند فیلم خود را به طیف گسترده‌ای از فعالان سینمایی دنیا به‌صورت رایگان بدون نیاز به نصب نرم‌افزار ارائه کنند.

طبق اعلام ستاد خبری این رویداد، باتوجه به شرایط موجود و عدم امکان برگزاری فیزیکی بازار فیلم، امسال بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت مجازی و در قالب دو بخش «اکران آنلاین فیلم» و «ملاقات‌های آنلاین» برگزار می‌شود.

در بخش اکران آنلاین فیلم، ۸۵ فیلم ایرانی شامل ۵۹ فیلم بلند و ۲۶ فیلم کوتاه حضور دارند و بیش از ۲۰۰ مهمان بین‌المللی شامل مهمانان جشنواره، داوران، خریداران و دیگر فعالان حوزه فیلم و جشنواره به تمامی این فیلم‌ها در پلتفرم سیناندو دسترسی دارند.

در دو روز اول بازار فیلم، بیش از ۱۰۰ نمایش آنلاین توسط مهمانان بین‌المللی جشنواره صورت گرفت و این نمایش‌ها همچنان ادامه دارد. مهمانان جشنواره و خریداران خارجی در صورت تمایل می‌توانند به‌صورت مستقیم با فیلمسازان و یا پخش‌کنندگان آن‌ها در ارتباط باشند. این امکان فرصت بسیار خوبی برای فیلمسازان ایرانی است تا بتوانند فیلم خود را به طیف گسترده‌ای از فعالان سینمایی دنیا، به صورت رایگان و در یک فضا ارائه کنند.

«ملاقات‌های آنلاین»، یک پلتفرم آنلاین به‌نام دلیگیت سلکت است که در قالب آن، تمامی شرکت‌کنندگان بازار جشنواره شامل صاحبان آثار فیلم‌های ایرانی، خریداران بین‌المللی، مهمانان جشنواره و دیگر فعالان بین‌المللی این حوزه امکان ارتباط با یکدیگر را دارند. این شرکت‌کنندگان می‌توانند لیستی از تمامی شرکت‌کنندگان بازار را مشاهده کرده و یا فرد موردنظر خود را جستجو کنند.

همچنین امکان جستجوی شرکت‌کنندگان بر اساس کشور، حوزه فعالیت، سمت و یا شرکت وجود دارد. به‌طور مثال، اگر فیلمسازی به دنبال پخش‌کنندگان بین‌المللی و برنامه‌ریز جشنواره‌های اروپایی باشد، به‌راحتی می‌تواند در این پلتفرم، فرد موردنظر خود را پیدا کند و با او قرار ملاقات بگذارد.

همچنین افراد می‌توانند با توجه به ساعت محلی کشور و زمان آزاد خود، درخواست‌ها را رد و یا قبول و یا به زمان دیگری منتقل کنند. تمامی قرار ملاقات‌ها به‌صورت آنلاین و تماس ویدئویی در خود پلتفرم بازار انجام می‌گیرد و افراد نیاز به نصب هیچ نرم‌افزار و یا افزونه خاصی ندارند.

تاکنون بیش از هزار قرار ملاقات میان شرکت‌کنندگان در این بازار تنظیم شده است. این ملاقات‌ها رو به افزایش است و از میان این تعداد، تنها در دو روز اول بیش از ۸۰ قرار ملاقات برگزار شده است.

نکوداشت یاد اشکان منصوری در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

مراسم نکوداشت اشکان منصوری خبرنگار سینما بعدازظهر امروز شنبه ۸ خردادماه، در گذر اجتماعات پردیس چارسو برگزار شد.

محمد صابری روزنامه‌نگار سینمایی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا گفت: امروز دور هم جمع شده‌ایم به یاد و خاطره عزیزی که در دوره‌های قبل در جمع ما حضور داشت، همراهمان بود و با او خاطره داشتیم. امسال اولین سالی است که جشنواره در غیاب او برگزار می‌شود. تک‌تک لحظاتی که خنده روی لب داشت، باعث می‌شود هنوز رفتن او را باور نکنیم، اینها نه حرف‌های احساسی که حرف دل همه ماست. اگر امروز بهانه‌ای جور کردیم تا دقایقی کنار هم باشیم، برای فقدان کسی است که نبود او انگیزه‌سوز نبود، هرچه از او مرور می‌کنیم، جز اخلاق و فعالیت حرفه‌ای چیزی یادمان نمی‌آید و این برای من حسرتی‌ست که به خود نهیب بزنم، کاش با همین خاطرات از این دنیا برویم. وقتی تصاویر وداع با او در بهشت زهرا منتشر شد، شباهت برادر اشکان به او دل خیلی از ماها را سوزاند.

