کد خبر : 269394
تاریخ انتشار : شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
-

اثربخشی روشی برای درمان مشکلات بلع بیماری پارکینسون

اثربخشی روشی برای درمان مشکلات بلع بیماری پارکینسون

یک دانشجوی دکترای تخصصی گفتاردرمانی در پژوهشی که برای نخستین بار در جهان انجام شده با استفاده از شیوه نامه جدید به بررسی اثربخشی ترکیبی تحریک الکتریکی (tDCS) و درمان رایج بلع بر بهبود اختلال بلع بیماران مبتلا به پارکینسون پرداخت.

به گزارش عصرقائم،  علی‌اکبر دشتله ئی، دانشجوی دکترای تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با راهنمایی دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی، در یک پژوهش که برای اولین بار در جهان و با استفاده از پروتکلی جدید در بیماران مبتلا به پارکینسون طراحی و انجام شد، به بررسی اثربخشی درمان ترکیبی تحریک الکتریکی (tDCS) و درمان رایج بلع بر بهبود اختلال بلع بیماران مبتلا به پارکینسون پرداخت.

دشتله ئی در توضیح ضرورت انجام این پژوهش با اشاره به شیوع یک‌درصدی این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال و با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کشور طی سال‌های آتی و متعاقباً افزایش مبتلایان به این بیماری افزود: یکی از مشکلات شایع در بیماران پارکینسون، اختلال بلع است که حدوداً در بیش از ۸۰ درصد از این بیماران در طول دوره بیماری، گزارش‌شده است.

وی تصریح کرد: اختلال بلع عوارض متعددی همچون کاهش وزن، کمبود آب بدن و عفونت ریه ناشی از آسپیراسیون در این بیماران به وجود می‌آورد و حتی در حدود ۳۰ درصد گزارش‌شده است که عفونت ریه در بیماران پارکینسون می‌تواند منجر به فوت این بیماران شود. بنابراین درمان اختلال بلع و پیشگیری از عوارض آن می‌تواند کمک شایانی به این بیماران کند و در کیفیت زندگی آن‌ها اثر مطلوبی داشته باشد.

وی در ادامه در توضیح نتایج این پژوهش گفت: نتایج مطالعه نشان داد درمان ترکیبی اختلال بلع می‌تواند باعث ماندگاری اثرات مطلوب درمان و بهبود عملکرد بلع در این بیماران شود و از طرفی با ماندگاری نتایج درمانی، هزینه‌های درمانی را در این بیماران را کاهش می‌دهد.

توضیح اینکه این پژوهش زیر نظر پروفسور مایکل نیچه، رئیس دپارتمان روانشناسی و علوم اعصاب مرکز تحقیقاتی لایبنیتز شهر دورتموند آلمان به‌عنوان استاد مشاور پایان‌نامه انجام شد. وی از سال ۲۰۰۰ با مطرح کردن اثربخش بودن تحریک الکتریکی(tDCS) بر قشر حرکتی مغز برای اولین بار، به‌عنوان فردی پیشگام، زمینه‌ساز تحولات بزرگ و جدیدی در این حیطه محسوب می‌شوند.  وی از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان استاد مدعو گروه گفتاردرمانی در این دانشکده مشغول فعالیت است و در برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین استاد مشاور پایان‌نامه‌های دانشجویان دکترای تخصصی همکاری دارد.

پروفسور نیچه ضمن تأیید نتایج پژوهش انجام‌شده، این مطالعه را در نوع خود مطالعه‌ای بی‌نظیر و موفق در زمینه درمان اختلال بلع در بیماران پارکینسون توصیف کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نتایج این پژوهش در دو مجله  Experimental and clinical sciences(EXCLI Journal) و Archives of Neuroscience به چاپ رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =