کد خبر : 269069
تاریخ انتشار : جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۱۵
-

مواضع ۷ رجل انتخابات در موضوع اقتصاد و را برون‌رفت از شرائط کنونی

مواضع ۷ رجل انتخابات در موضوع اقتصاد و را برون‌رفت از شرائط کنونی

اظهارات، شعارها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حاکی از آن است که مسئله اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم دغدغه اصلی کاندیداها و از ضرورت‌های اصلی اداره کشور است.

به گزارش عصرقائم، بی‌تردید اقتصاد، اصلی‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی است. ناکارآمدی و بی‌عملی دولت تدبیر و امید طی ۸ سال گذشته که منجر به تورم‌های چند صددرصدی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و همچنین بروز و ظهور گرانی‌های سرسام‌آور کالاهای اساسی شده است، در شرایط کنونی اقتصاد را در صدر مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین پرضریب‌ترین مؤلفه تاثیرگذار در جذب آرای عمومی قرار داده است.

نگاهی به اظهارات و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به ویژه شعارها، مواضع و بیانیه‌های برخی نامزدها در روز ثبت‌نام حاکی از آن است که آنان نیز به این واقعیت مهم توجه داشته و در نظر آنان، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی دغدغه مهم نامزدها و ضرورت اصلی برای اداره کشور است.

حضور حجت‌الاسلام رئیسی در بازار تهران
بر همین اساس بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز اول تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، «بازار» را به عنوان اولین محل حضور اجتماعی خود تعیین کرد. او ظهر دیروز چهارشنبه ۵ خرداد در بازار تهران حاضر شد و با مردم و بازاریان گفت‌وگو کرد.
رئیسی همچنین در نشست اتاق‌های سه‌گانه و فعالان اقتصادی حضور پیدا کرد تا این پالس را به جامعه بدهد که دغدغه اصلی‌اش حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور است.
وی طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: باید سالی چند مرتبه با فعالان اقتصادی جلسه داشت و من این آمادگی را دارم در دولت خود این نشست‌ها را ادامه دهم.
رئیسی افزود: قانونمداری به‌عنوان یک اصل مهم در کشور باید اجرا شود و بنده درصدد هستم قانون بهبود فضای‌ اشتغال را در دولت مردمی و ایران قوی به خوبی اجرا کنیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به دغدغه مردم که مسائل اقتصادی است، روندی را برای این مسئله دنبال می‌کنیم یک شناخت مسئله، دو شناخت راه‌حل و راهکار، سوم تعیین اولویت‌ها و چهارم در میدان عمل میدان‌داری کردن است؛ یعنی در اتاق جلسات ننشستن و همراه و همکار بودن با میدان‌داران صحنه است.

ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد؛
ضرورت تشکیل تیم اقتصادی قوی و هماهنگ
رئیسی افزود: ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد و از الزامات اقتصاد قوی تیم اقتصادی دولت است که باید قوی، کارآمد و یکدست باشد برای این امر یک کارشناسی قوی شدن لازم است تصمیمات لحظه‌ای ثبات را از اقتصاد می‌گیرد و از الزامات اقتصاد قوی، ثبات است.

نمی‌توان بازار را دستوری اداره کرد
کاندیدای انتخابات ادامه داد: معتقدیم نمی‌توان بازار را دستوری و در اتاق‌های دربسته اداره کرد بازار باید در تصمیمات اقتصادی نقش داشته باشد.
وی گفت: من یک مدیر میدانی هستم و اولین نشستم در سفرهای استانی با تولیدکنندگان بوده است؛ وقتی نیاز و شعار اصلی تولید بود، تولید باید مسئله اول باشد؛ به همین دلیل به قضات و دادستان‌ها دستور دادم که تولید باید در اولویت باشد و نباید دچار وقفه شود.
رئیسی با بیان اینکه ارزپاشی در بازار و خزانه خالی است، هردو غلط است، تاکید کرد: باید گذاشت که بازار در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دخیل باشد و نباید در اتاق دربسته تصمیم‌گیری کرد.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نباید طوری عمل کنیم که یک روز جوجه‌ها زنده زنده کشته نشوند و یک روز مردم در صف مرغ باشند، گفت: باید مدیریت صورت گیرد اگر درست مدیریت شود امکانات و ذخایر کشور امکان حل مسئله را دارد.

