کد خبر : 268867
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
-

احمدلو: تکریم ارباب رجوع، مساله‌ای مهم در اجرای عدالت است

احمدلو: تکریم ارباب رجوع، مساله‌ای مهم در اجرای عدالت است

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع به صرف احترام نیست، بلکه مساله مهم رعایت حقوق مراجعه کننده در اجرای عدالت و احقاق حق اوست.

به گزارش عصرقائم، نبی‌الله احمدلو در گفت‌وگو ، در رابطه با ضرورت تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی، اظهار کرد: متاسفانه امروز تکریم، احترام و جایگاه ارباب رجوع در تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی و حتی خصوصی، آنطور که باید و شاید رعایت نمی‌شود، هر چند در این زمینه بخشنامه، آیین نامه و توصیه‌های فراوانی انجام پذیرفته، ولی در عمل اقدام چشمگیری مشاهده نمی‌شود.

وی در رابطه با علت این امر عنوان کرد: علت این مساله این است که مدیران ما اعتقادی به این موضوع ندارند و خودشان را هیچگاه به عنوان رعیت تلقی نمی‌کنند و اگر رفتار و وضعیت مالی، زندگی و مسکن آنها را بررسی کنیم، می‌بینیم که کاملا برعکس است. یعنی کلا مدیران دستگاه‌های دولتی و خصوصی و عمومی ارباب هستند و رعیت مردم و مراجعه کنندگان و جامعه می‌باشند.

این کارشناس مسائل حقوقی در ادامه خاطرنشان کرد: به همین دلیل هیچگاه تکریم، احترام و رعایت حقوق ارباب رجوع در دستگاه‌های دولتی رعایت نشده و نمی‌شود و امیدواریم فرهنگ عمومی بالا برود و مدیران ما قبل از اینکه مدیریت را بیاموزند فرهنگ رعایت حقوق انسانی و تکریم ارباب رجوع را یاد بگیرند.

احمدلو اضافه کرد: معتقدیم قبل از آنکه کسی مدیر شود، باید تکریم و احترام به ارباب خود را بیاموزد. البته در حال حاضر در جامعه ما نه تنها در دستگاه قضایی بلکه در دستگاه‌های دولتی و عمومی هم شعار حقوق شهروندی و ارباب رجوع دیده می‌شود، ولی رفتار با ارباب رجوع، کاملا برعکس است و می‌توان گفت مدیران، مسئولان و کارگزاران ارباب هستند و مردم و مراجعه کنندگان رعیت و فرمانبر آنها هستند و همچنین حقوق شهروندی هم رعایت نمی‌شود.

این کارشناس مسائل حقوقی تصریح کرد: موضوع خاص در مورد مراکز قضایی این است که این دستگاه‌ در دوران مرحوم آقای شاهرودی مقررات و توصیه‌های فراوانی را درباره حقوق شهروندی تصویب، بخشنامه و توصیه کردند که موثر بود ولی هنوز در آن میزان و پارامتری که باید در دستگاه قضایی رعایت شود، دیده نشده و جایگاه خود را پیدا نکرده است.

احمدلو اظهار کرد: صرف نظر از اینکه کلا دستگاه‌های دولتی اعم از سه قوا در رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع یکسان بوده و باید آن را رعایت کنند، اما دستگاه قضایی چیزی بالاتر از این موضوع را در خود دارد و آن هم این است که رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع به صرف احترام نیست و اینکه از پشت میز و صندلی بلند شوند و بنشینند نبوده، بلکه مساله مهم رعایت حقوق مراجعه کننده در اجرای عدالت و احقاق حق اوست.

وی در ادامه تاکید کرد: دستگاه قضایی باید از چنین جایگاهی برخوردار باشد که مظلوم برای احقاق حق‌اش به راحتی، آسانی و با اشتیاق وارد دستگاه قضایی شود و ظالم و کسی که حق دیگری را پایمال کرده و زورگو و ستمگر است، با ترس، استرس و ناامیدی وارد دستگاه قضایی شود.

این کارشناس مسائل حقوقی خاطرنشان کرد: مردم باید احساس کنند که دستگاه قضایی پناهگاه آنها بوده و محلی است که احقاق حق و تظلم خواهی در آن صورت می‌گیرد و به عدالت و برخورد بی‌طرفانه این دستگاه در جامعه  اعتماد داشته باشند.

احمدلو با بیان اینکه “دستگاه قضایی باید دارای اقتدار در جهت اجرای عدالت باشد”، گفت: همچنین دستگاه قضایی باید سلامت و مسئول اجرای عدالت باشد و هیچ دغدغه و مشکلی وجود نداشته باشد و قضات وقتی پشت میز قضاوت می‌نشینند هیچگونه دغدغه‌ای نداشته باشند و استدلال کامل حکمفرما باشد. آنها نباید دغدغه معیشتی، مالی و سکونتی داشته باشند تا تحت فشار، توصیه و نفوذ ناروای مدیران بالادستی قرار نگیرند و استقلال کامل حکمفرما باشد، چون آن وقت می‌توانیم بگوییم که دستگاه قضایی تکریم ارباب رجوع و احترام به مراجعه کنندگان را به نحو احسن رعایت می‌کند.

رییس “جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر” بیان کرد: تکریم دستگاه قضایی بالاتر از تکریمی است که سایر دستگاه‌ها، قوا و موسسات عمومی به ارباب رجوع می‌گذارند. دستگاه قضایی ملجا و پناهگاه مظلومین جامعه است. همچنین جایگاهی است که هیچ‌گاه ستمگران و ظالمان و پایمال کنندگان حق دیگران نباید احساس امنیت و آرامش برای ورود به دادگستری داشته باشند و از طرفی کسانی که حقشان پایمال شده و به دنبال تظلم خواهی هستند دستگاه قضایی را مأمن و جایگاه مورد اعتماد خود برای احقاق حقوقشان بدانند.

احمدلو تاکید کرد: موضوع دیگر برای تکریم ارباب رجوع این است که ورود به دستگاه قضایی باید آسان و بدون هزینه و با تشویق، رغبت و امید باشد، همچنین تکریم ارباب رجوع بر این اساس است که جامعه به رای صادره و تصمیم دستگاه قضایی اعتماد داشته باشد تا به آن گردن نهد.

وی افزود: این اعتماد و اطمینان نیز به دستگاه قضایی باید وجود داشته باشد که حتما با ظلم برخورد خواهد کرد و در احقاق حق پیشقدم خواهد بود. همچنین به بی‌طرفی دادستان نیز باید اعتماد قلبی وجود داشته باشد تا وقتی کسی را به عنوان مجرم معرفی می‌کند، جامعه بپذیرد و وقتی فردی را به عنوان بی‌گناه اعلام کرد نیز از سوی جامعه پذیرفته شود.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: این جایگاه و شان تکریم ارباب رجوع است و معتقدیم دستگاه قضایی نبض سلامت جامعه ماست و وقتی مردم به سلامت این دستگاه اعتماد پیدا کنند بخشی از امنیت به جامعه برگشته است.

احمدلو در پایان تاکید کرد: وقتی ستمگران، اراذل و اوباش و پایمال کنندگان حقوق دیگران از دستگاه قضایی ترس داشته باشند و احساس کنند شمشیر او برنده است، آن وقت است که مردم احساس می‌کنند دستگاه قضایی تکریم می‌کند، احترام می‌گذارد و رعایت می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − یک =