ایمان منصوری، برادر اشکان در ادامه به‌صورت تلفنی روی خط آمد و بیان کرد: ممنونم از همه اهالی سینما و خبرنگاران که با ما ابراز همدردی می‌کنند.

منصوری اظهار کرد: اولین ویژگی اشکان این بود که با خانواده بسیار مهربان بود، ما را بسیار دوست داشت. او هیچ‌وقت اهل خودنمایی نبود، سعی می‌کرد در کارهایش موفق باشد. آدم صبور، مهربان، دستگیر و … بود. او همیشه دوست داشت که پیشرفت کند و این آرزو را برای همه داشت. دوست داشت در کنار همه مهربان باشد و کسی از دست او ناراحت نشود. مصیبتی که پیش آمد، ناراحت‌کننده است و واقعا نمی‌دانم چه بگویم.

او مطرح کرد: برادرم با بدن سالم به بیمارستان رفت اما دوست دارم بدانم وقتی یک فرد به‌صورت سالم به بیمارستان می‌رود، چرا در حین بستری باید به کرونا مبتلا شود؟ یک روز قبل از عمل، نتیجه کرونای او منفی بود اما در بیمارستان که تست گرفتند تست او مثبت شد، این موضوع برای ما حل نشده است.
صابری در پایان گفت: دم همه دوستان اشکان گرم که نذری تحت عنوان «نذر رفاقت» ترتیب دادند و این حرکت سمبل رفاقت بود. اما امیدوارم به بهانه‌های قشنگ‌تر، دور هم جمع شویم، به بهانه توفیقات نه فقدان‌ها.

مرور خاطرات اولین سفر هوایی به ایران
سعید فیروزآبادی نویسنده، محقق و مترجم پیشکسوت با حضور در پردیس چارسو، فیلم «سفر هوایی من به ایران» ساخته والتر میتل هولتسر را معرفی کرد.

فیلم سینمایی «سفر هوایی من به ایران» به کارگردانی والتر میتل هولتسر از سوئیس امروز (شنبه ۸ خرداد) در سالن ۴ پردیس چارسو نمایش داده شد.

سعید فیروزآبادی نویسنده و محقق، با معرفی این اثر گفت: علت دعوت من برای معرفی فیلم «سفر هوایی من به ایران»، این است که کتاب آن را که هنوز به دلیل قصور ناشر به چاپ نرسیده است، به فارسی ترجمه کرده‌ام. هولتسر که در مقطعی مسئول تلگراف‌خانه اصفهان بود، یک عکاس خوب اهل سوئیس است و در سال ۱۹۱۹ خلبان شده است.

همچنین مدتی افسر ارتش سوئیس و وظیفه‌اش عکاسی هوایی بوده و در سفر به ایران نیز تصاویر جذابی را ثبت کرده است. در سال ۱۳۳۰، وقتی ایران دستخوش تحولات دوره پهلوی اول است و رضاخان هنوز شاه نشده، او از شرکت «یونکرس» برای تأسیس خطوط هوایی در ایران درخواست می‌کند.
وی ادامه داد: هولتسر سفر خود را از سوئیس آغاز کرده و به ایتالیا می‌رسد. سفر بعدی او به یونان است و دو هفته در آنکارا می‌ماند و اجازه عبور از این کشور نمی‌یابد و هرگونه تلاش برای حضور در ایران از سوی او بی‌نتیجه می‌ماند تا اینکه او به کمک انگلیس و فرانسه به ایران سفر می‌کند و عکس‌ها و نقشه‌هایی از ایران تهیه می‌کند. او از بخش هایی از ایران عکاسی می‌کند که شاید هنوز هم ناشناخته مانده است، قبل از ورود به تهران، او در منطقه‌ای از ورامین، هواپیمای خود را که به مشکل خورده است، می‌نشاند و به سفارت آلمان در تهران می‌آید تا کمک بگیرد.

