کد خبر : 268694
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۲۵
-

ویلچرهای دست‌نیافتنی!

ویلچرهای دست‌نیافتنی!

ویلچر یکی از کاربردی ترین و پر تقاضاترین اقلام تجهیزات پزشکی است که نه تنها معلولان بلکه بسیاری از بیماران جسمی-حرکتی به آن نیاز مبرم دارند؛ کالایی که حالا با افزایش چند برابری طی سالیان اخیر، از دسترس خرید خارج شده است!

به گزارش عصرقائم، افزایش تورم نتایج بسیار زیان باری برای جامعه ما در پی داشته است. این‌بار افراد دارای معلولیت که برای ادامه زندگی خود نیازمند تجهیزات توانبخشی هستند، اسیر قیمت‌های بالای این وسایل شده‌اند و به استفاده از وسائل دست دوم و حتی غیر استاندارد روی آورده‌اند.

این روزها با وجود بیماری کرونا و سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی، دست یابی به بعضی از تجهیزات برای معلولان به آرزو بدل گشته است. این در شرایطی است که بنابر گفته‌ها قیمت ویلچر برقی به ۳۰ میلیون تومان رسیده است و بدون وجود این امکانات زندگی در محیط‌های شهری که متناسب با نیازهای آنان طراحی نشده، غیرممکن است. در شرایطی که قیمت یک عصا به یک میلیون تومان رسیده است، متناسب با آن می‌توان قیمت دیگر تجهیزات توانبخشی را سرسام‌آور تلقی کرد.

یکی از مشکلات عمده و نیازهای اصلی برای معلولان کم توان جسمی- حرکتی، موضوع تهیه و خرید ویلچر است که با وجود آنکه شمار زيادی از آن‌ها هنوز نسبت به کيفيت ويلچرهای موجود در بازار گلایه دارند و شمار فراوانی نیز نسبت به هزینه بالای تعمیر و نبود تجهیزات مطلوب برای تعمیرات ویلچرهای برقی معترض هستند؛ اما طی سال‌‌های اخیر با افزایش ۵ برابری قیمت ویلچرهای معمولی و برقی، قدرت خرید آنان به کمترین میزان طی یک دهه اخیر رسیده است.

تجهیزات پزشکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز هر کشوری به شمار می‌رود؛ چرا که مورد استفاده تمام اقشار جامعه مخصوصا بیماران و معلولان قرار گرفته و مستقیما با سلامت این افراد سروکار دارد و نبود آن، مشکلات فراوانی را برای آنان فراهم می‌کند.

با توجه به نوسانات یکی- دوسال اخیر قیمت‌های تجهیزات پزشکی به ویژه ویلچرهای برقی و معمولی که تهیه و خرید آن را برای بسیاری از معلولان، غیرممکن و دشوار ساخته است؛ می‌بایست دولت با ارائه تمهیداتی نظیر معافیت‌های گمرکی، تسهیلات بانکی و حمایت از تولیدات داخلی، بازار تجهیزات پزشکی را قبل از آنکه از کنترل خارج شود، به نحوی در دست می‌گرفت که حالا شاهد مشکلات متعدد برای معلولان و بیماران جسمی-حرکتی نباشیم.

سیدعلی قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت قیمتی ویلچر طی سال جاری و نوسانات یکی-دو سال گذشته تاکنون؛ اظهار گرد: در حال حاضر قیمت ویلچرها از حول و حوش دو میلیون تومان آغاز می‌شود.

وی افزود: قیمت ویلچر دیگر مثل سابق نیست که هر سال یک افزایش قیمتی به آن بخورد؛ در شرایط کنونی، قیمت ویلچر به روز است؛ یعنی امروز یک قیمت دارد و فردا قیمتی دیگر.

این فعال صنفی بازار تجهیزات پزشکی در مرکز استان، خاطرنشان کرد: چون قیمت ویلچر بسته به نرخ آهن، دلار و سایر قطعات ساخت، به روز تغییر می‌کند؛ الآن قیمت آن به نسبت شش ماه قبل پایین‌تر آمده است اما به نسبت دو سال گذشته، ۵ برابر شده است.

قربانی ادامه داد: در سال گذشته در چنین زمانی، کمترین قیمت ویلچر در بازار، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود؛ ولی همین ویلچر در دو سال قبل، حول و حوش ۶۰۰ تومان بود.

وی با اشاره به چندبرابر شدن قیمت ویلچر طی سالیان اخیر، تصریح کرد: تقاضا برای خرید ویچر در بازار کم نشده است اما مردم دیگر قدرت خرید ندارند.

این فعال صنفی بازار تجهیزات پزشکی در مرکز استان، ادامه داد: ویلچرهای تولید داخل نیز در بازار وجود دارد اما ویچرهای وارداتی بازار از حول و حوش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع و تا ۴۰ میلیون تومان نیز ویلچر در بازار داریم.

قربانی متذکر شد: خیلی از متقاضیان تا از قیمت مطلع می‌شوند، از خرید ان پشیمان می‌شوند؛ پیش‌تر خیلی‌ها ویلچر به نیت از دست داده‌ای، خریداری و به معلول ناتوانی هدیه می‌دادند اما حالا با این وضعیت قیمتی، این دست از مشتریان نیز دیگر در بازار دیده نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 9 =