کد خبر : 269268
تاریخ انتشار : شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
-

منابع آهن مورد نیاز برای بدن را بشناسید

منابع آهن مورد نیاز برای بدن را بشناسید

آهن برای تولید هموگلوبین که نقش حمل اکسیژن از ریه ها و انتقال آن به سراسر بدن را دارد، مورد نیاز است. کمبود آهن می تواند به این معنی باشد که شما قادر به تولید گلبول های قرمز حامل اکسیژن کافی نیستید. بنابراین ممکن است شما احساس خستگی و ضعف کنید.

به گزارش عصرقائم، آهن برای تولید هموگلوبین که نقش حمل اکسیژن از ریه ها و انتقال آن به سراسر بدن را دارد، مورد نیاز است. کمبود آهن می تواند به این معنی باشد که شما قادر به تولید گلبول های قرمز حامل اکسیژن کافی نیستید. بنابراین ممکن است شما احساس خستگی و ضعف کنید.

دفع یا از دست دادن آهن در خانم ها به دلایل مختلف مانند عادت ماهیانه بیشتر از مردان است. خون ریزی های شدید در دوره عادت ماهیانه وضعیت آهن بدن را بدتر می کند و به مرور کم خونی فقر آهن ایجاد می شود. بنابراین نیاز آن ها به غذاهای دارای آهن بیشتر است تا میزان از دست رفته آن را به بدن خود برگردانند.

در ادامه به شما بهترین خوراکی هایی که آهن مورد نیاز بدنتان را تامین می کنند معرفی می کنیم.

جگر

جگر منبع خوبی برای انواع ویتامین ها و عناصر مختلف به شمار می رود و ویتامین های گروه B به خصوص B1،B2 و B6 را هم دارد. همچنین منبع بی نظیری برای ذخیره اسیدفولیک، ویتامین B12 و آهن محسوب می شود. هر ۱۰۰ گرم جگر حاوی حدود ۱۷٫۹ میلی گرم آهن است.

لوبیا

لوبیا سفید یکی از منابع گیاهی آهن است. نصف پیمانه لوبیا سفید بیش از ۳ میلی گرم آهن دارد. این مقدار از لوبیا حاوی ۶ میلی گرم فیبر و ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم هم هست. لوبیا سفید سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین B و آنتی اکسیدان است.

عدس

عدس غنی از ویتامین ب-کمپلکس مانند فولات یا اسید فولیک است. مصرف اسید فولیک در زنان باردار، برای پیشگیری از تولد کودک ناقص، بسیار موثر است.

همچنین آهن موجود در عدس به تشکیل سلول های قرمز خون کمک می کند .

اسفناج

اسفناج همواره یکی از منابع توصیه شده برای تامین آهن مورد نیاز بدن بوده و به خصوص برای افرادی که کمبود آهن دارند پیشنهاد می شود.

طبق بررسی های انجام شده، در هر ۱۰۰ گرم اسفناج خام ۲/۷ میلی گرم آهن وجود دارد، این رقم برای اسفناج پخته شده (آب پز شده) چیزی حدود ۳/۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم اسفناج است. همان طور که مشاهده کردید میزان آهن اسفناج پخته بیشتر از نوع خام آن است.

ماهی تن و ساردین

ماهی تن از جمله مواد غذایی سرشار از آهن است و هر قوطی آن، بیش از ۲/۳ میلی گرم آهن دارد. این ماده غذایی پتاسیم، ویتامین B، کمی ویتامین D و سدیم دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + هفده =