کد خبر : 268773
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
-

واکنش‌ها در پی رد صلاحیت‌ها

واکنش‌ها در پی رد صلاحیت‌ها

انتخابات اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی (اجلاسیه دوم)/ مذاکرات برجامی/ انتخابات ۱۴۰۰ از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش عصرقائم، موضوع رد صلاحیت نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان از موضوعات داغ و خبرساز این روزهاست که رییس جمهور هم در همین رابطه نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه دیروز به ناچار درباره‌ این موضوع به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه را که در ذهنم بود به ایشان انتقال دادم، گفت: حالا ایشان هرچه مصلحت می‌دانند و بنا به مصالح کشور مردم تصمیم خواهند گرفت؛ البته آقا در این موارد کمتر وارد می‌شوند اما به هرحال مواردی هم بوده که ورود پیدا کرده‌اند. در هر حال این موضوع مربوط به همه مردم است و ما هم درخواست و تقاضایمان را از ایشان انجام داده‌ایم که اگر صلاح می‌دانند اقدام کنند.

جبهه اصلاحات ایران هم در واکنش به رد صلاحیت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای صادر و اعلام کرد که برای این انتخابات کاندیدایی ندارد.

در همین ارتباط یک عضو مجمع نمایندگان استاد یزد با تشکر از شورای نگهبان به علت رد صلاحیت چند تن از داوطلبین نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خاطرنشان که شورای نگهبان موضوع اقامت و تابعیت منسوبین نامزدها در کشورهای متخاصم را به عنوان یک مولفه مهم در بررسی صلاحیت‌ها اعمال کردند.

زهرا شجاعی اما معتقد است که انتخابات ریاست جمهوری درحالی به روزهای اوج می رسد که کشور اسلامی ما با از دست دادن فرصتی تاریخی در رقابتی برابر میان زنان ومردان از یک سو و احزاب مختلف از سوی دیگر، در کورانی از مشکلات معیشتی قرار گرفته است؛ مشکلاتی ناشی از تحریم های ناعادلانه و اصرار بر سیاست های نخ نماشده که ایران را به انزوا کشانده است.

یادداشت سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان هم در همین رابطه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که در بخشی از این یادداشت با اشاره به اینکه شورای نگهبان و اعضای آن مصون از اشتباه و نقص نیستند، تاکید کرد: شورای نگهبان و اعضای آن به ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه جانبه براساس ضوابط قانونی و شرعی بکار گرفت تا وظیفه خود در این امر خطیر را در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.

سید حسن خمینی هم با بیان اعتراض خود به ردصلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ گفت:  در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.

احتمال انصراف برخی از نامزدهای انتخابات هم از موضوعات مطرح در این روزهاست که سخنگوی ستاد انتخابات کشور در این باره گفت: برای اعلام انصراف از انتخابات در قانون محدودیتی وجود ندارد، اما نامزدی که قصد کناره گیری از انتخابات دارد باید انصراف خود را رسماً به وزارت کشور اعلام کند.

دیگر اخبار مرتبط با موضوع انتخابات و بررسی صلاحیت های نامزدها را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

تیم اقتصادی دولت باید قوی و هماهنگ باشد

در حال بررسی شرایط انتخابات هستیم

در انتخابات پیش رو نامزد نداریم

جمعیت «اصلاح اسلامی» با حمایت از رئیسی تشکیل شد

متفکر آزاد رئیس انتخاباتی زاکانی شد

واکنش مجمع نیروهای خط امام به ردصلاحیت داوطلبان مطرح ریاست‌جمهوری

باید مردم سالاری اقتصادی را احیا کنیم

نطق نماینده شیراز درباره تایید صلاحیت شدگان انتخابات شوراها

واکنش محمود صادقی به نتیجه بررسی صلاحیت ها

تهیه طرحی با هدف الزام دولت مستقر برای ارائه کارنامه کاری‌اش به دولت بعدی

تعیین نماینده تام الاختیار وزیر کشور در کمیسیون تبلیغات انتخابات

***

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان انتخابات هیأت رییسه مجلس برای سال دوم مجلس یازدهم، محمدباقر قالیباف با ٢٣٠ رای به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی، علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل را با ۲۰۶ رای و عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه را با ۲۰۵ رای به عنوان نواب رییس مجلس انتخاب شدند.

سپس رئیس مجلس در اظهاراتی با دادن این تعهد به مردم که مجلس دغدغه حل مشکلات را دارد، گفت که مجلس یازدهم علی‌رغم اذعان به وجود برخی نقاط ضعف نسبت به کارنامه یکساله خود در محضر خداوند و شما مردمان خود را رو سفید احساس می‌کند.

همچنین گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (چهارشنبه)  پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

روند مذاکرات وین و اخبار مربوط به آن همچنان از خبرهای مورد پیگیری مخاطبان سرویس سیاسی ایسناست که سیدعباس عراقچی ضمن تشریح نتایج آن می گوید: در مذاکرات زمان برای ما ملاک نیست. ملاک برای ما تامین منافع کشور است و تا زمانی که منافع کشور تامین نشده باشد این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند. دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم.

سرپرست هیئت دیپلماتیک ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین همچنین معتقد است که تمامی طرف‌ها در مذاکرات ۱+P5 و ایران به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزمشان را به وضوح نشان داده‌اند و تمامی طرف‌ها مایلند مسائل مهم باقی‌مانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسند.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

اراده سیاسی رقم زدن نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز در مذاکرات وین وجود دارد

برجام از محورهای گفت‌وگوی وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 11 =