کد خبر : 268684
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
-

اهمیت استمرار برنامه‌های مهم علمی در شرایط مختلف

اهمیت استمرار برنامه‌های مهم علمی در شرایط مختلف

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین‌المللی رویان گفت: پافشاری در برگزاری برنامه‌های مهم علمی از جمله کنگره بین‌المللی رویان که در سطح جهان شناخته‌شده است، حتی در شرایط سختی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، از این جهت حائز اهمیت است که در کشور، توجه زیادی به برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز علمی بزرگ و پیشرو مانند پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی وجود دارد.

به گزارش عصرقائم، دکتر روح‌الله فتحی، دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین‌المللی رویان در گفت‌وگو ، در تشریح برنامه‌های این دوره کنگره گفت: کنگره بین‌المللی رویان هر سال در شهریورماه برگزار می‌شود و امسال نیز این کنگره از ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار خواهد شد. این کنگره دو رویداد علمی را در خود جای داده است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. رویداد نخست، بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل و رویداد دوم، هفدهمین کنگره بین‌المللی فناوری سلول‌های بنیادی است. در کنار این دو رویداد بین‌المللی، شانزدهمین سیمنار پرستاری و مامایی نیز به زبان فارسی برگزار شده و پژوهشگران و متخصصان برجسته‌ای از کشور در حوزه تولیدمثل و مامایی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

وی افزود: سال گذشته و همزمان با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در کشور، تقریباً تمامی برنامه‌ها و رویدادهای علمی در سطح کشور متوقف شده بود، زیرا برگزاری یک رویداد علمیِ بزرگ بین‌المللی، نیازمند یک سری هماهنگی‌های خاص است که شاید هر مرکز علمی یا دانشگاه قادر به برگزاری آن نباشد.

دکتر فتحی تأکید کرد: کنگره بین‌المللی ESHRE بزرگترین کنگره در حوزه تولیدمثل، باروری و ناباروری در سطح جهان است که هر سال بیش از ۸ هزار شرکت‌کننده در آن حضور پیدا می‌کنند. این کنگره تیرماه سال گذشته برگزار و در حوزه اجرا با مشکلات زیادی مواجه شد. این موضوع تاحدودی باعث نگرانی در برگزاری کنگره سال گذشته رویان شد؛ اما به لطف خدا و همت همکاران در پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی، یکی از نخستین رویدادهای بزرگ علمی که در کشور به صورت مجازی برگزار شد، بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان بود.

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین‌المللی رویان خاطر نشان کرد: با توسعه زیرساخت‌ها و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای کنترل مشکلات احتمالی در حین برگزاری، کنگره سال گذشته به خوبی برگزار شد. امسال نیز در کنار تقویت زیرساخت‌های لازم، درحال راه‌اندازی استودیو تخصصی هستیم تا سخنرانی‌ها در این مکان انجام شود و مشکلات احتمالی را به حداقل ممکن برسانیم. این فضا می‌تواند برای برگزاری سایر برنامه‌ها و کنگره‌های مراکز علمی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

فرصت برگزاری مجازی کنگره برای حضور متخصصان به‌نام و برجسته جهان

وی تأکید کرد: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی توانست با ایجاد زیرساخت‌های لازم، کنگره بین‌المللی رویان را مانند هر سال، البته به شکل مجازی برگزار کند و در ۵ روز برگزاری این کنگره، ۷۴ سخنران از سراسر دنیا حضور داشتند. برگزاری مجازی این کنگره، این فرصت را فراهم کرد تا زمینه حضور متخصصان بیشتری از نقاط مختلف دنیا فراهم شود. در زمانی که کنگره به صورت مجازی و آنلاین به شکل وبینار برگزار می‌شود، متخصصان به‌نام و بزرگ بین‌المللی که به هر دلیل امکان حضور در ایران را ندارند، علاقه‌مندی زیادی برای حضور و سخنرانی در کنگره بین‌المللی رویان نشان می‌دهند.

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین‌المللی رویان در خصوص شکل برگزاری کنگره امسال گفت: امسال نیز با توجه به شرایط بیماری در کشور، کنگره به شکل مجازی برگزار خواهد شد. البته درنظر داریم در صورت بهبود شرایط بیماری در کشور، کنگره را به شکل هیبریدی نیز برگزار کنیم؛ در این شرایط، اصل کنگره به صورت مجازی برگزار خواهد شد و برخی نشست‌ها (session) با حضور متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان به شکل حضوری در محل پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود.