به تعامل با همه دنیا
برای حل مسائل اقتصادی باور داریم
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان ضمن اعلام آمادگی برای اخذ پیشنهادات و راهکارهای کتبی اعضای حاضر در جلسه گفت: ما به تعامل با همه دنیا برای حل مسائل اقتصادی باور داریم کشورهای منطقه باید در اولویت باشد و با دنیا نیز در ارتباط باشیم.

دغدغه بورسی قاضی زاده هاشمی
مشکل بورس را می‌شود سه روزه حل کرد
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز روز گذشته در نشست خبری به تشریح برنامه‌های خود برای اداره کشور پرداخت.
وی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ‌اشاره کرد و گفت: نباید نان و آب مردم را به گروگان گرفت.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در تمام سیزده سال خدمتم در روستاها و حاشیه‌های شهر در کنار مردم بوده‌ام گفت: ما با مردم بوده‌ایم، در کنار آنها خوشحال شدیم و همراه آنها غم را تجربه کردیم. در دولت سلام، امیدوارم بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، این خدمت و قرار ما با مردم موقتی نیست.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز نظام سلطه از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند و این فقط مربوط به ایران نیست با بسیاری از کشورها اینگونه برخورد می‌کنند. امروز سلاح جنگ فقط موشک نیست و قدرت در عرصه نظامی کافی نیست. امروز اگر به دنبال پیروزی هستیم باید در اقتصاد، قدرتمند باشیم.

ضرورت ایجاد شفافیت و جلوگیری از اقتصاد «دزدپرور»
قاضی‌زاده هاشمی خاطر نشان کرد: فسادستیزی و ایجاد شفافیت و جلوگیری از اقتصاد «دزدپرور» آغاز این قدرتمند شدن است؛ باید این شکوفایی ذره ذره شکل بگیرد.
وی اظهار داشت: البته ما در اقتصاد، موضع انفعالی نداریم و برنامه‌های جدی داریم، برای برون‌گرایی به‌ویژه ارتباط با کشورهای همسایه طرح داریم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: متاسفانه در دولت‌های قبل شاهد این برنامه‌ها نبودیم حتی این اواخر عملاً جیب مردم را می‌زدند و به جای آنکه دولت فدای مردم شود مردم فدای دولت شدند.
سه روزه می‌شود مشکل بورس را حل کرد
قاضی‌زاده هاشمی معضل بورس را قابل حل دانست و گفت: سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس‌جمهور نیاز دارد، من در مورد بورس شکایت کردم و بازخواست کردم. این مسیر را رها نمی‌کنم و امیدوارم در روزهای ابتدایی دولت سلام مشکل بورس حل شود.

رضایی: باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم
روز گذشته همچنین محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی خاطرنشان کرد: آمده‌ام تا با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، با اراده یکایک ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.
وی نوشت: ملت بزرگ ایران، برای ساختن آینده روشن و آرام و کشوری جذاب در جهان، با تمسک به خون همرزمان شهیدم و تمام شهدای تاریخ این مرز و بوم که پاسدار این میراث بوده‌اند، با شما پیمان می‌بندم که تمام تلاش خویش را در جهت احیای اقتصاد و خروج کشور از دور باطل مدیریت ناکارآمد به‌کار گیرم.
محسن رضایی افزود: نگهبانان دائمی ایران و انقلاب، مردم هستند. مردم سالاری به معنای احساس مثبت ملت به صندوق رأی و انتخابات است. در کنار آن، باید مردم‌سالاری اقتصادی را احیا کنیم و کشور را از شر تبعیض و فقر نجات دهیم. آمده‌ام تا دولت مردم را تشکیل دهم و رئیس‌جمهور همه شما باشم نه یک جناح خاص.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ملت بزرگ ایران شاهدند که بیش از ۲۰ سال است درباره معیشت مردم و آینده اقتصاد ایران هشدار می‌دهم. در تدوین و ابلاغ سیاست‌های اقتصادی کشور مشاوره دادم. دولت‌ها کاری نکردند. این بار آمده‌ام تا با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای،‌ با اراده یکایک شما ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهیم.

