کد خبر : 268996
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
-

شورای امنیت تحولات اخیر مالی را محکوم کرد

شورای امنیت تحولات اخیر مالی را محکوم کرد

همزمان با افزایش فشار دیپلماتیک بر رهبران کودتای کشور مالی، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه نشست فوق‌العاده‌ غیر علنی درخصوص مالی برگزار کرد در حالی که میانجی‌گران غرب آفریقا قرار است با رئیس جمهوری و نخست وزیر بازداشت شده این کشور دیدار کنند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چند روز پس از آنکه عاصمی گویتا، معاون رئیس جمهور موقت مالی اعلام کرد که رئیس جمهور موقت و نخست وزیر این کشور را به اتهام ناکامی در رایزنی با وی پیش از ترمیم کابینه روز دوشنبه از قدرت سرنگون کرده، شورای امنیت به درخواست فرانسه، نیجر، تونس، کنیا و سنت وینسنت و گرنادین‌ها یک نشست فوق‌العاده برگزار کرد.

این اقدام گویتا محکومیت گسترده بین‌المللی و تهدید تحریم‌ها را به همراه داشت به طوری که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس به دنبال این “کودتا” خواستار نشست فوق‌العاده شورای امنیت را شده است.

شورای امنیت قویا سرنگونی و بازداشت “باه انداو”، رئیس جمهور موقت و “مختار وانه”، نخست وزیر مالی توسط ارتش را محکوم کرد و خواستار بازگشت به یک دولت مدنی شد.

اما در بیانیه متفق‌القول شورای امنیت اشاره‌ای به اقدامات تنبیهی مانند تحریم‌ها نشده و از توصیف این آشوب سیاسی به عنوان کودتا پرهیز کرد.

شورای امنیت در این بیانیه آزادی امن، فوری و بی‌قید و شرط تمامی مقامات بازداشت شده را خواستار شد و از رهبران نیروهای امنیتی و دفاعی خواست تا بدون معطلی به مقر و پادگان‌های خود بازگردند.

شورای امنیت حمایت مداوم خود از بازگشت به دولت مدنی پس از کودتای نظامی اوت ۲۰۲۰ را ابراز کرد.

این شورا خواستار احیای گذار قدرت تحت رهبری دولت مدنی شد که بازگشت به انتخابات و نظم قانون اساسی را در یک جدول زمانی ۱۸ ماهه در نظر دارد.

در بیانیه شورای امنیت آمده است: تحمیل گذار قدرت با زور از جمله از طریق استعفاهای اجباری غیر قابل قبول است.

به گفته یکی از مقامات خونتا، “باه انداو”و “مختار وانه” دو روز پس از بازداشت و سرنگونی، اوایل روز چهارشنبه از سمت‌های خود استعفا دادند.

شورای امنیت ضمن ابرازحمایت قوی خود از تلاش‌های میانجی‌گرایانه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، بر تاثیرات منفی بالقوه این ناآرامی بر تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم در کشور مالی تاکید کرد.

بازداشت “باه انداو” و “مختار وانه” که وظیفه بازگرداندن کشور به حکومت غیرنظامی پس از کودتای اوت ۲۰۲۰ را برعهده داشتند، باعث نگرانی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا نیز شده است.

به گفته یک منبع آگاه، گروه میانجی‌گری از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا روز سه‌شنبه وارد باماکو، پایتخت مالی شدند و مجوز لازم را از گویتا برای دیدار با باه انداو و مختار وانه دریافت کرده‌اند.

یکی از اعضای این هیئت به رهبری “گودلاک جاناتان”، رئیس جمهور سابق نیجریه گفت: ما اینجا هستیم تا به برادران در کشور مالی برای یافتن راه‌حلی برای این بحران کمک کنیم اما مشخص است که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا می‌تواند در نشست آتی سریعا تحریم‌هایی را اعلام کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بازداشت رئیس جمهوری موقت و نخست وزیر مالی را به عنوان “کودتایی درون یک کودتای غیرقابل قبول” محکوم کرد.

وی پس از نشست اتحادیه اروپا گفت: ما آماده‌ایم تا ظرف چند ساعت تحریم‌های هدفمندی علیه مسؤولان این کودتا اعمال کنیم.

یکی از مقامات ارشد ارتش مالی که خواست نامش را فاش نکند، گفت: باه انداو و مختار وانه به کمپ نظامی “کاتی” در نزدیکی باماکو برده شدند و حاشان خوب است. آنها شب را در شرایط خوب سپری کردند. رئیس جمهوری با پزشکش نیز دیدار کرد.

در این باره خبرگزاری فرانسه گزارش داد، باه ندوا و نخست‌وزیرش چند روز پس از بازداشت آزاد شده‌اند. آنها شب گذشته آزاد شدند.

این خبرگزاری افزود: اعضای خانواده آن دو نیز بر آزادی آنها صحه گذاشتند.

یکی از اعضای تیم گویتا گفت: در جریان مذاکرات با میانجی‌گران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، دلایل‌مان را برای سرنگونی این دو تن توضیح دادیم و تاکید کردیم که انتخابات سال آینده برگزار خواهد شد.

وی افزود: مذاکرات بیشتری با این هیئت از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا برگزار خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − سه =