این نویسنده بیان کرد: من درباره این دوران، چهار سفرنامه کار کرده‌ام و به وضعیت و شرایط زندگی آن زمان تأسف می‌خوردم. هولتسر همچنین اولین فردی بود که در ایران سفر هوایی را تجربه کرد و از تهران به بوشهر رفت. او از دماوند تصاویر فوق‌العاده‌ای دارد که تلاش ما از سفارت سوئیس برای گرفتن آن‌ها بی‌نتیجه ماند و به نظرم وظیفه کتابخانه ملی است که دریافت این عکس‌ها را پیگیری کند.

سفر سنگ مسعود کیمیایی جان گرفت

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما، میترا حجار بازیگر سینما و شادمهر راستین فیلم‌نامه‌نویس با حضور در پردیس چارسو، فیلم «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی را معرفی کردند.

شادمهر راستین مدیر باشگاه و کارگاه‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در ابتدای این جلسه معرفی گفت: «سفر سنگ» جزو فیلم‌های مرمت‌شده‌ای است که در این دوره نمایش داده می‌شود. این فیلم در سال ۵۷ ، هنگام نمایش مشکلاتی داشت که به همت فیلم‌خانه در نسخه فعلی، این مشکلات موسیقی و تصاویر برطرف شده است.

در ادامه هوشنگ گلمکانی با بیان این‌که نمی‌داند دیدن این فیلم در این حال‌وهوا چه تأثیری دارد، اظهار کرد: این فیلم سال ۵۷، پیش از انقلاب اکران شد و نمایش آن در آن روزها اتفاق مهمی بود. ده سال قبل از ساخت «سفر سنگ»، فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی که فیلمی با فضایی روستایی و عرفانی بود، از سوی نگاه رسمی دچار مشکل شد و بسیار عجیب بود که دستگاه رسمی وزارت ارشاد وقت برای فیلمی مثل «سفر سنگ» سرمایه‌گذاری می‌کند.

او با تأکید بر این که «سفر سنگ» فیلم مورد علاقه‌اش نیست، افزود: سال ۵۷ فیلم را دیدم و دوست نداشتم، بعدها هم دو، سه بار دیگر نسخه کامل فیلم را دیدم اما دوبله فیلم اذیتم می‌کرد. همان‌طور که از دوبله فیلم «کندو» اذیت می‌شدم.

این منتقد سینما با اشاره به هدف ساخت «سفر سنگ» گفت: گرچه هدف فیلم شعار دادن بوده است اما نحوه این شعار دادن، اذیت می‌کند. البته مسعود کیمیایی به شیوه‌های بازی گرفتن از بازیگران معروف است و در شماره اخیر مجله فیلم مصاحبه‌ای با سعید آقاخانی داشتیم و او درباره تأثیر کیمیایی در بازیگری‌اش به جمله‌ای از این کارگردان اشاره می‌کند که تأثیر بسیاری روی او داشته و آن جمله کیمیایی این است: «اگر عشق نباشد، تعهد نیست». جمله‌ای مفهومی که به یک بازیگر در بازی بهتر کمک کرده است.

گلمکانی با بیان این‌که راهنمایی‌های کیمیایی برای بازی گرفتن از بازیگران جالب ‌توجه است، ادامه داد: در مصاحبه‌ای که با سعید راد درباره بازی در «سفر سنگ» و تأثیر کیمیایی بر بازی‌اش داشتم، این بازیگر به جمله‌ای از کیمیایی اشاره کرد که گفته بود گام‌هایش را بلند و کلنگی بردارد.

میترا حجار هم در ادامه به اکران موفق این فیلم در سال ۵۷ ، اشاره کرد و گفت: فرزانه تأییدی دومین همکاری‌اش را با مسعود کیمیایی در این فیلم داشته و هوشنگ بهارلو، فیلمبردار، فقط در این فیلم با کیمیایی همکاری کرده است. فیلمی که انقلاب ایران را پیشگویی کرده است و محمدرحیم اخوت درباره آن می‌گوید: «سفر سنگ» فیلمی است که فیلمساز به‌درستی در آن انقلاب را پیش‌بینی کرده است، بدون آن‌که بخواهد و بگوید که چه می‌شود.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − ده =