کد خبر : 268765
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

آمادگی ایران برای برگزاری کارگاه های پژوهشی مجازی با اتریش

آمادگی ایران برای برگزاری کارگاه های پژوهشی مجازی با اتریش

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم از آمادگی ایران برای برگزاری کارگاه های پژوهشی مجازی با اتریش خبر داد و گفت: آماده برگزاری این کارگاه به عنوان بستری برای تبادل اطلاعات و ارتباط بین متخصصان ایرانی و اتریشی تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ هستیم.

به گزارش عصرقائم، دکتر حسین سالار آملی در سومین نشست کارگروه همکاری‌های آکادمیک بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدرال اتریش گفت: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان بر اساس نقشه راه همکاری‌های دو کشور، متناسب با راهبردهای توسعه علوم و پژوهش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ادامه همکاری‌های پژوهشی با کشور اتریش به شیوه‌ای پویا و آینده‌نگر تبیین می‌شود.

وی افزود: با حضور آقای دکتر کالیچه، مدیرکل اجرایی آژانس بین المللی آموزش و بین المللی‌سازی فدرال اتریش (OeAD) ‌در این نشست؛ ۱۷ پروژه پژوهشی مشترک که توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در قالب برنامه IMPULSE ایران و اتریش از سال ۲۰۱۶ تا کنون در حال اجراست، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نشست تخصصی تجاری‌سازی و انتقال دانش که به عنوان یکی از محورهای کلیدی و مهم‌ترین ابعاد همکاری های مشترک بین دو کشور در نشست کارگروه مطرح شده است، موقعیت‌های جدید همکاری در حوزه های پژوهشی، بر ایجاد فرصت‌های جدید همکاری شرکتهای صنعتی، تجاری و فناور، شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان با همتایان اتریشی به ویژه، فعالیت اقتصادی این شرکت ها مراکز رشد و فناوری، شرکت های نوپا، مورد بررسی قرار گرفته است.

سالار آملی تصریح کرد: آمادگی کشورمان در مورد برگزاری یک کارگاه مجازی در زمینه تجاری‌سازی پژوهش و انتقال دانش به عنوان بستری برای تبادل اطلاعات و ارتباط بین متخصصان ایرانی و اتریشی تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ به طرف اتریشی اعلام شد.

رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم افزود: در این نشست دو تن از پژوهشگران موفق طرح‌های پژوهشی دو کشور از دانشگاه‌ اینسبروگ با موضوع: مطالعه عملکرد کاتالیزورهای پروسکایت در کاهش همزمان NO ، CO و VOC – رویکرد کاتالیزور اگزوز ” و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با موضوع جنبه‌های کوانتمی فیزیک سیاه چاله ها، گزارشی از وضعیت همکاری و اجرای پروژه‌های خود ارائه دادند.

وی ادامه داد: همچنین، گزارشی از شیوه‌ها و فرآیندهایی که در اجرای برنامه موفق همکاری‌های پژوهشی IMPULSE از سوی دو کشور به کار گرفته شده است، توسط نمایندگان ایرانی و اتریشی شرکت کننده در نشست ارائه شد تا بر همین اساس، تداوم و اجرای مرحله آتی همکاری‌های پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته و طرح مدیریت و اجرای آن در همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی از سوی ایران و اتریش ترسیم شود.

سالارآملی افزود: بر اساس برنامه جدید همکاری مشترک ایران و اتریش: IMPULSE Iran-Austria  که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و آژانس بین المللی اتریش در زمینه همکاری ها برای آموزش و پژوهش (OeAD)، زمینه همکاری‌های مشترک پژوهشی بین دو کشور و آغاز انجام پروژه‌های مشترک، تعیین شد. IMPULSE سندی است که بر اساس آن، علاقه‌مندی و تمایل مشترک و متقابل دو کشور، در زمینه بهبود تبادل دانش در سطح بین المللی و تقویت وجه بین المللی موسسات تحقیقاتی همکار ایران و اتریش برای انجام پژوهش‌های مشترک و تشویق فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی؛ همکاری مستقیم میان دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی دو کشور با تامین اعتبارات از سوی دو کشور، برنامه ریزی شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی همچنین گفت: در قالب این برنامه پژوهشی مشترک،  فراخوان حمایت از پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین دو کشور، در چارچوب برنامه نقشه راه همکاری ایران و اتریش، با تعیین اولویت‌های مشخص شده در هشت زمینه پژوهشی منتشر شد که پس از دریافت طرح‌های پژوهشی محققان دو کشور، به صورت همزمان ارزیابی، بررسی و در طول سفر هیات اعزامی از سوی کشورمان در وین ۱۷ پروژه مشترک در کمیته انتخاب با حضور هیات عالی رتبه ایرانی و با مسئولیت دکتر هاینزفیشر، رئیس جمهور سابق جمهوری اتریش در وین، به تصویب رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =