کد خبر : 269331
تاریخ انتشار : شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
-

یک استاد دانشگاه: احتمال توافق وجود دارد

یک استاد دانشگاه: احتمال توافق وجود دارد

یک استاد دانشگاه گفت: مذاکره‌کنندگان کشورمان در وین باید این مساله را در نظر داشته باشند که مبادا ایران گام‌های رو به عقب در تعهدات هسته ای بردارد بدون اینکه آمریکا تحریم‌ها را به یک‌باره لغو کند.

به گزارش عصرقائم، مجید عباسی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو ، با اشاره به مذاکرات وین با بیان این که “ایران در این مذاکرات خواسته های معقولی را مطرح کرد و رهبری هم بر این تاکید کردند که ایالات متحده آمریکا باید یک‌باره تمامی تحریم‌های مرتبط با مساله هسته ای را رفع کند و بعد اجازه پیدا کند به برجام برگردد” گفت: آمریکایی ها ابتدا از پذیرش رفع تمامی تحریم ها استنکاف کردند، بعد قرار شد که آمریکا اجازه دهد ایران فروش نفت داشته باشد و برخی از سرمایه‌های بلوکه شده ما آزاد شوند که این هم مورد قبول طرف ایرانی قرار نگرفت. در مرحله بعد پیشنهاد کردند که رفع تحریم ها گام به گام انجام شود ولی این هم مورد توافق ایران قرار نگرفت. الان تا جایی که می دانیم این مساله مذاکره می شود که آمریکا به یک‌باره تحریم ها را بردارد یا بخش اعظم آنها را بردارد و برای برداشتن بقیه آنها مهلت بگیرد، چون برخی از تحریم ها به مجوز کنگره نیاز دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه ایران از مذاکراتی که به توافق هسته ای با کشورهای گروه ۱+۵ انجامید اظهار کرد: متاسفانه تجربه برجام برای ما خوب نبود، در حالی که می توانست نقطه آغازی برای مذاکره ایران و آمریکا بر سر مسایل دیگر شود. در مذاکرات وین هم مذاکره‌کنندگان باید در نظر بگیرند که مبادا مشکلی که در برجام اتفاق افتاد، اینجا هم روی دهد یعنی آمریکا به راحتی از تعهداتش سرباز زند و نتوان در برابر آن اقدامی انجام داد.

عباسی تصریح کرد: مذاکرات وین هنوز در ابهام است ولی خبرهایی که از جانب رییس جمهور کشورمان اخیرا مطرح شده است و در رسانه های گروهی شاهد هستیم، احتمال توافق وجود دارد.

وی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات وین گفت: متاسفانه اتفاقی که در دولت فعلی افتاده است، اینکه اقتصاد و معیشت مردم به برجام گره زده شد از این رو طبیعی است وقتی مذاکره انجام می شود به لحاظ روانی این پیام به مردم داده می شود که اوضاع رو به بهبودی می رود.

این استاد دانشگاه افزود: طبیعی است که دولت فعلی تلاش می کند در همین دولت مذاکره درباره برجام به نتیجه برسد و ناکام از آن خارج نشود. معتقدم قطعا مذاکرات و نتایج آن بر انتخابات ریاست جمهوری تاثیر دارد و نتیجه آن به لحاظ روانی در جو جامعه و قیمت ارز و غیره اثر می گذارد. موفقیت در مذاکرات وین به سود جناح یا جناح هایی است که با دولت فعلی همسو هستند.

عباسی در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات در دولت فعلی به هر دلیل به نتیجه نرسید سرنوشت آن در دولت آینده چه خواهد شد؟ گفت: معتقدم اگر این دولت در مذاکرات بازگشت به برجام و لغو تحریم ها علیه ایران به نتیجه نرسید، دولت بعدی باید مذاکرات را ادامه دهد اما با این پیش فرض که تحریم‌ها یک جا برداشته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − 6 =