کد خبر : 268581
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
-

یک خبر خوب برای آنها که کرونای خفیف گرفته‌اند

یک خبر خوب برای آنها که کرونای خفیف گرفته‌اند

نتایج یک تحقیق علمی جدید در دانشکدۀ پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد افرادی که به صورت خفیف یا بدون علامت به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند آنتی‌بادی موجود در بدن آنها می‌تواند تا پایان عمرشان از آنها در برابر این بیماری ویروسی محافظت کند.

به گزارش عصرقائم، عصر ایران به نقل از رویترز نوشت: «نتایج یافته‌های جدید یک تحقیق علمی از سوی تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا روز گذشته (۲۴ مه ۲۰۲۱) در نشریه علمی نیچر منتشر شده است. بر اساس یافته‌های این تحقیق با وجودی که پیش‌تر گمان برده می‌شد ایمنی پس از ابتلا به کرونای خفیف تنها چند ماه دوام دارد اما تحقیق جدید شواهدی به دست آورده که حاکی از ایمنی طولانی‌مدت افراد مبتلا به نوع خفیف یا بدون علامت ویروس کروناست.

دکتر «علی البدی» یکی از اعضای تیم تحقیق دانشگاه واشنگتن در این زمینه گفت: «پاییز گذشته گزارش‌هایی وجود داشت که آنتی‌بادی‌ها پس از آلوده‌شدن به ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ به سرعت از بین می‌روند و این تفسیر وجود داشت که ایمنی پس از ابتلا به کرونا طولانی‌مدت نیست. اما این برداشتی غلط از داده‌ها است. پایین‌آمدن سطح آنتی‌بادی پس از عفونت حاد طبیعی است و به صفر نمی‌رسد. سلول‌های تولیدکنندۀ آنتی‌بادی با وجود کاهش آنتی‌بادی در سطح خون در بدن افراد مبتلاشده می‌مانند. ما سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی را در افرادی یافتیم که ۱۱ ماه از بیماری آنها گذشته بود. این سلول‌ها تا پایان عمر افراد در بدن آنها می‌مانند و آنتی‌بادی تولید می‌کنند و این شواهدی محکم برای مصونیت طولانی‌مدت است.

او افزود: «در طی یک عفونت ویروسی سلول‌های ایمنی تولیدکننده آنتی‌بادی به‌سرعت تکثیر شده و در خون گردش می‌کنند و باعث افزایش سطح آنتی‌بادی در بدن می‌شوند. با برطرف‌شدن عفونت، بیشتر این سلول‌ها از بین می‌روند و سطح آنتی‌بادی خون کاهش می‌یابد اما جمعیت کوچکی از سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی به نام «سلول‌های پلاسمای طولانی‌مدت» به مغز استخوان مهاجرت کرده و در آن مستقر می‌شوند؛ جایی که آنها به طور مداوم سطح پایین آنتی‌بادی را در جریان خون ترشح می‌کنند تا از بدن در برابر مواجهه احتمالی دوباره با ویروس محافظت کنند.»

این تحقیق جدید نشان می‌دهد افرادی که کرونای خفیف یا بدون علامت گرفته‌اند احتمال آلوده‌شدن دوباره آنها به این ویروس بسیار کمتر از حد تصور گذشته است.

تحقیق این تیم روی ۷۷ داوطلبی بوده که پیشتر به ویروس کرونا خفیف مبتلا شده بودند و تنها ۶ نفر از آنها در بیمارستان بستری شده بودند. در این تحقیق در فواصل ۳ ماهه سطح آنتی‌بادی ویروس در خون افراد داوطلب مورد بررسی قرار گرفته است.

در کنار آزمایش‌های خون تیم تحقیق در فواصل ۷ ماه پس از بهبودی تیم داوطلب، از ۱۸ نفر از آنها نمونه مغز استخوان گرفتند و از ۵ نفر از این افراد دوباره پس از ۴ ماه نمونه دوم مغز استخوان گرفته شد.

دانشمندان تیم تحقیق همچنین از ۱۱ نفر از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند نیز نمونه مغز استخوان گرفته و نتایج یافته‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده است. در این مقایسه دانشمندان تیم تحقیق در نمونه مغز استخوان ۱۵ نفر از ۱۹ داوطلب سلول تولیدکننده آنتی‌بادی ویروس کرونا یافتند. این سلول‌ها همچنین در نمونه‌گیری از ۵ داوطلبی که نمونه دوم آزمایش مغز استخوان نیز داده بودند مشاهده شد.

تیم تحقیق در نمونه مغز استخوان هیچ یک از ۱۱ داوطلبی که پیشتر به کرونا مبتلا نشده بودند، سلول آنتی‌بادی‌ساز کرونا مشاهده نکردند.

دکتر «علی البدی»‌ در این باره می‌گوید: «افرادی که کرونای خفیف می‌گیرند در اغلب موارد دو تا سه هفته پس از عفونت، ویروس از بدن آنها پاک می‌شود. بنابراین ۷ یا ۱۱ ماه پس از عفونت هیچ ویروسی قادر به دورزدن ایمنی فعال بدن نخواهد بود و سلول‌های آنتی‌بادی‌ساز تقسیم نمی‌شوند. آنها به آرامی در مغز استخوان نشسته و آنتی‌بادی ترشح می‌کنند. آنها از زمان برطرف‌شدن عفونت به صورت نامحدودی این کار را می‌کنند.»

محققان معتقدند افرادی که آلوده شده‌ و علایمی نداشته‌اند یا علایم آنها خفیف بوده در برابر ویروس کرونا مصونیت طولانی‌مدت – احتمالا به اندازۀ طول عمرشان – خواهند داشت. این نظریه را اما هنوز نمی‌توان به افرادی که به عفونت شدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، تعمیم داد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − 6 =