سعید جلیلی: رسیدگی به مسائل معیشتی
حداقلی‌ترین کار دولت آینده است
علاوه‌بر این، سعید جلیلی که در فهرست ۷ نفره داوطلبین تأیید صلاحیت شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد نیز این روزها دغدغه‌اش حل مسائل اقتصادی کشور است. او می‌گوید «در شرایط فعلی فشار اقتصادی، رسیدگی به مسائل معیشتی حداقلی‌ترین کار دولت آینده است و در گام‌های بعد دولت باید برنامه ویژه‌ای برای تحول در زمینه رفاهی-تفریحی جامعه داشته باشد.»
جلیلی که طی روزهای گذشته، از طرحی تحت عنوان «طرح وان» رونمایی کرده است در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: طرح وان، طرح ابتکاری دولت سایه در رابطه با نحوه تخصیص یارانه انرژی و بنزین به مردم است که در سال ۹۸ مورد پذیرش سران قوا قرار نگرفت و طرح فعلی اجرا شد. این طرح تنها از منظر فواید اقتصادی آن لحاظ نشده بلکه جنبه‌های تخصصی انرژی و جنبه‌های فنی اجرایی توسط کارشناسان ما کامل بررسی شده است. اجرای سریع این طرح نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و سنگین ندارد.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: چرا فردی به خاطر اینکه خودرو ندارد از سهم انرژی برخوردار نباشد و کسی که دارای چند خودرو است، از این منابع سهم چند برابری دریافت کند؟ هر ایرانی باید سهم برابر با دیگری داشته باشد.
جلیلی اظهار داشت: به دلیل روند مثبتی که در بانکداری الکترونیک داشتیم، الان تقریباً هر خانوار ایرانی یک شماره حساب و کارت بانکی دارد که با همان کارت و یک گوشی ساده و غیر هوشمند می‌تواند از این طرح برخوردار شود و سهم خود را مدیریت کند.
وی در مطلب دیگری با‌اشاره به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت تدبیر و امید نوشت: ۱۸ میلیارد دلار از بیت‌المال هدر رفت چون تجارب گذشته برای مبارزه با فساد را کنار گذاشتند.
جلیلی همچنین با بیان اینکه «با الفاظ و طعنه به دیگران جلوی فساد گرفته نمی‌شود» یادآور شد: اوایل مسئولیت مثلاً فسادها صد میلیاردی باشد، اواخر مسئولیت‌شان ۱۲ هزار میلیاردی باشد، معلوم می‌شود جایی ایراد داشته است.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین افزود: ما امروز در همین شرایط تحریم در برخی عرصه‌های هایتک صادرات داریم. همین کشورهای اروپایی که شما را تحریم کردند، چون کشور چنین توانمندی دارند حاضرند از شما کالای هایتک وارد کنند،‌ بعد برخی می‌گویند ما پوست بز تهاتر کنیم؟!

زاکانی و سؤالات جدی اقتصادی
از بانیان وضع موجود
علیرضا زاکانی، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری هم که از همان روز اول اعلام کرده بود برای مبارزه با اشرافیت و فساد آمده است، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در مطالبی بر ضرورت حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تاکید کرد.
وی در مطلبی نوشت: کشورداری و تحول اقتصادی نه با قانون شکنی، نه با حرف درمانی، نه با سستی و بیگانه‌پرستی، نه با غفلت از ظرفیت‌های داخلی و نه با تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای میسر نخواهد شد.
زاکانی پیش از اعلام اسامی نهایی داوطلبین انتخابات ریاست‌جمهوری هم نوک پیکان انتقادات خود را به سمت بانیان وضع موجود نشانه رفت و با بیان اینکه «زنگ حساب است و باید به سؤالات جدی پاسخ دهد» مسائلی مانند «نرخ دلار ۴۲۰۰ و آتش زدن میلیاردها دلار»، «علت نابود کردن سرمایه مردم در بورس»، «تقلیل ستاد اقتصاد مقاومتی به قرارگاه مرغ!» و «فساد اقتصادی نزدیکان و منصوبان دولت» را به عنوان سؤالات جدی از مسئولان دولت تدبیر و امید مطرح کرد.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در مطلب دیگری اظهار داشت: «دو قطبی انتخابات امروز، میز قدرت‌پرستی در برابر حضور جهادی در میدان خدمت رسانی و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض است» و «مردم به جای کنترل از راه دور و پشت میزی، حضور در میدان حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهند.»

