کد خبر : 268895
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
-

کاهش قدرت بیان کودکان و نوجوانان در پاندمی کووید۱۹

کاهش قدرت بیان کودکان و نوجوانان در پاندمی کووید۱۹

یک روانشناس با اشاره به محدود شدن ارتباطات نوجوانان و کودکان به فضای مجازی در ایام پاندمی کووید ۱۹ و کاهش قدرت بیان و اعتماد به نفس آنها در برقراری ارتباط، گفت: انسان در ارتباط به شکوفایی می‌رسد و امکان برقراری ارتباط در ایام پاندمی کووید ۱۹ برای کودکان و نوجوانان به شدت کاهش یافته اما ریشه اعتماد به نفس قوی و یا ضعیف افراد به درون خانواده باز می‌گردد. بنابراین این والدین هستند که باید از کودکی اعتماد به نفس برقراری ارتباط و بیان نقطه نظرات را درون فرزندان خود ایجاد و در نوجوانی آن را تقویت کنند.

به گزارش عصرقائم، شبنم طلوعی در گفت‌وگو ، اظهار کرد: وقتی نوجوان به مرحله هویت یابی و استقلال می‌رسد اما والدین همچنان همانند دوران کودکی بجای تعامل با او شروع به نادیده گرفتن نقطه نظرات او و دستور دادن به نوجوان می‌کنند، تنها نتیجه حاصله “لجبازی” نوجوان با والدین است.

وی همچنین این را هم گفت: هنگامی که والدین تمام ابعاد شخصیتی و توانایی نوجوان را نادیده می‌گیرند و به نوعی تنها بر کم‌کاری‌های او تمرکز می‌کنند در نهایت فرزند کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس را تجربه خواهد کرد.

طلوعی معتقد است که عدم تایید کودک و نوجوان از سوی والدین منجر به ایجاد زمینه تایید آنها از سوی عوامل بیرونی و فضای مجازی می‌شود. چه بسا افراد با سوءاستفاده از این موقعیت به کودک و نوجوان نزدیک شوند و والدین ناخواسته به تضعیف عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندان خود کمک کنند.

این روانشناس به بیان نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان در برقراری ارتباط پرداخت و ادامه داد: می‌توان گفت کودک و نوجوانی که اعتماد به نفس پایینی دارد در جمع صحبت نمی‌کند، از دوستان و هم‌سالان خود دوری می‌کند، تمایل به تنها بازی کردن و تنها درس خواندن دارد، علیرغم آگاهی نسبت به ضعف‌های خود اما دوستان و اطرافیان را در بروز مشکلات مقصر می‌داند و در نهایت یا دوستان کمی دارد و یا هیچ دوستی ندارد؛ از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت متزلزل شدن اقتدار والدین نزد فرزندان در کاهش و افزایش اعتماد به نفس آنها، خاطر نشان کرد: خانواده و اقتدار آن مظهر عزت، هویت و اعتماد به نفس کودک و نوجوان است. از این رو با متزلزل شدن عزت پدر و مادر درون خانواده حتی به واسطه مسائلی نظیر جدایی؛ به راحتی زمینه متزلزل شدن هویت و اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندان و تبدیل شدن آنها به افرادی توخالی فراهم می‌شود.

طلوعی با بیان اینکه والدین باید سه مولفه اصلی بازی، اسباب بازی و هم‌بازی را از دوران کودکی برای فرزندان خود تامین کنند، گفت: مجازی شدن ارتباطات و کاهش ارتباطات حقیقی این سه مولفه اصلی کودکان را نیز زیر سوال برده است و منجر به کاهش تبادل اطلاعات و اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان شده است. داشتن دوست، همراه و برقراری ارتباط با دیگران به نوعی حمایت‌های اجتماعی محسوب و این حمایت‌های اجتماعی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، منجر به کاهش استرس و اضطراب افراد نیز می‌شوند.

این روانشناس در پایان با تاکید بر اهمیت ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در کودکی و نوجوانی توسط والدین، افزود: اعتماد به نفس آنقدر مهم است که فرد مطابق با آن در جامعه حاضر می‌شود و دست بر انتخاب دوست، همسر، شغل و … می‌زند. تمام افراد رده بالای اجتماعی از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. والدین باید بدانند ارتباط ضعیف و نامناسب آنها با فرزندان، نداشتن هم‌صحبت و هم‌راز درون خانواده منجر به ایجاد احساس عدم امنیت در فرزندان می‌شود. این کاهش عدم امنیت به نوعی بر کاهش اعتماد به نفس آنها نیز اثر می‌گذارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + 10 =