تمدید مهلت ارسال مقالات تا ۱۰ خرداد

دکتر فتحی با اشاره به ارسال ۱۴۰ مقاله تا این لحظه به دبیرخانه بیست و دومین کنگره بین‌المللی رویان گفت: براساس تجربه‌های قبلی، در مهلت پایانی ارسال خلاصه مقالات به دبیرخانه کنگره، افزایش ۲ تا ۳ برابری تعداد مقالات دریافتی را شاهد هستیم؛ از همین رو، مهلت ارسال خلاصه مقالات تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ تمدید شده است و انتظار داریم تا پایان این زمان حدود ۳۰۰ مقاله دریافت کنیم. در کنار آن، بحث تبلیغات کنگره را از طریق رایزن‌های فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها آغاز کرده‌ایم و انتظار داریم آثاری نیز از کشورهای دیگر دریافت کنیم.

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین‌المللی رویان افزود: امسال با توجه به تقویت زیرساخت‌های برگزاری مجازی و آنلاین کنگره، انتظار داریم بتوانیم از حضور متخصصان بین‌المللی بیشتری بهره ببریم. دعوتنامه‌هایی برای متخصصانی از کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، انگلیس، استرالیا و کشورهای دیگر ارسال شده است و پیش‌بینی می‌کنیم متخصصانی از ۲۰ کشور جهان در کنگره بیست و دوم (به شکل مجازی) حضور داشته  و به ایراد سخنرانی بپردازند.

کرونا، یکی از محورهای مورد بحث در کنگره بین‌المللی رویان

دکتر فتحی در تشریح محورهای بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل و هفدهمین کنگره بین‌المللی فناوری سلول‌های بنیادی گفت: در کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل، یک محور علمی جداگانه به بحث کروناویروس و ارتباط آن با مباحث تولیدمثل و درمان ناباروری اختصاص پیدا کرده است. در شانزدهمین سمینار پرستاری و مامایی نیز به بحث کرونا پرداخته خواهد شد.

وی تأکید کرد: در کنگره امسال، به موضوع پزشکی بازساختی که جزو لاینفک کنگره‌های علمی در حوزه سلول‌های بنیادی است به خوبی پرداخته خواهد شد. در کنگره سلول‌های بنیادی، سه محور اصلی در نظر گرفته شده است: سلول‌های بنیادی و اثر آنها در درمان سرطان که در سطح جهان نیز بسیار مورد توجه است. بحث مهم دیگر، تجاری‌سازی محصولات سلولی است. معتقدیم اگر تحقیقات پایه به بالین یا صنعت نرسد، مفید نبوده و صرفاً تولید یک مقاله نمی‌تواند راهگشا باشد. ویرایش ژنوم (gene editing) در سلول‌های بنیادی نیز محور دیگری است که در کنگره امسال به آن پرداخته می‌شود.

دکتر فتحی افزود: ناباروری مردان، کروناویروس و تولیدمثل، چالش‌های لقاح خارج رحمی و بلوغ آزمایشگاهی تخمک که در حوزه درمان ناباروی انسانی بسیار حائز اهمیت است، اندومتریوز به عنوان که یکی از مشکلات رو به گسترش در سطح کشور، مباحث قانونی و اخلاقی تولیدمثل، سبک زندگی و تغذیه زنان و مردان که جزو موضوعات روز دنیا محسوب می‌شود، حفظ باروری در بیماران مبتلا به سرطان، سقط مکرر و روش‌های تشخیصی ناهنجاری‌های جنینی حاصل از بارداری‌های آزمایشگاهی مانند PGD و PGS، تخمدان پلی‌کیستیک که جزو موارد مهم در بیماری‌های زنان هستند، یائسگی زودرس، روش‌های نوین تصویربرداری در تولیدمثل، مهندسی بافت در تولیدمثل به عنوان یکی از مباحث بین‌رشته‌ای از محورهای اصلی کنگره تولیدمثل امسال هستند.

اهمیت استمرار برنامه‌های مهم علمی در شرایط مختلف

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین‌المللی رویان تأکید کرد: پافشاری در برگزاری برنامه‌های مهم علمی از جمله کنگره بین‌المللی رویان که در سطح جهان شناخته‌شده است، حتی در شرایط سختی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، از این جهت حائز اهمیت است که در کشور، توجه زیادی به برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز علمی بزرگ و پیشرو مانند پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی وجود دارد. سال گذشته به لطف خدا، توسل به اهل بیت علیهم السلام و همت همکاران در پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی موفق شدیم با همه سختی‌های موجود، کنگره را به خوبی برگزار کنیم و امسال هم امید داریم که بیست و دومین کنگره نیز با شکوه همیشگی برگزار شود. از زحمات اصحاب رسانه نیز برای انعکاس بازتاب این فعالیت‌ها به عموم مردم و جامعه متخصصان تشکر فراوان دارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 11 =