همتی: دغدغه اصلی من اقتصاد کشور
و معیشت مردم است
عبدالناصر همتی نیز از دیگر داوطلبین انتخابات ریاست‌جمهوری است که دیروز در گفت‌وگویی با بیان اینکه دغدغه اصلی من اقتصاد کشور و معیشت مردم است، اظهار کرد: شرایط اقتصادی مردم اصلاً خوب نیست و من معتقدم می‌شود این مسائل را حل کرد.

شرایط اقتصادی مردم اصلاً خوب نیست
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم که به وضعیت موجود اعتراض دارند و مطمئن هستم که می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.
وی افزود: برای اقتصاد برنامه دارم و مطمئنم که قابل تحقق است و حتماً با یک تعامل جدی، عقلانیت درست و کارآمدی دولت می‌توانیم به آن برسیم.
همتی با تاکید بر اینکه من به عنوان یک صدای سوم آمدم، گفت: من می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم که به وضعیت موجود اعتراض دارند و مطمئن هستم که می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با‌ اشاره به لزوم داشتن تعامل برای انجام امور اظهار کرد: با تعامل کارهای بسیاری می‌توان انجام داد من مطمئنم از داخل خانه تا کل دنیا با تعامل می‌توان مشکلات بسیاری را حل کرد.
همتی یادآور شد: یکی از دلایل ناموفقیت ما در اقتصاد همین نداشتن تعامل لازم چه در بین مردم چه در میان نیروهای سیاسی و چه در بین نهادهای مختلف و چه در ارتباط با کشورهای مختلف داشتیم و می‌شود بسیار سریع اقتصاد کشور را جمع و جور کرد.

مهرعلیزاده: اولویت امروز کشور مسئله اقتصاد است
محسن مهرعلیزاده، استاندار اسبق خراسان و اصفهان که عزم پاستور کرده و شورای نگهبان هم صلاحیت او را احراز کرده، اولویت امروز کشور را مسئله اقتصاد می‌داند.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری که روز گذشته برای نامزدهای رد صلاحیت شده اصلاحات در توییتر مشغول هشتگ زدن بود، ماه گذشته و پس از ثبت‌نام در انتخابات در گفت‌وگویی اظهار داشت: امروز اولویت کشور اقتصاد است.
وی بعد از ثبت‌نام، در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: فقر، تنگدستی، بیکاری، برخی شکاف‌های اجتماعی در طول چندین سال گذشته ایجاد شده است فاصله طبقاتی بسیار آشکار و غیرقابل تحمل و باور شرایطی را به وجود آورده است تا دولتی که امسال تشکیل خواهد شد با اولویت‌های اقتصادی باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه حذف برخی اقلام از سفره مردم ریشه در ضعف‌های مدیریتی دارد که باید به شکل اساسی اصلاح شود، تصریح کرد: امروز اولویت کشور اقتصاد است، اما برای رفع مشکلات اقتصادی باید به‌دنبال ریشه‌کن شدن فقر، تنگدستی و جلوگیری از تشدید وضعیت فعلی باشیم. باید رئیس‌جمهور آینده عمل‌گرا و آشنا به مسائل مدیریتی خرد، میانی و کلان در زمینه‌های مختلف کشورداری باشد.
برنامه من اقتصادمحور است
مهرعلیزاده هم‌چنین گفت: نام دولت بنده، «تحول و عدالت» است تحول در راستای مسائل اقتصادی و اجتماعی و با محوریت تأمین معیشت لازم برای زندگی برازنده ایرانی است برنامه من اقتصادمحور است و تلفیقی نیست بر مبنای یک تفکر مشخص اقتصادی تهیه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 − 4 =